در مجموعه حاضر، 23مقاله ایران‌شناسی درباره جلوه‌های مختلف تاریخ و فرهنگ ایران گردآمده است. عناوین مقالات ایران‌شناسان شوروی همراه با نام نویسندگان آن‌ها از این قرار است : "شرف‌الملک وزیر، ا .پ. پتروشفسکی"، "دو وقایع‌نامه از قرن نوزدهم پیرامون تاریخ آذربایجان، آ. ن .قلی‌یف"، "هنر معماری آذربایجان در سده‌های دوازده الی پانزده میلادی و جایگاه آن در معماری خاور نزدیک، ل.س .برتانیتسکی"، "سندی ناشناخته درباره حزب سوسیال دموکرات ایران (اجتماعیون عامیون)، ص .علی‌یف"، "سندی درباره تجارت ایران و روسیه در سال‌های دهه سوم و چهارم قرن هیجدهم، ن .گ. کوناکووا"، "خانیکوف وسفرنامه خراسان، ن .آ .خالفین"، "خودویژگی‌های چیال بازار، یوگنی برزیکوف"، "نظری به دو شهر تاریخی سمرقند و بخارا، ابوالفضل آزموده"، "امیرعلیشیر نوایی در قصه‌های اوزبکی، ابوالفضل آزموده". همچنین دوازده مقاله دیگر به قلم آقای آزموده.

منابع مشابه بیشتر ...

661e8efb00522.jpg

جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان

علی محمد ساکی

سرزمین کهنسال دلاوران ایران باختری از نظر جغرافیای تاریخی و تاریخ مرموز و ناشناخته است. اگر آنطور که در خارج از ایران محققانی چون هرتسفلد، دمرگان، مینورسکی، رالنسن، سر ارول استین برای بررسی گذشته های این سرزمین کوشیده اند فضلای کشور نیز توجهی ابراز می داشتند. اینک بسیاری از زوایای تاریک تاریخ چند هزارساله میهن ما روشن شده بد. نخستین کتابی که درباره لرستان به چاپ رسید مجموعه ای از غلامرضا خان والی و انیس المسافر نام داشت. کتاب مذکور در بوشهر به چاپ رسیده و مشتمل بر آگاهی هایی در مورد جانوران شکاری و فرمانروایان لر از حسین خان والی تا زمان مولف است، پس از آن باید از جغرافیای نظامی لرستان تالیف سپهبد رزم آرا نام برد که مشتمل بر جغرافیای مناطق با توجه به جنبه نظامی انها و ورود قوای دولتی به لرستان و سرکوبی عشایر این منطقه می باشد. آقایان بهمن کریمی و محمدعلی امام شوشتری نیز چند صفحه ای از کتابهای جغرافیای تاریخی غرب ایران و تاریخ جغرافیایی خوزستان را به لرستان اختصاص داده اند. با این حال تا به امروز کتابی که منحصر به تاریخ یا جغرافیای تاریخی این قسمت از ایران باختری باشد تالیف نشده است.

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.