مولف در پیشگفتار کتاب در مورد رانندگی در ایران و آمار بالای تصادفات در کشور بحث می کند و در بخشهای بعدی در مورد تاریخچه اتومبیل و انواع و اقسام وسایل نقلیه از قدیم تا امروز و انواع ماشین نوشته ها و شعارها صحبت شده است. مولف کتاب سیدجعفر حمیدی است و کتاب در سال 1369 توسط موسسه آموزشی و انتشاراتی نسل دانش منتشر شده است

منابع مشابه بیشتر ...

65c39c98c5e96.jpg

رجال و مشاهیر قوچان‌

علی حیدری

در مجموعه حاضر شرح احوال و نکات برجسته زندگی شخصیت‌های برجسته قوچان از حدود قرن چهارم هجری تا عصر حاضر فراهم آمده و به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی نظام یافته است .کتاب از دو بخش و چهار ضمیمه تشکیل شده است .بخش اول با عنوان((کلیات)) شامل مطالبی است درباره موقعیت جغرافیایی و تاریخ مختصر قوچان از قدیم الایام تا دوران معاصر، همچنین تاریخچه کوتاه فرهنگی این شهر .بخش دوم یا متن اصلی کتاب متضمن زندگی‌نامه یکصد و شانزده تن از مشاهیر قوچان است .ضمایم کتاب نیز شامل فهرست اسامی و معرفی کوتاه اشخاص دیگر است1 : خطاطان و خوشنویسان، 2 پهلوانان نامی قوچان، 3 نمایندگان قوچان از اولین دوره مجلس شورای ملی تا دوره بیست و چهارم، 4 رجال و مشاهیری که نویسنده به شرح حال و زندگانی آنها دسترسی نیافته است .کتاب با فهرست اعلام، و فهرست منابع و ماخذ به پایان می‌رسد .

65bf81550a74a.jpg

آشنایی با مشاهیر طالقان

اسماعیل یعقوبی

طالقان مرکز شهرستان طالقان از استان البرز ایران است. این شهر در منطقه‌ای ییلاقی در میان رشته کوه البرز و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران قرار گرفته‌است. شهر طالقان به لحاظ قرار گرفتن در رشته کوه‌های البرز میانی دارای آب و هوای کوهستانی و ییلاقی است به همین دلیل دارای جمعیت فصلی بوده و در تابستان جمعیت آن به بیش از ۱۲ هزار نفر می‌رسد. این در حالیست که جمعیت ثابت شهر طالقان حدود ۵۰۰۰ نفر است. طالقانی‌ها تات هستند و به زبان تاتی از زبان‌های ایرانی شمال غربی سخن می‌رانند. طالقان مهد بزرگانی است که در تاریخ ایران سهم بسزایی داشته اند. در این کتاب مولف بعد از معرفی طالقان و موقعیت جغرافیایی آن به معرفی این بزرگان پرداخته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65748688c8e74.jpg

سعدی در کیش

سیدجعفر حمیدی

چنانچه از متن کتاب گلستان سعدی در باب سوم- در فضیلت قناعت- بر می آید این شاعر و سخنسرای بزرگ علاوه بر سفرهای بسیار که یک دوره طولانی سی ساله را در برمی گیرد سفری نیز به جزیره کیش داشته است اما زمان وقوع و علت این سفر و محل دقیق توقف او در جزیره از گزارس گلستان مستفاد نمی شود. در این کتاب با شواهد و مدارک تاریخی، زمان سفر او به کیش مشخص شده است. چنان که می دانیم جزیره کیش در زمان اتابکان فارس در قلمرو این خاندان بوده و از امنیت و رونق بسیار برخوردار گردیده بود و سعدی به اتکای همین امن و آسایش که در آن عصر در فارس و بنادر حاکم بوده با خیالی راحت و آرام به جزیره کیش سفر کرده است...

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
کتاب
64847c623ad89.jpg

جانگدازان

سیدجعفر حمیدی

در این نوشتار، درباره اعتیاد و تاریخچه هر یک از مواد مخدر مطالبی ذکر می‌گردد ;سپس درباره راه‌های مقابله با آن، نکاتی مطرح می‌شود .در این کتاب، همچنین در خصوص چند و چون مواد مخدر و اعتیاد، نیز زیان‌های آن، اشعاری گردآوری و درج گردیده است .

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب