حسین پژمان بختیاری، محقق، مترجم و شاعر بزرگ معاصر(۱۳۵۳ـ ۱۲۷۹) در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی در محله حسن آباد تهران به دنیا آمد. اما زادگاه اصلی و سرزمين مادرى وی «دشتک بختیاری» است که در ۸۵ کیلومتری مرکز استان چهارمحال بختیاری، در دامنه کوهساران بلند بختیاری، منتهی به «زردکوه» و در کنار سرچشمه های اصلی «رود کارون» واقع است. وی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۳ درگذشت و در گورستان بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد. شعر پژمان به سبک کهن و با مفاهیم دلپذیر، سعدی وار از عشق می‌گوید. مجموعه حاضر که به کوشش خودِ شاعر تدوین شده است مشتمل بر اشعاری است با مضمون عاشقانه كه عمدتاً در قالب غزل سروده شده اند. این گزینه ی اشعار، طبق تقسیم بندی خودِ شاعر از سه بخش تشکیل شده است؛ بخش نخست: شورها و شادی ها، بخش دوم: رنج ها و نامرادی ها و بخش سوم: گوناگون. دفتر شعر پیش رویِ شما به اهتمام حسین پژمان بختیاری در سال 1349 توسط انتشارات ابن سینا در تهران و در 2000 هزار شمارگان منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6405e0ba2b8b3.jpg

واژه نامه غزلهای حافظ

حسین خدیوجم

سالهای سال است ایرانیان، پیرو جوان و خرد و کلان هر آنگاه که مشکلی یا غمی دارند، عزیزی در سفر، امر خیری در پیش یا قصد انجام کاری، از دیوان حافظ استشاره می‌کنند و بدان تفال می‌زنند.متاسفانه در بین عامه مردم و گاه در میان دانش آموزان و دانشجویان چه بسیار بوده و هستند که حافظ را می‌خوانند، ولی در فهم پاره ای کلمات و مفاهیم آن در می مانند و منبعی که آنان را در حل مشکل یاری کند وجود ندارد و برای همگان هم امکان دسترسی به مآخذ گوناگون و عمده یا مراجعه به حافظ شناسان و حافظ فهمان نیست و جای فرهنگی اختصاصی که بتواند مددکار این خوانندگان باشد خالی بود. کتاب حاضر به همت و کوشش شخصی تهیه شده که به قول خود، از اوان کودکی و نوجوانی با قرآن و بوستان سعدی و دیوان حافظ آشنا و مانوس بوده است و طی مراجعه به ماخذ گوناگون و مسافرت به بلاد مختلف و مطالعه در آثار فرهنگی و اسلامی، حاصل یادداشتهای خود را در اختیار خوانندگان قرار داده است.

62b9b88f086f6.jpg

ویس و رامین - جلد اول

فخرالدین اسعد گرگانی

منظومه ویس و رامین از شاهکارهای ادب فارسی و سروده فخرالدین اسعد گرگانی شاعر قرن پنجم هجری است. این داستان عاشقانه منظوم در حدود ۹۰۰۰ بیت دارد که در بحر هزج مسدس محذوف یا مقصورسروده شده است. چنان که از شواهد و قراین بر می‌آید فخرالدین اسعد گرگانی این اثر را از متنی پهلوی به شعر فارسی برگردانده است که در این ترجمه با آرایش کلام و به کاربردن صنایع لفظی و معنوی شاهکاری عظیم خلق کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

607be0a1b737e.png

سیه روز

حسین پژمان بختیاری

میرزا حسین خان بختیاری متخلص به «پژمان» از شعرای شیرین‌زبان معاصر است. او دارای کتب متعددی بود؛ از جمله دیوان اشعار، زن بیچاره، محاکمه شاعر، اندرز یک مادر، کویر اندیشه و ..... . این کتاب نیز دربرگیرنده برخی از اشعار اوست که با عنوان «سیه روز» منتشر شده است.

نظم/شعر معاصر/دفتر شعر
کتاب
606f12acc0fef.png

اندرز یک مادر

حسین پژمان بختیاری

حسین پژمان بختیاری (1279 ـ 1353) شاعر و تصنیف‌سرای ایرانی عصر قاجار و دوره پهلوی بود. پدرش علی‌مراد امیرپنجه بختیاری بود و مادرش عالمتاج قائم مقامی (ژاله) نیز از زنان سراینده روزگار ماست که اندوه زن سنتی در آثارش موج می‌زند و نسب به خاندان میرزا ابوالقاسم قائم‌مقام می‌برد. وی تحصیلات خود را در تهران به پایان رساند و با زبان و ادب فرانسه نیز آشنا شد که نتیجه این آشنایی، چند ترجمه از آثار اروپایی بود. پس از اتمام تحصیلات مدتی در خدمت وزارت پست و تلگراف بود و سپس به شعر و تصنیف روی آورد. پژمان بختیاری از شاعران سنت‌گرای دوران کنونی است. پژمان شاعری بود عاشقانه‌سرا به سبک و سیاق کهن که مشخصه شاخص شعر او بیان نرم بافت سعدی‌وار، تعابیر دلپذیر و مفاهیم سنتی است. این کتاب دفتری از اشعار اوست که به سال 1347 منتشر شده است.

نظم/شعر معاصر/دفتر شعر
کتاب