63c2c6e860a7b.jpg

نظریه‌های قشربندی اجتماعی و ساختار تاریخی آن در ایران

کتاب حاضر با پیش‌گفتاری به قلم دکتر غلامعباس توسلی همراه است. وی در این پیش‌گفتار در معرفی کتاب می‌نویسد: "در تحقیق حاضر مولف، تلاش همه جانبه‌ای به عمل آوردند که ضمن بررسی تئوری‌های مربوط به طبقه، طبقه متوسط، طبقه متوسط قدیم و سنتی را که خاص ساختار سنتی عصر قاجار و آغاز دوران پهلوی است، از طبقه متوسط جدید که حاصل عوامل فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و مقتضیات عصر جدید است تفکیک کند و کار میدانی و تجربی خود را در یکی از مراکز پر جمعیت ایران که هم مرکزیت اداری دارد و هم قشرکارگران صنعتی در آن رشد چشمگیری داشته است یعنی اصفهان تمرکز نمایند. این مطالعه می‌تواند سرآغاز خوبی برای یک مطالعه همه جانبه و سراسری درباره موقعیت و جایگاه و مطالعه زمینه رشد طبقه متوسط در ایران باشد". کتاب در دو بخش اصلی با عناوین "مفاهیم و نظریه‌ها" و "ساختار طبقاتی در ایران" تدوین شده، در پایان فهرست منابع و ماخذ درج گردیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

63b19abb8d55a.jpg

طبقات اجتماعی و رژیم شاه

محمدرحیم عیوضی

از لحاظ نظری رابطه بین طبقات اجتماعی و قدرت سیاسی در اشکال مختلفی ترسیم شده است که هر کدام از این تئوریها با وضعیت جوامع خاصی متناسب است. در مواردی نیز برای یک جامعه سیاسی نظریه های مختلفی ارائه شده است که نمونه آن ایران عصر پهلوی دوم است که برای تبیین این مساله نظریه هایی مثل "سرمایه داری وابسته"، "نظام دیکتاتوری"، "نظام فاشیستی"، نظام بناپارتیستی"، "الگوی حکومت تحصیل دار"، "ناسیونالیسم مدرن ایرانی"، "الگوی شیوه تولید آسیایی"، "الگوی یاتریمونیالیستی" و "نئویاتریمونیالیستی" ارائه شده است. کتاب حاضر تلاشی به منظور تبیین نوع رابطه قدرت سیاسی با طبقت اجتماعی در دوره پهلوی دوم به شمار می رود که در آن ضمن تشریح الگوهای نظری فوق، همه آنها با ساخت قدرت رژیم شاه تطبیق داده شده است.

636f99cd5ed5d.jpg

انسان کامل از دیدگاه: فارابی - عرفا - مولوی (متفکران اسلامی)

هیات تحریریه موسسه مکاتباتی اسلام شناسی

کتاب حاضر نظریات تمام مکاتب مختلف جهان و فلاسفه ای را که در زمینه ارائه مدل انسان کامل سخن گفته اند، بررسی نموده و بالاخره در درس پنجم انسان کامل از دیدگاه: فارابی - عرفا - مولوی (متفکران اسلامی) ارائه شده است.