6491c2f6e265e.jpg

قائم مقام فراهانی چهره درخشان ادب و سیاست

مکان چاپ: تهران ناشر: ندا تاریخ چاپ: ۱۳۷۶ هجری شمسی زبان: فارسی

کتاب قائم مقام فراهانی چهره نمایان و درخشان ادب و سیاست از نمونه های خواندنی های تاریخ کتابی می باشد درمورد پیرامون زندگی میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی صدر اعظم ایران که سیاست‌مدار و ادیب و فردی معروف و اثر گذار ایران‌زمین در زمان حاکمیت و سیاست و همچنان ادب و هنر نیمه ی اول قرن سیزدهم هجری می باشد.قائم مقام پیشرو نگرش و پیشاهنگ اصلاحات و همچنان به‌ گونه ای زمینه‌ساز حکومت‌ داری به روش میهن‌ دوستانه در ایران و از پیشگامان مبارزه با استعمار جدید در زمان نوین است. روشی که پس از مدتها به دست اشخاصی مثل امیرکبیر و مصدق ادامه پیدا کرد.

منابع مشابه بیشتر ...

662cf7002b0c6.jpg

یادگار فرامرز

فرامرز نوریانی

مجموعه حاضر اشعار دکتر فرامرز نوریانی متخلص به "مظلوم" است که در سال 1312 چشم به جهان گشود و تحت تعلیم و تربیت مادری روشنفکر و پدری آزاده پرورش یافت. در سال 1338 موفق به دریافت دکترای پزشکی از دانشکده پزشکی اصفهان شد و در سال 1350 دکترای اعصاب و روان را از دانشکده پزشکی تهران کسب نمود. ایشان در سن 60 سالگی دار فانی را وداع گفت.

6629154865673.jpg

خطابه آقای سیدحسن تقی زاده مشتمل بر شمه ای از تاریخ اوائل انقلاب و مشروطیت ایران

سیدحسن تقی زاده

محمد درخشش در مقدمه کتاب خطابه آقای سیدحسن تقی زاده می گوید: در طی سلسله سخنرانی های سال 1337 باشگاه مهرگان به علت آنکه، نهضت مشروطیت ایران قسمت مهمی از تاریخ کشور ما را تشکیل میدهد اینجانب برای روشن شدن نکات تاریک این نهضت تاریخی از دانشمند محترم جناب آقای تقی زاده درخواست نمودم مشاهدات و اطلاعات خودشان را ضمن یک یاد دو سخنرانی در باشگاه مهرگان برای معلمین بیان نمایند و بسیار از ایشان متشکرم که دعوت بنده را قبول فرمودند و در باشگاه مهرگان به ایراد یک سلسله سخنرانیهای مفید و مهم اقدام نمودند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

607ee3ea9f2b5.jpg

ترانه های ملی ایران، سیری در ترانه و ترانه سرایی در ایران

محمد احمدپناهی سمنانی

مجموعه حاضر با درج نمونه ای از ترانه های فولکلوریک، تصنیف ها و دو بیتی ها همراه است به معرفی برخی ترانه و تصنیف ها و ویژگی های هر یک نیز سرایندگان آن اختصاص دارد. به طور کلی کتاب با این مباحث تدوین شده است: "سخنی چند درباره ترانه های ملی"، "ترانه های فولکلوریک"، "تصنیف و مختصری درباره آن"، "بابا طاهر و میراث جاودانی او"، "پورفریدون و ترانه های او"، "دو بیتی در شعر جنوب و ارتباط با موسیقی بومی" و "حال و مقال فایز دشتستانی".

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب
604609a0967b4.png

آداب و رسوم مردم سمنان (مثل‌ها، افسانه‌ها، لطیفه‌ها، باورهای عامه، حرف و فنون سنتی)

محمد احمدپناهی سمنانی

در این کتاب، به گردآوری ادبیات عامه گرایش بیشتری به چشم می‌خورد و علت آن هم این است که در این منطقه، ادبیات جای خاصی دارد. برخی از داستان‌ها و لطیفه‌ها به گویش محلی تنظیم و آوانویسی و ترجمه شده است تا نمونه‌هایی که ارائه شده، بتواند خواننده و پژوهشگر را در آشنایی با گوشه‌های پرچرخش و متنوع این فرهنگ یاری دهد. مطالب کتاب در نوعی تقسیم‌بندی موضوعی تنظیم شده است. مباحثی که در این کتاب مطرح شده‌اند، عبارتند از: جغرافیای تاریخی و زبان، هنر و ادبیات عامه، افسانه‌ها و لطیفه‌ها، آداب و رسوم، باورهای عامیانه، فنون و حرف سنتی، کشاورزی و دامداری.

فرهنگ و تمدن/آداب و رسوم
کتاب