چهار مقاله تألیف نظامی عروضی سمرقندی، از جمله آثاری است که از زمان تألیف تا به امروز مورد توجه ارباب نقد و نظر بوده است. در این مقاله پس از نظری کوتاه به این کتاب، وازه انصاف در حکایت نهم مقاله اول مورد توجه گرفته است. این واژه در چهار نسخه چهار مقاله که نویسده بررسی کرده و همچنین در دو ترجمه از این کتاب به همین رسم‌الخط آمده و برخلاف واژه‌ها و کلمات دیگر که گاهی به صورت‌های متفاوت ضبط شده، مصححان و مترجمان در ضبط این کلمه اجماع نظر دارند.

منابع مشابه بیشتر ...

6118bca126fcc.png

چهار مقاله

احمد بن عمر بن علی نظامی عروضی سمرقندی

کتاب «چهار مقاله» که اسم اصلی آن مجمع النوادر است، در سال 550 هجری به قصد شناسانیدن چهار فن دبیری و شاعری و طب و نجوم و هدایت دبیران و شاعران و طبیبان و منجمان که در خدمت سلاطین ادای وظیفه می‌کردند نگاشته شد. مصنف این کتاب ابوالحسن نظام‌الدین احمد بن عمر بن علی سمرقندی معروف به نظامی سمرقندی از نویسندگان و شاعران قرن ششم هجری است. در این دفتر منتخبی از مقاله اول و دوم کتاب «چهار مقاله» نظامی عروضی دیده می‌شود و این منتخب از آن‌رو ترتیب داده شده تا از یک نویسنده مشهور میانه قرن ششم، نمونه‌ای در دست خوانندگان باشد.

60438c92a3bd6.jpg

بدیع الزمان همدانی و مقامات نویسی

علیرضا ذکاوتی قراگوزلو

درباره ادیب صاحب مکتب و نابغه هنرمند ایرانی، بدیع‌الزمان همدانی، علی‌رغم شهرت جهانگیرش تاکنون (1364) نوشته مستقلی به فارسی منتشر نشده است و برای نخستین بار معرفی مختصری از وی با ترجمه دو مقامه به قلم نویسنده انتشار یافت. این کتاب به ابعاد مختلف کار بدیع‌الزمان و تاثیر وی در ادب عربی و فارسی به اجمال می پردازد که مجموعا به صورت چهار مقاله و یک ضمیمه در این دفتر منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6002f4f41ea2d.png

هندوستانی فارسی ادب؛ تحقیقی، علمی اور ادبی مقالات کا انتخاب (= ادبِ فارسی در هندوستان؛ انتخابی از مقاله های تحقیقی، علمی و ادبی)

در این کتاب برخی از مقاله های سید امیر حسن عابدی (1921-2011) نسخه شناس و استاد ادبیات فارسیِ هندوستان به زبان اردو آمده است. فهرست کتاب: «مقدمه- از: شریف حسین قاسمی»؛«شاهنامه فردوسی و هندوستان»؛ «ترجمه از زبان های دیگر به فارسی»؛ «حیاتی گیلانی و تغلق نامه»؛ «دو غزلِ اردو در دوره همایون و اکبر»؛ «کامی شیرازی»؛ «نوعی خبوشانی»؛ «کلیات ساعی»؛ «پَندَت زنده رام موبد کشمیری»؛ «نظیر اکبر آبادی و سبکِ هندی»؛ «جلیس المشتاق»؛ «ادبیاتِ اجتماعی و انقلابیِ ایران»؛ «بنیانگذارِ شعر نو در ایران»؛ «افغانستان و هندوستان».

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
5fb51c626b437.png

عبرت الغافلین

«عبرت الغافلین» اثر میرز محمدرفیع متخلص به سودا رساله‌ای است که باید آن را نمونه‌ای ارزشمند نقد ادبی خواند. میرزا محمد سودا شاعر معروف زبان اردوست که در قرن دوازدهم هجری در هند می‌زیست. او افزون بر دیوان اردو، دیوان مختصر فارسی را هم به جای گذاشته است. این کتاب که تاریخ تألیفش معلوم نیست، پاسخ به خرده‌گیری‌های میرزا فاخر مکین بر کلام شعرای برجسته فارسی است.

نثر/متون کهن/ادبی پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
کتاب