63e259a63f769.jpg

دو رساله قوشچی در علم هیئت (هیئت قوشچی، شرح زیج الغ بیگ)

کتاب دو رساله از قوشچی در علم هیئت از علی بن محمد قوشچی است که توسط علوم و فنون در تمدن اسلامی منتشر شده است. رساله اول در در علم هیئت فارسی است، این کتاب که بارها با خلاصه الحساب شیخ بهایی در یک جا چاپ شده و از کتب درسی علم هیئت (ستاره شناسی) بوده است. شرحی بر این رساله توسط شیخ مصلح الدین لاری نگاشته شده است. رساله دوم شرح زیج الغ بیگ به فارسی است که شرحی است بر کتاب زیج الغ بیگ و چند نسخه خطی از آن موجود است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d73d4a630e7.jpg

رساله عربی برای فارسی

ع. خیامپور

کلمات عربی بر سه گونه است: اسم، فعل، حرف، مانند: کتاب، کتب، فی. اسم بر دو قسم است: معرب مانند محمّد و کتاب، مبنی مانند هو و نحن. اسم معرب کمتر از سه حرف نمی تواند باشد و ممکن است ثلاثی (سه حرفی) رباعی (چهار حرفی) یا خماسی (پنج حرفی) باشد، مانند: قفل، درهم، سفرجل.... کتاب رساله عربی برای فارسی که برای استفاده دانشجویان دانشکده ادبیات با پاره ای تعدیلات از مقدمه کتاب "المنجد" اقتباس و ترجمه شده است.

65d0c3112f24a.jpg

آموزش جغرافیا

این رساله از بهترین مظاهر کوشش ثمربخش یونسکو است. این کتاب صورت مجلس مذاکرات و مباحثات ورزیده ترین معلمان جغرافیای همه عالم است. نویسندگان کتاب به مجموع این جلسات با کمال تواضع نام "استاژ" یعنی دوره کارآموزی داده اند ولی میدانیم که بزرگترین و مهمترین معلمان که غالبا استادان دانشگاه و بازرسان فنی و مربیان این دوره استاژ را بوجود آورده اند. نویسندگان کوشیده اند که تعلیم جغرافیا را منطبق سازند به نوترین روش های آموزش که آن را روش علمی نام نهاده اند...