در این مقاله برآنیم با نگاهی به داستان‌های مینی‌مال و سیر آغاز و تکوین آن به بازیابی ریشه‌های این نوع ادبی در ادبیات گذشته ایران دست یابیم.

منابع مشابه بیشتر ...

61e437a3c29db.png

گسترش فرهنگ و ادب ایران در جهان

بهرام طوسی

فرهنگ و تمدن ایران چون خورشیدی تابان پرتو خرد اهورایی خود را در طول هزاره‌های متمادی، از زمانی که دنیا اولین گام‌های خود را در راه زندگی اجتماعی برمی‌داشت و هنوز در تاریکی جهل و بی‌قانونی دست‌وپا می‌زد، سخاوتمندانه بر سراسر جهان گسترانیده است. این کتاب دربردارنده اهمیت و ارزش زبان و ادب فارسی است و شامل این مطالب می‌باشد: ادب و ادبیات، آشنایی با فرهنگ و تمدن ایران، فلسفه ایران باستان و زرتشت، زبان فارسی، فردوسی و شاهنامه، علم و تمدن در ایران باستان، و نقش ایرانیان در بنیان‌گذاری تمدن بزرگ اسلامی.

60b4dd606d3e5.jpg

کیمیا خاتون

سعیده قدس

کتاب کیمیاخاتون رمانی است تاریخی درباره‌ی دخترخوانده‌ی مولانا شاعر بزرگ ایرانی، دختری که می‌توان گفت داستان زندگی اش در روایت‌های تاریخ گم شده و سعیده قدس نویسنده‌ی رمان با نگرشی متفاوت داستان زنان شبستان مولانا را نیز در این رمان به تصویر کشیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58a6be4cb180e.PNG

یاد احمد محمود

سیدمحمود سجادی

احمد محمود نویسنده بزرگ و چهره ارزشمند و درخشنده داستان‌نویسی ایران، بی‌شک، پیشاهنگ نحله داستان‌نویسی جنوب ایران و یکی از قصه‌نویسانی است که «قصه جنوب» را ماندگار کرده است. شاید کسانی بگویند قصه‌نویس، مثل هر هنرمند دیگری به تمام کشور تعلق دارد و نه به یک منطقه مشخص جغرافیایی. بله، درست است اما باید گفت ضمن تایید این مطلب خصوصیات جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، زبان و لهجه، ژئوپلتیک ویژه هر منطقه بی‌شک در کار هنری و ادبی هنرمند و نویسنده تاثیر می‌گذارد.

شرح حال/خاطرات و یادداشت ها
مقاله
5879d4f6e0610.PNG

شاهنامه فردوسی پرچم هویت ملی ایرانیان و آمیزه درخشان شعر و داستان

سیدمحمود سجادی

نخستین کوشش برای گردآوری داستان‌های شاهان و امیران و پهلوانان قدیم در ایران و یونان صورت گرفته. منظومه‌های «هومر»، «هزیود» و نیز منظومه نیمه تمام «اندئید» اثر «ویرژیل» شاعر قبل از میلاد مسیح و نیز «شاهنامه»‌ها و «خدای‌نامه»‌هایی که در ایران باستان وجود داشته از این گونه‌اند. البته خلق یک اثر هنری حماسی ـ چه به نثر و چه به نظم ـ با یک گزارش جنگی کاملا متفاوت است. تنها شاعران و نویسندگان هنرمند و زیباشناس و نابغه‌اند که می‌توانند رویدادهای مربوط به میدان‌های جنگ را به نحوی ماهرانه، استادانه، رسا، دلنشین، بی‌ اینکه شائبه‌ای از حس انزجار و نفرت در آنها به وجود آید به نگارش یا سرایش در آورند.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
مقاله