در فن آرایش سخن و صنایع بدیعی "سوال و جواب" را یکی از محسنات بدیع معنوی به شمار آورده اند و آن چنان است که شاعر در بیتی و یا چند بیت و یا بیش از آن، سخن خود را به صورت پرسش و پاسخ موضوع می کند و این تفنن ادبی، گاه چندان به درازا می‌کشد که از آغاز تا پایان یک قصیده طولانی را نیز دربر می‌گیرد. کتاب حاضر که "گفتگو در شعر فارسی" نام دارد بیشترین اشعاری را که تاکنون به شیوه پرسش و پاسخ سروده شده اند، شامل می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

63f4ac1c50d47.jpg

دیوان زهرائیه ضیایی‌دزفولی

محمدرشیدبن‌حاجی‌بابا ضیایی‌دزفولی

شیخ مولی رشید دزفولی، فقیهی فاضل و ادیبی از شعرای تابناک بود که در جامعیت علوم و فضیلت دینداری و رعایت نکات اخلاقی و فضایل و کمالات نفسانی در عهد خود مشخص و ممتاز بود «او با همه اطلاعاتی که در علوم دینی و فلسفه و تاریخ و ادبیات تازی و فارسی داشته‌اند تنها قسمتی از دیوانش یعنی بخش (زهرائیه) به جای مانده، که با همه‌ی اندکی طبعی غرا و معلوماتی جامع است. در شعر بر پیشینیانی همچون سعدی، حافظ و جمال‌الدین عبدالرزاق بوده است... مجموعاً 2545 بیت شعر از مرحوم ضیایی به جای مانده است» . «این اثر یکبار در سال ۱۳۳۳ قمری در بمبئی و بار دیگر در سال ۱۳۲۳ خورشیدی در تهران به نام کلیات دیوان ضیایی به چاپ رسیده است. مجموعه زهرائیه ضیایی اگرچه در باب مدیحه و مرثیه است، اما با اصولی نو و طرح‌های شعری جدید نسبت به مرثیه سرایی در آن زمان به وجود آمده که این نوع طرز بیان مرثیه در نوع خود بی‌نظیر است و در زمان زندگی ضیایی مطمئناً سبکی بسیار نو و تازه بوده است» در دیوان شعری که از او به جای مانده تعدادی قصیده و غزل(88) و ترجیع بند(12) وجود دارد. «گرچه دیوان اشعارش مختصر ولی منقح و نافع و حاوی فواید بسیار است. اشعار نغز و شیوای او در قالب پند و نصایح، حکایت از رنج درون و قلب سوزانش دارد» . اثر منظومش؛ یعنی زهرائیه نشان از تسلط او بر قواعد شعری و تبحر او بر استحکام معانی دارد و دلیل بارزی است بر فصاحت کلام و روانی سخن و نیروی طبع و قوت بیان و حدت ذهن او. «قصاید و غزلیات لطیف و مدایح عالی و اوصاف رایع او با معانی باریک و مضامین تازه و دل‌انگیز به شعر او دلاویزی و رونق و جلای خاص می‌بخشد. در لابه‌لای اشعارش به ابیاتی برمی‌خوریم که بیانگر حسب حال و بیان احوال و سبب احتراز او از دنیا و مردم زمانه و علت انزوا و تجرید وی از خلایق است»

63ecc874ca5b1.jpg

توشه پروین

محمدجعفر ایرانپور تویسرکانی

کتاب حاضر شامل قصائد، غزلیات و منظومات محمدجعفر ایرانپور تویسرکانی متخلص به پروین است که در سال 1342 منتشر شده است. در ترکیب بندی توشه پروین برخلاف سنن باستانی شعرا فقط مطالب را بهم پیوسته و هر مطلبی بنام پیکره مربوطه از یک پیچ پیکره ردیف گردید. توشه پروین نیز به همین رویه تعیین میشود: پیکره یک – قصائد و غزلیات عرفانی و اشعار مذهبی، پیکره دوم – حماسه های وطنی و چکامه های ملی و نظایر آن، پیکره سوم – مربوط به آزادی بانوان و اندرزهای مربوط به آن، پیکره چهارم – پند و اندرزهای عمومی و برخی مطالب خصوصی شاعر، پیکره پنجم – هزلیات و نکوهش های منطقی چه در امور ملی و چه در مورد مخربین دین مقدس اسلام...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6498601ba4ab8.jpg

دیوان شاطر غلامحسین قمی (صفایی)

در این دفتر، غزلیات، ترجیع‌بند، مسمط، دوبیتی‌ها و رباعیاتی از ((غلامحسین صفایی)) به کوشش ((احمد کرمی)) گرد آمده است .در مقدمه دیوان، شرح حال شاعر و در صفحات پایانی فهرست اشعار به طبع رسیده است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب
63fb519f4b7c4.jpg

دیوان خیالی بخارائی

چاپ حاضر از دیوان "خیالی بخارایی "(وفات 862 :ه‌.ق) مشتمل است بر :چهار قصیده، 377غزل، سه قطعه، یک مسمط، هشت رباعی، و شش تک بیت که در انتهای کتاب تضمین شیخ بهایی از غزل خیالی، نیز تضمینی از علی‌اکبر کنی‌پور به طبع رسیده است .

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب