مجموعه گنجينه‌ فرهنگ مردم شامل 5 مجلد است كه جلد 1 تا 4 آن مشتمل بر قصه‌هاي ايراني است. قصه‌هاي اين مجموعه از ناب‌ترين قصه‌هاي عاميانه ی ايراني است. قصه هاي اين مجلد(جلداول) از بهترین قصه‌هاي عاميانه ی ايراني است كه در دهه‌هاي چهل و پنجاه توسط زنده‌ياد سيدابوالقاسم انجوي شيرازي گردآوري شده و ایشان قصه ها را با معنی لغات دشوار، معانی لغات محلی، حواشی و توضیحات همراه نموده اند. انجوی شیرازی همچنین مقدمه ای گویا و روان نیز بر کتاب نگاشته است. کتاب حاضر مجلد نخست این مجموعه است. این کتاب در سال 1352 توسط موسسه انتشارات امیر کبیر در تهران منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

60e9b10fd336a.png

باغهای بلورین خیال: قصه‌های عامیانه ایرانی

کار گردآوری قصه‌های عامیانه ایرانی سالیانی است که با کوشش‌های پژوهندگان ایرانی و خارجی ادامه دارد و تا رسیدن به مرحله کمال هنوز راه درازی در پیش دارد. اهمیت این کار در آن است که چون فرهنگ عامیانه اساساً شفاهی است و سینه‌به‌سینه نسل به نسل منتقل می‌شود، اگر به‌موقع برای ثبت و ضبط و مکتوب کردن آن تلاش نشود، به‌تدریج از خاطره‌ها و حافظه‌ها فراموش خواهد شد. این کتاب یکی از کوشش‌هایی است که در این راه انجام شده و در آن شانزده قصه عامیانه با روایت‌هایی از آنها که در استان مرکزی ثبت شده، گرد آمده‌ند که گذشته از ارزشی که از حیث ثبت آثار فولکوریک دارند، خود قصه‌هایی شیرین و دلنشین‌اند.

60a61d285d4cb.png

افسون شهرزاد: پژوهشی در هزار افسان

جلال ستاری

هزارویک‌شب یکی از منابع عمده مطالعه و تحقیق در فرهنگ مردم برای شناخت جزئیات حال و روزگار عوام و خواص آن روزگاران است؛ الا آنکه افسانه‌های کتاب غالبا رنگی از مبالغه و گزاف بدان‌ها زده است. اینها همه آگاهی‌هایی است که از بررسی کتاب هزارویک‌شب به دست می‌آید و انگیزه‌های اصلی نگارنده نیز در تألیف این کتاب، یکی شوق شناخت فرهنگ مردم از طریق پژوهش در قصه‌ها بوده و دو دیگر شگرفی کار زنی چون شهرزاد که پیروزی‌اش در بیدادستیزی، فرآورده کارگاه صدفه و بخت و از دولت دل‌فریبی و کرشمه‌ناکی نیست؛ زیرا از آنچه به قول می‌گوید، به فعل نمی‌کند، بلکه زاده سخندانی است که سخنی دارد چون سحر و این خود جلوه‌ای است از هوشیاری و کاردانی.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

614eb0b1d4da8.png

فرهنگ مردم لرستان

نویسنده در این کتاب تصویری از جلوه‌های گوناگون فرهنگی، آداب و رسوم و فعالیت‌های اقتصای مردم استان لرستان به دست می‌دهد. برخی از موضوعات کتاب عبارتند از: واژه لر و لرستان، دوازده برجی، دعای سر مال، شیرواره، فرآورده‌های شیر، انواع نان و خوراکی‌ها، مراسم نوروز، بازی‌ها، باورداشت‌ها، ضرب‌المثل‌ها، تولد نوزاد، مراسم سوگواری، چیستان، سنت کاشت و برداشت و .... . مطالب کتاب با تصویر متعددی همراه شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
5fc888f1b0a65.png

دیوان خواجه حافظ شیرازی با تصحیح و سه مقدمه و حواشی و تکمله و کشف الابیات

این دیوان با حروف اول غزل‌ها مرتب شده ولی فهرستی هم بر طبق حروف آخر و موافق ترتیب نسخه مصحح مرحوم قزوینی فراهم گردیده تا خواننده محترم با مراجعه به این دو فهرست و کشف الابیات به‌آسانی بتواند غزل یا بیت موردنظر خود را بیابد. در این کتاب افزون بر غزلیات خواجه، ساقی‌نامه و مغنی‌نامه، قصاید و قطعات خواجه حافظ شیرازی نیز آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/آثار حافظ
کتاب