پیوندهای عمیق "فرهنگ" و "سینما" با یکدیگر، و بررسی جایگاه ویژه این دو در جامعه، کانون توجه این مجموعه است. دفتر پژوهشهای فرهنگی، بر آن است که با اجرای پژوهشهای متناسب با آن اهداف و یا حمایت از آنها، مراکز فرهنگی را در آینده نگریها و برنامه ریزی های خود یاری دهد. مطالعاتی که باید در قلمرو گسترده ای چون فرهنگ صورت گیرد، ایجاب می کند که اطلاعات مرتبط با پژوهشهای مورد نیاز شناسایی و به صورتی شایسته عرضه شود. این دفتر می کوشد با تدوین و انتشار منابعی چون کتابشناسی، راهنما، واژه نامه، اصطلاحنامه و امثال آن در زمینه های فرهنگی راه را برای این گونه مطالعات و پژوهشهای مشابه هموار سازد.

منابع مشابه بیشتر ...

6655e4ec5953d.jpg

صحافی سنتی ( مجموعه پانزده گفتار و کتابشناسی درباره وراقی، صحافی، وصالی، مجلدگری از یادگارهای هنر ایرانی و اسلامی)

جمعی از نویسندگان

کتابی حاضر مجموعۀ پانزده گفتار دربارۀ هنر صحافی اسلامی و ایرانی است. مقالات این کتاب خواننده را با کلیاتی دربارۀ سیر صحافی در دورۀ اسلامی (عمدتا از قرون اولیه تا دورۀ قاجار) به ویژه در ایران،اقسام جلدها و تزئینات آنها، ابزارهای صحافی و برخی از استادان جلدسازی آشنا می‌سازد. چند متن برگزیده از منابع مختلف، از جمله یک منظومه و دو کتابشناسی دربارۀ صحافی اسلامی که یکی از آن دو به منابع خارجی اختصاص یافته، از بخش‌های پایانی این کتاب است.

664b53560e6f6.jpg

فیلمفارسی چیست؟

حسین معززی نیا

کتاب حاضر در قالب سه بخش فراهم آمده است .بخش نخست شامل گفت و گوها و مصاحبه‌هایی است با هنرپیشگان سینما و تئاتر درباره ویژگی‌های سینما و فیلم فارسی .اسامی تعدادی از مصاحبه شوندگان عبارت‌اند از :محمدعلی فردین، سیامک یاسمی، ناصر ملک مطیعی، تقی ظهوری، رضا بیک‌ایمانوردی، فروزان و فخیم‌زاده .در بخش دوم دوازده مقاله از نقد نویسان سینمای ایران منتشر شده است .عناوین تعدادی از مقالات از این قرار است" :فیلم فارسی، فرزند ناقص الخلقه سینما در ایران/ مریم امینی" ;"بحث فیلم فارسی و مفهوم هنر توده‌ای (پاپ آرت)/ روبرت صافاریان" ;"منتقدان دهه‌های سی و چهل و مبارزه با پدیده‌ای به نام فیلم فارسی/ محمد عبدی "و "فیلم فارسی چیست؟/ حسین معززی‌نیا ."در بخش سوم، دو میزگرد درباره دو موضوع "جذابیت در سینما "و "مخاطب سینما "با حضور پنج تن از صاحب نظران سینما برگزار شده است که عبارت‌اند از :امید روحانی، مهرزاد مینویی، سیف‌الله داد، بهروز افخمی، و عبدالله اسفندیاری .