کتاب پیش رو مجموعه ای است شامل طرح های قلمی، دست نوشته ها و حاشیه هایی که خود هدایت بر آثار مختلفش نگاشته است. همچنین نامه هایی که او برای دوستان و آشنایانش از جمله مجتبی مینوی و جمالزاده و دیگران نوشته است نیز در این مجموعه ارائه شده اند. درمجموع کتاب حاضر شامل مطالب بسیار جالبی است که در کمتر نوشتار و متنی در مورد هدایت، به آن ها اشاره شده است. بی شک برای شناخت هدایت و آثارش، ابتدا باید همه ی کارهای او را اعم از داستانی، تحقیقی و... را ملاحظه و مطالعه کرد و پیش از هر قضاوتی باید به کتاب هایی نظیر کتاب ارائه شده یعنی: "کتاب صادق هدایت" از محمود کتیرایی مراجعه کرد چراکه کتبی همچون کتاب نام برده می توانند تصویری صحیح ، دقیق، خالی از حب و بغض و مهم تر از همه بی واسطه از هدایت را ارائه کنند. مطالب مندرج در این کتاب همه گی از خود هدایت نقل شده و تلاش شده تا هر مطلبی با سند و مدرک همراه باشد. متن زیر را می‎توان یکی از جامع ترین تحقیقات درباره زندگی هدایت دانست که بدون زیاده گویی و با زبانی تقریبا موجز و با رویکردی تبار شناسانه نوشته شده است. نویسنده کتاب محمود کتیرایی است که از نخستین محققان در زندگی و احوال هدایت به شمار می آید و این کتاب یکی مهم ترین کتاب هایی است که درباره صادق هدایت قریب به پنج دهه پیش منتشر شده است. این کتاب در سال 1349 توسط سازمان انتشاراتی اشرفی و با همکاری انتشارات فرزین در تهران منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6623dcd2e2e7c.jpg

عرفان ایران - جلد 17

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 14 عرفان ایران بدین قرار است: در قسمت مقالات، عید مبعث از دکتر نورعلی تابنده؛ تصوف علوی از شهرام پازوکی، فریتهوف شوئون و معنای زیبایی از سعید بینای مطلق؛ تاملی در باب معنای روحانی کار از سیدحسن آذرکار؛ کرامات اولیا در آثار مولانا از محمدابراهیم ایرج پور؛ مجموعه مزار شاه نعمت الله ولی از مهراد قیومی بیدهندی، در قسمت معرفی کتاب تفسیر بیان السعاده فی مقامات العباده از دکتر عادل نادرعلی و ترجمه حسینعلی کاشانی بیدختی معرفی شده است.

6623c8be0966c.jpg

عرفان ایران - جلد 14

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 14 عرفان ایران بدین قرار است: در قسمت مقالات، مقاله رویت ماه از دکتر نورعلی تابنده؛ عید رمضان از نورعلی تابنده؛ وحدت در کثرت و کثرت در وحدت از سیدمصطفی آزمایش، چرا سنت گرا نیستم؟ از محمد لگن هاوزن، ترجمه منصور نصیری؛ خواب و تعبیرخواب: بخش دوم از سیدحسن امین، در قسمت یادنامه، به مختصری از شرح احوال حاج علی تابنده محبوب علیشاه پرداخته شده، نکات و تذکرات فقری از حاج علی تابنده؛ عشق و شهادت از حاج علی تابنده، در قسمت معرفی کتاب؟، قلب اسلام از سید حسین نصر توسط حسین خندق ابادی معرفی شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

604cc6b67870b.png

از خشت تا خشت

محمود کتیرایی

در این کتاب از آداب و رسوم مردم مسلمان شیعی تهران از زاده شدن تا مردن و برخی از خرافات و معتقدات آن مردم سخن رفته است. در مجموع می‌توان گفت آنچه در این کتاب آمده، کمابیش از زمان کنونی تا به دویست سال پیش کشیده می‌شود.

فرهنگ و تمدن/آداب و رسوم
کتاب
58a925de5ca7e.PNG

زبان و فرهنگ مردم

محمود کتیرایی

آنچه در این کتاب آمده است، گزیده‌ای است از مقالاتی چند در نقد برخی آثار مربوط به زبان و فرهنگ مردم ایران در دو بخش. در بخش اول چهار یادداشت به این ترتیب آمده است: یادداشت‌هایی درباره امثال و حکم دهخدا، یادداشت‌هایی درباره فرهنگ لغات عامیانه جمالزاده، یادداشت‌هایی درباره فرهنگ عوام امیرقلی امینی و صادق هدایت و فولکلور در ایران. آداب و رسوم و اعتقادات عامه در کتاب «ایرانشهر»، چند یادداشت در حاشیه کتاب «بامدی»، البسه زنان ایرانی از سده سیزدهم هجری تا امروز، فرهنگ لری، منشور طلایی و طالب‌آباد نیز عناوین بخش دوم کتاب را شکل می‌دهند.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب