63e26062a0e51.jpg

متن فارسی و عربی عجایب نامه قزوینی (عجائب المخلوقات وغرائب الموجودات)

عجائب المخلوقات وغرائب الموجودات (شگفتی‌های آفریدگان و موجودات) کتابی است در زمینه هیئت و جهان‌شناسی و علم‌الاشیا و شگفتی‌های عالم خلقت، نوشتهٔ زکریا قزوینی. قزوینی این کتاب را نخست به زبان عربی نوشت و سپس خود نسخه‌ای فارسی از آن تدوین کرد. کتاب شامل چهار مقدمه و دو مقاله است. مقالۀ اول در عُلویات؛ مقالۀ دوم در سُفلیات، که شامل عناصر و معدنیات، نباتات و حیوانات است. در مورد تمام کائنات روی زمین، بروج، ماه‌ها، فصول سال، ستارگان، زمین، کوهها، دریاها، رودها، جانوران، و تمام موجودات دنیا سخن رفته‌است.

منابع مشابه بیشتر ...

6403691dc6de0.jpg

علم الاشیاء (سال پنجم دبستان)

کتاب علم الاشیاء از سری کتب درسی سال پنجم دبستان است که در سال 1342 توسط وزارت فرهنگ، چاپ افست علی اکبر علمی منتشر شده است

63e259a63f769.jpg

دو رساله قوشچی در علم هیئت (هیئت قوشچی، شرح زیج الغ بیگ)

علی بن محمد قوشچی

کتاب دو رساله از قوشچی در علم هیئت از علی بن محمد قوشچی است که توسط علوم و فنون در تمدن اسلامی منتشر شده است. رساله اول در در علم هیئت فارسی است، این کتاب که بارها با خلاصه الحساب شیخ بهایی در یک جا چاپ شده و از کتب درسی علم هیئت (ستاره شناسی) بوده است. شرحی بر این رساله توسط شیخ مصلح الدین لاری نگاشته شده است. رساله دوم شرح زیج الغ بیگ به فارسی است که شرحی است بر کتاب زیج الغ بیگ و چند نسخه خطی از آن موجود است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6044e8999a074.png

آثار البلاد و اخبار العباد

زکریا بن محمد بن محمود قزوینی

«آثار البلاد و اخبار العباد» یکی از کتب بسیار مهم و ارزنده‌ای است که تاکنون درباره جغرافیای جهان یا هفت اقلیم نوشته شده است. مؤلف این اثر، دانشمند بزرگ ایرانی عمادالدین زکریا بن محمد بن محمود قزوینی است که در حدود سال 605 هـ.ق. در قزوین به دنیا آمده و به سال 682 وفات یافته است. اواین کتاب را به سال 674 نوشته است. کتاب دارای سه مقدمه و هفت عنوان درباره هفت اقلیم است. در مجموع در این کتاب، اطلاعات جغرافیایی، ادبی، تاریخی و علمی فراوانی گردآوری شده است. همچنین دربرگیرنده گزارش‌هایی درباره تعدادی از شاعران ایرانی بزرگ و نام‌آور است که از آن میان می‌توان اوحدالدین کرمانی، صدرالدین خجندی، رشیدالدین وطواط، انوری، فردوسی، ناصرخسرو، خیام و ... را نام برد. مترجم این کتاب، جهانگیر میرزا پسر سوم عباس میرزا نایب‌السلطنه (1225 ـ 1269 هـ. ق) است که با وجود کوری و داشتن رنج غربت و تبعید، به ترجمه چنین کتابی همت گماشته است.

نثر/متون کهن/ادبی
کتاب
5e62b479b5a10.jpg

آثار البلاد و اخبار العباد

زکریا بن محمد بن محمود قزوینی

یکی از کتب بسیار مهم و ارزنده‌ای که درباره جغرافیای جهان یا هفت اقلیم نوشته شده، «آثار البلاد و اخبار العباد» است. مؤلف این اثر، دانشمند بزرگ ایرانی، عمادالدین زکریا بن محمد بن محمود قزوینی است که در حدود سال 605 هـ.ق در قزوین به دنیا آمد و سپس برای کسب علم و معرفت به دمشق رفت و نزد علمای آنجا، علم و ادب آموخت. او این کتاب را در سال 674 نوشته شده است. کتاب دارای سه مقدمه و هفت عنوان درباره هفت اقلیم است. مؤلف پس از مقدمه، اقالیم هفت‌گانه را زیر عناوین مختلف بررسی می‌کند و «بلاد» آن را به ترتیب حروف الفبا شرح می‌دهد. این بلاد شامل نواحی، سرزمین‌ها، مناطق جغرافیایی، کشورها، استان‌ها، شهرها، شهرک‌ها، روستاها، جزایر، کوه‌ها، دژها، ساختمان‌ها و آثار تاریخی می‌گردد که در میان همه اینها، بسیاری از جاها واقعی است و برخی داستانی و افسانه‌ای مانند «جزیره زنان» در چین. نویسنده به هنگام یادکردن از هر مکان تاریخی، مطالب بسیاری درباره آنان به میان می‌آورد: روایات جاهلی، سنن و آداب، عالمان، ادیبان، شاعران برخاسته از آن بلاد و اشعار سروده درباره آن سرزمین، داستان‌های محلی، احادیث نبوی، قنوات، فرآورده‌های صنعتی و کشاورزی، پرندگان و وقایع. در مجموع در این کتاب اطلاعات جغرافیایی، ادبی، تاریخی و علمی فراوانی گردآوری شده است. همچنین این کتاب حاوی گزارش‌هایی درباره تعدادی از شاعران ایرانی بزرگ و نام‌آور است که از آن میان می‌توان اوحدالدین کرمانی، صدرالدین خجندی، رشیدالدین وطواط، انوری، فردوسی، حکیم عمرخیام، ناصرخسرو، نظامی گنجوی و خاقانی شروانی را نام برد.

نثر/متون کهن/ادبی
کتاب