63c4030a9d486.jpg

تاریخ اجتماعی دوره مغول مشتمل بر بخش سوم از تاریخ غازان خان و مقدمه جامع التواریخ و زندگانی رشیدالدین فضل الله به قلم خودش

کتاب حاضر تاریخ اجتماعی دوره مغول مشتمل بر بخش سوم از تاریخ غازان خان و مقدمه جامع التواریخ و زندگانی رشیدالدین فضل الله به قلم خود ایشان است. این کتاب در سال هزار و سیصد و سی و شش چاپ و توسط امیرحسین جهانبگلو نوشته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65ca390c4d151.jpg

سیمای نامداران (1000 چهره نامی عالم از ابتدای تاریخ تا امروز)

حسام الدین امامی

معرفی و شرح حال مشاهیری که از 5500 سال به این طرف بر صحنه تاریخ آدمی پدیدار گشته اند. رفتار و گفتار فرزانگان ، سراسر، حكمت آميز و براي همگان ، درس آموز است. اين كردارها و رفتار ها ، از آنان سيمايي پر فروغ ساخته است كه چونان مشعلي فروزان مسير علم و زندگي را نورباران مي كند. سرگذشت دل نشين اين فرزانگي ها در كتاب هاي مختلف به صورت پراكنده آمده است ؛ از اين رو ، تدوين ، دسته بندي و گلچين كردن آنها ضروتي است كه امر مطالعه را براي مشتاقان آسان مي سازد.

65b1376ee74ae.jpg

کیمیای هستی (زندگینامه خودنوشت سیدمرتضی نجومی)

سیدمرتضی نجومی

در این کتاب، شرح حال و خاطرات ((سید مرتضی نجومی)) از خوشنویسان معاصر به طبع رسیده است .در این کتاب از احوال و آثار شخصیت‌های بزرگ در زمینه‌های علمی، دینی و هنری سخن به میان آمده است .یادآور می‌شود این کتاب حاوی تصاویر و نمونه‌های هنری متعددی است .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65f1a12f8f56b.jpg

غولهای غلات

در پایان جنگ جهانی دوم، ایالات متحده آمریکا در تولید غلات مقام نخست را به دست آورد، بی آنکه آمریکاییان بخواهند برای احراز این مقام کوشش و تلاش خاصی کرده باشند. وزارت کشاورزی و «سازمان مواد غذایی زمان جنگ۲»، که بازرگانی غلات و سهمیه بندی تولید داخلی و توزیع مواد غذایی و غلات را در مدت جنگ زیر کنترل خود داشتند، نیازهای به غلات را در دوران پس از جنگ، بسیار کم برآورد کرده بودند. مسوولان با به خاطر آوردن تولید اضافی پس از جنگ جهانی اول، سیاست دیگری به کار بستند.در آخرین سال های جنگ اول، حکومت آمریکا عملیات «گازاهول۳» را آغاز کردند. هدف این عملیات عبارت بود از به کار بردن غلات به عنوان سوخت در لوکوموتیوها، همچنین دولت تقریبا همه ذخایر گندم خود را به دامداران فروخت. اما جنگ ۱۹۴۵ ۱۹۳۹، تقریبا همه کشاورزی اروپا و آسیا را نابود ساخته بود. زمین های کشاورزی فرانسه، ایتالیا و آلمان خیلی بیشتر از جنگ اول آسیب دیده بودند و در شهرهایی که بر اثر بمباران های پیاپی ویران شده بودند، هزاران نفر گرسنه برای یافتن یک لقمه نان دست نیاز به سوی سربازان دراز می کردند. برای مقابله با این وضع بسیار دشوار، به هوشیاری و کاردانی فوق العاده ای نیاز بود. دولت آمریکا، مقادیری پول و اعتبار در اختیار دولت های اروپایی قرار داد تا آنان بتوانند غذای موردنیاز مردم گرسنه خود را فراهم آورند. ولی تنها این وسیله کافی نبود، بلکه لازم بود آمریکا غلات لازم را برای پاسخ گفتن به این نیازها در روستاهای خود تولید کند. برای به انجام رساندن این منظور، دولت مامورانی به روستاها فرستاد تا میزان تولید را از راه دادن جایزه به روستاییان بالا برد. سرانجام، ایالات متحده توانست با مشکل مقابله کند: در سال های میان ۱۹۴۹ ۱۹۴۵، نیمی از مبادلات جهانی گندم به وسیله این کشور انجام گرفت. کشتی های مملو از غلات، به نام سازمان ملل متحد یا برنامه مارشال، مرتبا به سوی اروپا و آسیا در حرکت بودند و زندگی را برای صدها میلیون نفر مردم چین و ژاپن و آلمان و اوکراین و مجارستان و کره و فیلیپین و غیره قابل تحمل تر ساختند و از بروز قحطی در شهرها و روستاها جلوگیری کردند. تولید مواد غذایی در آمریکا، هم بر قدرت سیاسی این کشور افزود و هم باعث شد در اروپای غربی بی ثباتی اقتصادی پدید نیاید و نفوذ شوروی متوقف گردد. آیا در آن هنگام، از نظر آمریکا پیشرفت کمونیسم، خطری بسیار جدی بود؟ این پرسشی است که مورخان هنوز درباره آن گفت و گو می کنند و به آن پاسخ قطعی نداده اند. ولی در این امر شکی نیست که مواد غذایی آمریکا موجب گردید که غرب با مشکل اروپای شرقی روبه رو نگردد...

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
582b627f407dd.PNG

مقدمه‌ای بر فلسفه تاریخ هگل

بنظر بسیاری، ژان هیپولیت بزرگترین هگل‌شناس عصر ماست. او سراسر عمر کوتاه خود را به شناساندن افکار هگل و مبانی و تحولات آنها صرف کرد و در این باره کتاب‌ها و مقالات فراوان نوشت. از جمله مهمترین کتاب‌های او باید تکوین و بنیان پدیدارشناسی روح ـ منطق و قیام حضوری و کتاب حاضر را نام برد. او هچنین اثر مهم هگل یمنی پدیدارشناسی روح را نیز به زبان فرانسه به منتهای چیره‌دستی ترجمه کرد. ترجمه دو قسمت از این کتاب مقدمه‌ای بر فلسفه تاریخ هگل در این مجلد عرضه می‌شود و امیدواریم که در مجلدات دیگر این کار را دنبال کنیم.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
مقاله