حسین شهیدی مازندرانی (بیژن) در این کتاب با بررسی شاهنامه فردوسی کوشیده به خوانندگان کتاب خود، جایگاه رویدادهایی را که در ارتباط با تورانیان و سرزمینهای آنان تا پایان دوره کیخسرو و افراسیاب است، بشناساند.

منابع مشابه بیشتر ...

668157a66442a.jpg

سال های تاکنون

عبدالجبار کاکائی

مجموعه شعر سالهای تاکنون از عبدالجبار کاکائی در سال 1372 توسط موسسه فرهنگی محراب اندیشه منتشر شده است و شامل شعرهایی در قالب غزل، مثنوی، چهارپاره و سروده های نو می شود.

66814ab00477b.jpg

سده‌ میلاد میرزاده‌ عشقی‌: یکی‌ از شا‌عران‌ و نویسندگا‌ن‌ دوران‌ مشروطیت‌ نوشته‌ها‌ی استا‌دان‌ و نویسندگا‌ن‌ اشعا‌ر شا‌عران‌ دربا‌ره‌ شا‌عر شهید اشعا‌ری از عشقی

سیدهادی حائری

سیدمحمدرضا کردستانی با تخلص میرزاده عشقی (۲۰ آذر ۱۲۷۳ – ۱۲ تیر ۱۳۰۳) شاعر، روزنامه‌نگار، نویسنده و نمایشنامه‌نویس ایرانی دوره مشروطیّت و مدیر نشریه قرن بیستم بود که در دوره نخست‌وزیری رضاشاه، به دستور رئیس اداره تأمینات نظمیه (شهربانی) وقت، ترور شد. وی از جمله مهم‌ترین شاعران عصر مشروطه به‌شمار می‌رود که از عنصر هویت ملی در جهت ایجاد انگیزه و آگاهی در توده مردم بهره گرفت. او را خالق اولین اپرای ایرانی می‌دانند. کتاب حاضر گزیده‌ی اشعار و تقسیر و نقدی ادبی آثار میرزاده عشقی است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

630a23123bd92.png

فرهنگ شاهنامه: نام کسان و جای‌ها

حسین شهیدی مازندرانی (بیژن)

یکی از جستارهای درخور نگرش که می‌توان در شاهنامه بدان پرداخت، نام کسان و نام‌های جغرافیایی است. همان‌گونه که از نام این کتاب برمی‌آید، این کتاب فرهنگی است ویژه نام کسان و جای‌ها که می‌تواند راهگشار و راهنمای خوبی برای دوست‌داران شاهنامه باشد. بیشتر کسانی که با شاهنامه سروکار دارند، از چندوچون همه نام‌هایی که در شاهنامه آمده است از جمله نام کسان و نام‌های جغرافیایی شاهنامه آگاهی ندارند و اگر بخواهند درباره اینگونه نام‌ها به آگاهی دست یابند، باید به فرهنگ‌هایی مانند برهان قاطع، فرهنگ نظام، فرهنگ جهانگیری و .... بنگرند؛ ولی بسیاری از نام‌های شاهنامه در آنها نیامده یا چندان آگاهی‌دهنده و بسنده نمی‌باشد. بنابراین در این کتاب فرهنگی از نام‌های کسان و نام‌های جغرافیایی فراهم آمده است.

کلیات/فرهنگ ها مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
کتاب
607d698b46b16.png

راهنمای نقشه جغرافیایی شاهنامه فردوسی

حسین شهیدی مازندرانی (بیژن)

این کتاب، راهنمای نقشه‌ای است که در آن جای‌های جغرافیایی و برخی از ساختمان‌ها که از آنها در شاهنامه فردوسی سخن به میان آمده، نشان داده شده است تا دوست‌داران شاهنامه و دیگر پژوهندگان در این زمینه، هنگام خواندن این نامه جاودان فرهنگ ایرانی بی‌آنکه به کتاب‌های گوناگون مراجعه کنند، با نگریستن به نقشه و این دفتر راهنما، به‌آسانی حدود و جایگاه نام جغرافیایی یادشده در شاهنامه را پیدا کرده و بدون از دست دادن زمان بیشتر، بتوانند از شاهنامه بیش از پیش سود برگیرند.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
کتاب