نویسنده در بخش نخست کتاب، با نگاهی به دوران تاریخی ایران باستان، ساختار اشرافی، مبانی قدرت روحانیت مزدیسنا، شیوه اجرای آداب و احکام دینی و حوزه‌های فقهی روزگار ساسانی را بررسی می‌کند .وی در بخش دوم، درباره ظهور اسلام در ایران و نقش آن در شکل‌گیری هویت، ملیت و تاریخ ایرانی سخن می‌گوید و در بخش پایانی در خصوص مبانی و عناصر هویت ملی ایران چون عاشورا، سنن ایرانی سوگواری، تعزیه، نوروز و آداب و اعمال آن توضیحاتی به دست می‌دهد . سخن اصلی نویسنده در کتاب حاضر این است که نشان دهد چگونه اسلام سازنده هویت و فرهنگ ملی ایرانی بوده است .

منابع مشابه بیشتر ...

661e8efb00522.jpg

جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان

علی محمد ساکی

سرزمین کهنسال دلاوران ایران باختری از نظر جغرافیای تاریخی و تاریخ مرموز و ناشناخته است. اگر آنطور که در خارج از ایران محققانی چون هرتسفلد، دمرگان، مینورسکی، رالنسن، سر ارول استین برای بررسی گذشته های این سرزمین کوشیده اند فضلای کشور نیز توجهی ابراز می داشتند. اینک بسیاری از زوایای تاریک تاریخ چند هزارساله میهن ما روشن شده بد. نخستین کتابی که درباره لرستان به چاپ رسید مجموعه ای از غلامرضا خان والی و انیس المسافر نام داشت. کتاب مذکور در بوشهر به چاپ رسیده و مشتمل بر آگاهی هایی در مورد جانوران شکاری و فرمانروایان لر از حسین خان والی تا زمان مولف است، پس از آن باید از جغرافیای نظامی لرستان تالیف سپهبد رزم آرا نام برد که مشتمل بر جغرافیای مناطق با توجه به جنبه نظامی انها و ورود قوای دولتی به لرستان و سرکوبی عشایر این منطقه می باشد. آقایان بهمن کریمی و محمدعلی امام شوشتری نیز چند صفحه ای از کتابهای جغرافیای تاریخی غرب ایران و تاریخ جغرافیایی خوزستان را به لرستان اختصاص داده اند. با این حال تا به امروز کتابی که منحصر به تاریخ یا جغرافیای تاریخی این قسمت از ایران باختری باشد تالیف نشده است.

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63a325e4e3f73.jpg

ایران در روزگار اموی

اثر حاضر پژوهشی است درباره تاریخ ایران در دوره خلافت اموی که در آن نویسنده تلاش کرده کیفیت و ماهیت یورش و کردار امویان و دست نشاندگان آنها را در خراسان بزرگ بازگو نماید .فصل نخست با عنوان "پان عربیسم اموی و تصاویر تاریخی آن در خراسان" شامل این مباحث است :"اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی خراسان بزرگ، از سلیمان بن عبدالملک تا عمر بن عبدالعزیز( 96 99ه‌/ 715 717م)"، "خراسان در دوره قتیبه بن مسلم باهلی( 86 96ه‌/ 705 715م)"، "خراسان در دوره سلیمان بن عبدالملک( 99 96ه‌/ 717 714م)"، "سیاست داخلی و خارجی رژیم اموی"، "همدستی اشرافیت ایرانی با عرب‌ها علیه توده‌های ایرانی"، "خراسان در دوره یزید بن مهلب :قتل عام مردم گرگان" و "اوضاع سیاسی اجتماعی اقتصادی خراسان( 127 99ه‌/ 717 744م)" .فصل دوم که "رفرمیسم رژیم امویان(خلافت عمر بن عبدالعزیز)" نام گرفته با این مباحث شکل گرفته است :"بحران سیاسی در خراسان :خلافت عمر بن عبدالعزیز، رفرماتور امویان"، "خراسان در دوره جراح بن عبدالله حکمی"، "جنایات عرب‌ها و اشراف ایرانی"، "کودتای اشراف اموی علیه سیاست عمر بن عبدالعزیز" و "سیاست حرشی در خراسان" .مخاطبان در فصل سوم کتاب این مباحث را پی می‌گیرند : "حرکت‌های مبارزه در ماورء‌النهر"، "ظهور حارث بن سریج( 116 128ه‌/ 734 755م)"، "نصر بن سیار و کوشش برای اصلاح امور( 132 120ه‌/ 737 749م)"، "قیام یحیی بن زید بن علی(ع) و اوضاع سیاسی خراسان( 125ه‌/ 742م)"، "قیام جدیع بن علی و قبیله ازد و اوضاع خراسان" و "پایان درگیری سیاسی در خراسان و سقوط رژیم اموی( 132ه‌)" .فهرست موضوعات، فهرست منابع و فهرست اعلام به انضمام فهرست مطالب و موضوعات به انگلیسی در صفحات پایانی آمده است .

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
5879db712dc7e.PNG

بازخوانی شاهنامه، شناسه میهنی ایرانی

محمودرضا افتخارزاده

بازخوانی یک اثر جاودانه جهانی در جغرافیای فرهنگ بومی و میهنی، به معنای بازیابی عناصر هویت ملی است. وقتی می‌گوییم هویت ملی، محور مختصات آن را باید ریاضی‌وار در نظر آوریم. بی‌هیچ گزافه‌ای فردسی، طراح و ترسیم‌کننده این محور مختصات است. چرا که زاد و زایش فردوسی و شاهنامه، در مفطعی از زمان کیهانی در تقویم حکمت آریایی، روی داد که جهان‌بینی نوین ایرانی بر پایه ودایع قویم و باورهای نوین و رویش نژاده نوین ایرانی شکل گرفته بود. مقطعی که خشم و خروش فرو نشسته بود و پیشاهنگان و نخبگان نهضت مقاومت ملی کار خویش را کرده بودند و زمینه بازگشت خردمندانه و بازخوانی فرهنمندانه پیشه تاریخی و ودایع قومی فرا رسیده و فراهم گشته بود.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
مقاله