کتاب پیش رو کلیات اشعار مرتضی طایی شمیرانی(م1298ه.ش.) است. استاد سید حسن سادات ناصری مقدمه ای بر این دیوان نگاشته اند و در آن زندگینامه ی طایی را ارائه کرده اند. همچنین ایشان در این مقدمه درباب افکار، اشعار، مضامین، قالب ها و پیرنگ و ساختار ابیات و اشعار طایی سخن گفته اند. مضمون اصلی اشعار طایی شمیرانی، مدح و نعت بزرگان دین و اشعار اعتقادی و مذهبی است. کلیات اشعار او در دو جلد به چاپ رسیده است، جلد اول دربرگیرنده ی غزلیات اوست و مجلد دوم حاوی قصاید این شاعر معاصر می باشد. کتاب حاضر، مجلد دوم این مجموعه است. در این مجلد اشعار طایی در قالب های دیگر همچون: رباعی، تک بیت، ترجیع بند و... نیز مندرج است. این کتاب با مقدمه ی استاد دکتر سید حسن سادات ناصری در سال 1366 توسط انتشارات ما در تبریز و در 2150 شمارگان منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65e48f3c04c46.jpg

ترجیح بند منتخب از دیوان ناجی

فقیر خاکسار

گزیده ای از ترجیح بند منتخب از دیوان ناجی سروده فقیر خاکسار متخلص به ناجی که در سال 1352 منتشر شده است

656b4f23ccfbb.jpg

شهربندان بلا (شرح ده قصیده از مراثی خاقانی)

ابراهیم پوردرگاهی

کتاب حاضر شرح قصاید منتخب خاقانی بر اساس نسخه دکتر ضیا‌الدین سجادی است .این اشعار در سوگ فرزند، همسر، عم، پسر عم و مقتدای او امام محمد بن یحیی شافعی سروده شده‌اند .در اثر حاضر پس از شرح زندگی خاقانی این مطالب عنوان شده است 1 : معرفی قصیده به همراه معنی لغات، اصطلاحات و استشهاد به نظم و نثر فارسی 2 ; توضیح تلمیحات و اشاره به نکته‌های بلاغی و دستوری 3 ; توضیح مفهوم بیت به همراه معنی مورد نظر شاعر 4 ; پاره‌ای توضیحات حاشیه‌ای به دنبال معنی ابیات; صفحات پایانی به فهرست منابع، آیات قرآنی، احادیث و روایات اختصاص دارد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

597f5285e6d69.jpg

دیوان طائی شمیرانی جلد سوم خاطرات یک شب

مرتضی طائی شمیرانی (1298- ؟ شمسی) از کودکی به ‌سرودن شعر روی آورد و در انجمن‌های ادبی تهران شرکت داشت. طائی درانواع قالب‌ های شعری مهارت داشت اما بیشتر در قالب‌های کلاسیک شعر می سرود. سه مجموعه شعرغزلیات، قصاید و خاطرات یک شب از وی به یادگار مانده است. کتاب پیش رو جلد سوم دیوان اوست که بر محور سروده ها، گفتار و نوشتار مراسم بزرگداشت شاعر در آبان 1367 قرار گرفته است. شاعر در این مجلد به منظور ارج شناسی و پاسداشت الطاف اساتید و اندیشمندان، این صحیفه ها و پاسخ خویش را در قالب یک مجموعه به چاپ رسانده است. این کتاب که با مقدمه غلام رضا واحدی در خصوص آثار طائی آغاز می شود، در سال 1368 توسط تالار کتاب منتشر شد و در اختیار علاقمندان شعر و ادب فارسی قرار گرفت.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب
563c74de463bc.PNG

دیوان طایی شمیرانی(جلداول)

کتاب پیش رو کلیات اشعار مرتضی طایی شمیرانی(م1298ه.ش.) است. استاد سید حسن سادات ناصری مقدمه ای بر این دیوان نگاشته اند و در آن زندگینامه ی طایی را ارائه کرده اند. همچنین ایشان در این مقدمه درباب افکار، اشعار، مضامین، قالب ها و پیرنگ و ساختار ابیات و اشعار طایی سخن گفته اند. مضمون اصلی اشعار طایی شمیرانی، مدح و نعت بزرگان دین و اشعار اعتقادی و مذهبی است. کلیات اشعار او در دو جلد به چاپ رسیده است، جلد اول دربرگیرنده ی غزلیات اوست و مجلد دوم حاوی قصاید این شاعر معاصر می باشد. کتاب حاضر، مجلد نخست این مجموعه است. این کتاب با مقدمه ی استاد دکتر سید حسن سادات ناصری در سال 1365 توسط انتشارات ما در تهران و در 3000 شمارگان منتشر شده است.

نظم/شعر کلاسیک/کلیات شعر کلاسیک
کتاب