564378c56df18.PNG

رساله در تحقیق احوال و زندگانی مولانا جلال الدین محمد مشهور به مولوی

مکان چاپ: تهران ناشر: مطبعه مجلس تاریخ چاپ: ۱۳۱۵ هجری شمسی نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

کتاب حاضر، پژوهشي است پيرامون زندگي، احوال و آثار شاعر و عارف قرن هفتم هـ.ق. مولانا جلال‌الدين محمد بلخي معروف به مولوي که در دَه فصل تدوين شده است. نگارنده ضمن تفحص درباب اصل و نسب مولوي، استادان وي را در دوران تحصيل و علت انقلاب روحي و آشفتگي‌هاي عرفاني وي را مورد کنکاش قرار داده است. سپس به شرح دوراني پرداخته که به تربيت و ارشاد گذراند و در ادامه چگونگي وفات مولانا را شرح داده است. همچنين نگارنده مشايخ تصوف، عالمان، اديبان، شهرياران و اميران معاصر مولوي را معرفي نموده و قسمت‌هايي از کتاب را نيز به تبيين صورت و سيرت، آثار و معرفي خاندان مولوي اختصاص داده است. عناوین کتاب به این شرح است: آغاز عمر، ایام تحصیل، دوره انقلاب و آشفتگی، روزگار تربیت و ارشاد، پایان زندگانی، معاصرین مولانا از مشایخ تصوف و علما و ادبا، شهریاران و امرای معاصر، صورت و سیرت مولانا، آثار مولانا و خاندان مولانا. این کتاب به اهتمام بدیع الزمان فروزانفر در سال 1315 توسط مطبعه ی مجلس شورای ملی در تهران منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6623dcd2e2e7c.jpg

عرفان ایران - جلد 17

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 14 عرفان ایران بدین قرار است: در قسمت مقالات، عید مبعث از دکتر نورعلی تابنده؛ تصوف علوی از شهرام پازوکی، فریتهوف شوئون و معنای زیبایی از سعید بینای مطلق؛ تاملی در باب معنای روحانی کار از سیدحسن آذرکار؛ کرامات اولیا در آثار مولانا از محمدابراهیم ایرج پور؛ مجموعه مزار شاه نعمت الله ولی از مهراد قیومی بیدهندی، در قسمت معرفی کتاب تفسیر بیان السعاده فی مقامات العباده از دکتر عادل نادرعلی و ترجمه حسینعلی کاشانی بیدختی معرفی شده است.

6623c8be0966c.jpg

عرفان ایران - جلد 14

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 14 عرفان ایران بدین قرار است: در قسمت مقالات، مقاله رویت ماه از دکتر نورعلی تابنده؛ عید رمضان از نورعلی تابنده؛ وحدت در کثرت و کثرت در وحدت از سیدمصطفی آزمایش، چرا سنت گرا نیستم؟ از محمد لگن هاوزن، ترجمه منصور نصیری؛ خواب و تعبیرخواب: بخش دوم از سیدحسن امین، در قسمت یادنامه، به مختصری از شرح احوال حاج علی تابنده محبوب علیشاه پرداخته شده، نکات و تذکرات فقری از حاج علی تابنده؛ عشق و شهادت از حاج علی تابنده، در قسمت معرفی کتاب؟، قلب اسلام از سید حسین نصر توسط حسین خندق ابادی معرفی شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65806883abb60.jpg

سخن و سخنوران

بدیع الزمان فروزانفر

سخن و سخنوران، کتابی است نوشتهٔ بدیع‌الزمان فروزانفر در شرح احوال و نقد و سنجش آثار ۵۵ تن نامورترین شاعران پارسی‌گوی قرن‌های سوم تا ششم هجری. سخن و سخنوران اولین بار در سال‌های ۱۳۰۸ و ۱۳۱۲ در تهران به چاپ رسیده‌است.

فنون ادبی/بلاغت (بیان، بدیع، معانی)
کتاب
64ea076a3e35d.jpg

فرهنگ فروزانفر، شامل اصطلاحات: عرفان - کلام - طب - نجوم - فقه - موسیقی و ...

بدیع الزمان فروزانفر

این مجموعه شامل لغات و تعبیرات ادبی و اصطلاحاتی از معارف مختلف چون: عرفان، کلام، طب، فقه، موسیقی، ... است که از نوشته های گوناگون شادروان بدیع الزمان فروزانفر گردآوری شده است که این نوشته ها شامل کتابها، مقالات و حواشی آن مرحوم بر متونی است که تصحیح نموده اند. شیوه کار در این کتاب به این صورت است که چون استاد گاه در شرح یک اصطلاح چند جای سخن گفته اند، ما تعریف کاملتر را برگزیده ایم و گاه از یک اصطلاح چند جای تعریف های ناتمام به دست داده اند که با تلفیق آنها شرحی کامل حاصل نموده ایم. در بعضی موارد نیز که برخی شرحها تکراری به نظر می رسید، یک مورد را نوشته و به سایر موارد ارجاع داده ایم. آنچه ارزش این کتاب را افزونتر می کند ذوق و استنباطی است که استاد فرزوانفر در بیان و شرح لغات داشته اند و این باعث شده نکات دقیق و ظریفی را بیان فرمایند که در کمتر جای به آن بر میخوریم و یا احیانا اگر در کتابی ذکر شده باشد اشتباه یا ناقص است که ایشان با نوشته خود آن را اصلاح و کامل نموده اند

کلیات/فرهنگ ها
کتاب