خسرو معتضد در مقدمه کتاب معماران عصر پهلوی در مورد موضوع و روند نگارش کتاب می گوید: "برای تهیه زندگی نامه بیش از 1000 تن از شخصیتهای سیاسی اجتماعی فرهنگی و اقتصادی عصر حاضر از 1300 تا 1375 کوشش شده است از کلیه منابع کتبی و سندی، مصاحبه ها، محاوره ها، جراید، گزارش ها و خبرهای کوتاه و تفسیرها استفاده شود و در عین حال متون به گونه ای تدوین گردد که خشک و تنها در خور استفاده محققان نباشد دیگران هم بتوانند ان را بخوانند. در جلد اول کتاب معاصران عصر پهلوی زندگی نامه پنجاه و هفت تن از تاریخ سازان دوران معاصر با بی طرفی تمام و با تبدیل اطلاعات به روز اورده شده است. آقایان نجفقلی پسیان و امیر سعید الهی و اینجانت خسرو معتضد نگارش زندگی نامه ها را برعهده داشته و هر کدام در حد وقت و توانایی خود انها نوشته و تنظیم کرده ایم. هدف از این کتاب بی احترامی و اهانت به چهره های متوفا یا در قید حیات در 75 سال اخیر نبوده.بل هدف اساسی روشنگری و برطرف ساختن مبهمات و ترسیم یک سیمای تقریبا واقعی از چهره های مزبور میباشد."

منابع مشابه بیشتر ...

65f2e0d708dde.jpg

گزارش تحقیق درباره تصویر زن در کتب درسی دوره ابتدایی

نیک چهره محسنی

کتب درسی نظام آموزش رسمی ما یکی از عواملی است که به ابقاء و ثبات تصویری سنتی از زن کمک می کند. محتوای این کتب بیش از آنکه بتواند کوششی به منظور دادن جهت به تغییرات اجتماعی ناشی از برخورد عوامل مختلف محیطی و فرهنگی باشد، به سنت ها وابستگی دارد. به عبارت دیگر در حالیکه یک نظام آموزشی زنده باید بتواند گذشته ها و ستن ها را با تغییرات ناشی از تحول تمدن – یعنی امری که به نظر ژوسلین جامعه و تمدن یا عبارتی دیگر انسانهای مظهر آنها یعنی نسل جوان و نسل بزرگسال یا پیر را باهم آشتی میدهد-به نحو متعادلی در هم آمیزد و آشتی دهد، برای آنچه که مربوط به مقام اجتماعی زن میشود، نظام آموزشی ما توجه کافی به تحولات اخیر، جهت دادن با آنها و مخصوصا توجه به آماده کردن زمینه به منظور ایجاد طرز تفکرهای جدید ندارد. سیمایی که از زن در کتب درسی ترسیم میشود با تحولات کنونی در مقام اجتماعی او و به ویژه مسیر این تحولات در آینده تطابق و هماهنگی کافی نشان نمیدهد. هدف تحقیق حاضر بررسی فرضیه مذکور در فوق از خلال محتوای کتب درسی دوره ابتدایی است.

65f061d692955.jpg

تاریخ علوم اسلامی (تقریرات)

جلال الدین همایی

تاریخ علوم اسلامی تقريرات استاد جلال‌الدین همایی است در درس تاريخ علوم اسلامى كه توسط خود استاد تنظيم شده است. كتاب تتبعى است در تاريخ علوم اسلامى، و مخصوصا بررسى تأثير ايراني اندر ايجاد نهضت علمى عصر عباسى، همراه با معرفى گروهى از علما و دانشمندان ايرانى كه «مؤلفات آنها در انواع فنون عقلى و نقلى، سرمايۀ معارف اسلامى و پايۀ فرهنگ و ثقافت بشرى اعم از ملل و دول خاورى و باخترى بوده است».عناوين برخى ازمهمترين موضوعات كتاب به اين شرح است: فنون نقلى اسلامى، قرآن و حديث، سرچشمۀ علوم عقلى اسلامى، اولين ترجمه در اسلام، مراكز علوم عقلى در ايران و روم، نمونۀ مدارس ايران قبل از بنياد نظاميه، شش ناحيۀ حوزۀ علمى، مدارس اسلامى،تاريخ علم نجوم و هيئت، تقسيم‌بندى علوم به طريقۀ علما و فلاسفه، فهرست اسامى دانشمندان ايرانى كه در هررشته از علوم و فنون اسلامى صاحب تأليف عمده و اساسى بوده‌اند، ادبا و مترسلان، رياضيات و هيئت، و ارتباط ايرانيان با علوم جديد فرنگى. كتاب فهرست اعلام، شامل نام كسان و كتابها و جايها دارد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62b854bb46dde.png

طرفه قاجار: عباس وثوق (ساسانفر) پسر وثوق‌الدوله قاجار

کیخسرو معتضد

نویسندگان این کتاب برآنند با ارائه اسناد و مدارک مستند، پرده از چهره یکی از بازماندگان ناشناس قاجاریه بردارند. عباس وثوق (ساسانفر) فرزند وثوق الدوله ق

شرح حال/تک نگاری
کتاب