6491924bd2e3a.jpg

مسافران تاریخ ؛ مروری بر تاریخچه سفر و سیاحتگری در ایران

ناشر: جیران تاریخ چاپ: ۱۳۶۴ هجری شمسی زبان: فارسی

…نخستین جهانگرد غربی که در دوران تمدن اسلامی، به ایران و کشورهای اسلامی سفر کرده، بنیامین بن جناح، از اهالی تودلای اسپانیاست. وی در بین سالهای 560 تا 569ه/1165-1174م. در شرق به سیر و سیاحت پرداخته است. او، مردی تاجر پیشه از یهودان اندلس بوده است. او دوست داشته در شهرهای عالم سیر کند و در هر شهری با برادران یهودی خود و اوضاع آنان آشنا گردد. بنیامین سفر خود را از بارسلون آغاز کرده و عراق را در زمان خلیفه عباسی المستنجد بالله (خلافت 555-566ه/1160-1170م. ) دیده بوده است جالب این است درگزارشی که از قدس دارد، تنها یک یهودی در آن شهر سکونت داشته است. دیدار او از ایران به روزگار حکومت سلجوقیان بوده است او ضمن دیدار با جوامع کلیمی به کار تجارت نیز، می پرداخته است. بنیامین پس از دیدار از شوش و چند شهر دیگر در غرب ایران، به هندوستان می رود. او نخستین جهانگرد غربی است که بعد از دوران باستان درباره منطقه خلیج فارس مطالبی از خود به جای گذاشته است. بنیامین درباره شهر همدان ومعبدی که در آن استر و مردخای مدفون است، توضیحاتی ارائه داده است. در ردیف وی می توان از خاخام موسی پتاچیاد، یاد کنیم که در فاصله سالهای 576-582ه/ 1181-1187م. از زادگاه خود شهر پراگ چکسلواکی، سفر را آغاز کرده و از راه لهستان و روسیه به غرب ایران سفر آمده و درباره آرامگاه دانیال نبی و شوش گزارشی ارائه کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65c39c98c5e96.jpg

رجال و مشاهیر قوچان‌

علی حیدری

در مجموعه حاضر شرح احوال و نکات برجسته زندگی شخصیت‌های برجسته قوچان از حدود قرن چهارم هجری تا عصر حاضر فراهم آمده و به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی نظام یافته است .کتاب از دو بخش و چهار ضمیمه تشکیل شده است .بخش اول با عنوان((کلیات)) شامل مطالبی است درباره موقعیت جغرافیایی و تاریخ مختصر قوچان از قدیم الایام تا دوران معاصر، همچنین تاریخچه کوتاه فرهنگی این شهر .بخش دوم یا متن اصلی کتاب متضمن زندگی‌نامه یکصد و شانزده تن از مشاهیر قوچان است .ضمایم کتاب نیز شامل فهرست اسامی و معرفی کوتاه اشخاص دیگر است1 : خطاطان و خوشنویسان، 2 پهلوانان نامی قوچان، 3 نمایندگان قوچان از اولین دوره مجلس شورای ملی تا دوره بیست و چهارم، 4 رجال و مشاهیری که نویسنده به شرح حال و زندگانی آنها دسترسی نیافته است .کتاب با فهرست اعلام، و فهرست منابع و ماخذ به پایان می‌رسد .

65bf81550a74a.jpg

آشنایی با مشاهیر طالقان

اسماعیل یعقوبی

طالقان مرکز شهرستان طالقان از استان البرز ایران است. این شهر در منطقه‌ای ییلاقی در میان رشته کوه البرز و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران قرار گرفته‌است. شهر طالقان به لحاظ قرار گرفتن در رشته کوه‌های البرز میانی دارای آب و هوای کوهستانی و ییلاقی است به همین دلیل دارای جمعیت فصلی بوده و در تابستان جمعیت آن به بیش از ۱۲ هزار نفر می‌رسد. این در حالیست که جمعیت ثابت شهر طالقان حدود ۵۰۰۰ نفر است. طالقانی‌ها تات هستند و به زبان تاتی از زبان‌های ایرانی شمال غربی سخن می‌رانند. طالقان مهد بزرگانی است که در تاریخ ایران سهم بسزایی داشته اند. در این کتاب مولف بعد از معرفی طالقان و موقعیت جغرافیایی آن به معرفی این بزرگان پرداخته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

648dd515b289c.jpg

با کاروان تاریخ (مروری بر تاریخچه سیر و سیاحت در ایران از باستان تا امروز)

مسعود نوربخش

کتاب حاضر مشتمل بر چهارده فصل و دهها عنوان موضوعی و عکسها و تصاویر تاریخی است که هر کدام معرف حال و هوا و ویژگیهای سیر و سفر و اماکن تاریخی و دیگر جاذبه های دیدنی ایران در مقاطعی از تاریخ گذشته و معاصر این مرز و بوم است. فصول نخستین کتاب به سیر و سفرهای دوران باستان می پردازد و پس از سیری همه جانبه در مسافرتها و ایرانگردی های ادوار پیش از اسلام و سیر تکوینی آنها در دوران پس از اسلام در فصل پایانی آن جاذبه های جهانگردی در ایران معاصر که از نظر جلب جهانگردان خارجی و به ویژه رشد ایرانگردی و به عبارتی توسعه صنعت جهانگردی کشور اهمیت فراوان دارد مورد بررسی قرار گرفته است.

نثر/سفرنامه
کتاب
60ffbfe6be5fe.png

تهران به روایت تاریخ (جلد چهارم): تهران از سلطنت احمدشاه تا انقراض قاجاریه

مسعود نوربخش

در این کتاب که در چهار مجلد به دوست‌داران سرگذشت شهر پررمزوراز تهران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین تقدیم شده است، به بررسی اوضاع و احوال تهران، در طول قرون و سده‌های گذشته از دیدگاه‌های مختلف پرداخته شده است. مطالب کتاب در پنج فصل جداگانه و ده‌ها مدخل فرعی، با بهره‌گیری از اطلاعات موجود و پراکنده در چهارصد عنوان کتاب، نشریه و منابع و مآخذ دیگر تدوین و تنظیم گردیده است. تهران از عهد باستان تا عصر ناصری، تهران در نیم قرن سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، تهران در دوره سلطنت مظفرالدین شاه و استبداد صغیر و تهران از سلطنت احمدشاه تا انقراض قاجاریه عناوین چهار مجلد کتاب را شکل می‌دهد که در زیرمجموعه هر یک از این عناوین، پیشینه تاریخی و حوادث و رویدادهایی که تهران و تهران‌نشینان در گذر تاریخ شاهد و ناظر آن بوده‌اند، به تصویر کشیده شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب