در فصل نخست این کتاب سیر دایره‌المعارف نویسی در جهان در قالب چهار دوره (عصر آینه‌های امپراتور، عصر روشنگری، عصر نگرش علمی، و عصر نسل دانش و آگاهی) معرفی می‌شود .فصل دوم کتاب شرحی است از دایره‌المعارف نویسی در ایران که نگارنده آن را در سه دوره مجزا تشریح می‌کند :عصر دایره‌المعارف نویسان بحرالعلوم، عصر آشنایی با غرب، و عصر دانش‌نامه نویسی علمی فارسی .در فصل سوم کتاب "دانشنامه بزرگ فارسی (د.ب.ف) معرفی شده و در انتهای کتاب فهرست منابع فارسی و انگلیسی درج گردیده است .

منابع مشابه بیشتر ...

661d24aa65046.jpg

الفبای نویسندگی

مهرداد مهرین

یکی از مشخصات قرن بیستم فزونی مطبوعات آنست. امروز نوشتن مانند حرف زدن امری عادی شده. با وجود این نسبت به قرن نوزدهم آثاری که واقعا بشود آنها را شاهکار نامید رو به کاهش نهاده. علت چیست؟ به عقیده نگارنده علتش اینست که نویسندگان قرن بیستم به سرعت می نویسند، کم فکر و مطالعه می کنند و زیاد به مطلب شاخ و برگ میدهند. بوفون می گوید: خوب نوشتن یعنی خوب فکر کردن، خوب حس کردن، خوب بیان کردن و این سه کار نیاز به فکر و روح و ذوق خوب دارد. بوفون فراموش کرده است که خوب نوشتن حوصله و وقت هم لازم دارد ولی امروزه مردم به قدری گرفتارند که حوصله اینکه قسمت اعظم اوقات خود را به مطالعه و تفکر عمیق بگذرانند ندارند. نتیجه این روش همین اوضاعی است که ملاحظه میکنید. قدماء در نوشتن واقعا زحمت می کشیدند فردوسی سی سال زحمت کشید تا شاهنامه را نوشت...

65ef0e8d46537.jpg

سراج اللغه : اشعار عربي و فارسي مربوط به لغات قرآن

سیدمحمدتقی مدنی اصفهانی چهارسوقی

موضوع کتاب سراج اللغه، اشعار فارسی و عربی مربوط به لغات قرآن یا به نظم درآوردن لغات قرآن کریم است که توسط سیدمحمدتقی مدنی اصفهانی چهارسوقی تالیف شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65215f9c707d0.jpg

فرهنگ واژه‌های اروپایی و فارسی

مهشید مشیری

در فرهنگ واژه های اروپایی در فارسی سعی شده است تا تصویری از واژه های قرضی اروپایی (انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، روسی) که در فارسی گفتاری و نوشتاری و در فارسی علمی و غیرعلمی کاربرد دارد ارائه شود. تشخیص علل قرضگیری این واژه ها و لزوم یا عدم لزوم کاربرد آنها نیز به مراجعه کننده اندیشمند و آگاه فرهنگ واگذار می گردد.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
64982699516d3.jpg

فرهنگ اصطلاحات عامیانه جوانان

مهشید مشیری

در "فرهنگ اصطلاحات عامیانه جوانان "علاوه بر معنای هر واژه یا اصطلاح، در صورت لزوم، به مقوله دستوری، زبان منبع، مترادف‌ها و متضادها اشاره شده است .این فرهنگ با مثال‌ها و توضیحاتی نیز همراه است .

کلیات/فرهنگ ها
کتاب