تشکیل سمینار بین المللی جغرافیا مژده می دهد که پرداختن به علوم انسانی و بررسی همه جانبه آن با بهره گیری از شیوه های پیشرفته و رایج، مورد توجه و اهتمام دانش پژوهان و ایرانی قرار گرفته و به چشم جد در آن نگریسته شده است و اتکاء به خود و استقلال گرائی در بررسی و فهم علوم انسانی یکی از فوری ترین فرایضی است که جامعه انقلابی ما باید بدان بپردازد و این اقدام البته بشارت دهنده چنان گرایشی است. بی شک هرکار تحقیقی که حرکتی به سمت خود بینندگی علمی و عملی است ناگزیر باید از پیشرفت های بشری و فتوحاتی که در عرصه های مختلف نصیب دیگران و بیگانگان شده است بهره مند شود...

منابع مشابه بیشتر ...

63ece274bc011.jpg

جغرافیا از قدیم تا امروز

حسین خلیلی فر

در این کتاب با استفاده از منابع معتبر و نوشته های مستند کوشش شده است نخست به جمع آوری اطلاعات جغرافیایی انسان از قدیمترین ادوار تاریخی یعنی هنگامی که اقوام مختلف بشر کمتر با یکدیگر ارتباط داشته اند اقدام شود و از ابتدایی ترین طرز تفکر، ساده ترین روش و وسایل کار سخن یه میان آید، سپس برخورد انسان با آبهای پهناور که گذشتن از آنها برای بشر تا مدتی دراز مسئله مشکلی بشمار میرفت اشاره شود، آنگاه با ملاحظه کار و کوشش خستگی ناپذیر معدودی از فرزندان بشر بر چگونگی شناسایی آب های وسیع، سرزمین های داخل قاره ها، کوهستانهای بلند، نواحی گرم و ناسازگار صحرایی، استوایی و قطبی وقوف حاصل گردد. در فصول آخر کتاب یعنی پس از اآنگه درجه شناسایی انسان درباره محیط طبیعی بالنسبه تکامل یافت از چگونگی پدید آمدن مکتب های مختلف و روش های علمی جغرافیایی در جهان که هدف و نتیجه کار تالیف این کتاب است بحث و گفتگو میشود.

63b2f14a1523a.jpg

قدیم ترین جغرافیدانان مسلمان

قمر غفار

کتاب قدیم ترین جغرافی دانان مسلمان احوال و آثار مشاهیری که در تاریخ اسلام سهم مهمی داشته اند را به اختصار در بر می گیرد. این کتاب مشتمل بر ده باب با این عناوین است: مبانی علم جغرافیا قبل از اسلام، علم جغرافیا در میان مسلمانان، گسترش علم جغرافیا در جهان اسلام، اکتشافات جغرافیایی که از طریق اطلاعات بوسیله بازرگانان و جهانگردان و دریانوردان عرب و ایران بدست آمده است، ابن خردادبه و پیروان او، مسعودی، ابوزید حسن سیرافی، سندباد؛ مسعر و ابن فضلان، اصطخری و ابن حوقل، فهرست منابع و نامها و اشخاص، اماکن و کتب.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

662917f0e1121.jpg

سالنامه دارالفنون سال 1327

جمعی از نویسندگان

سالنامه دارالفنون (هدیه نوروز) در سال 1327 در چاپخانه خواندنیها منتشر شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب