میر عابد سیدای نسفی از برجسته ترین چهره های ادبیات قرن هفدهم تاجیکستان است. وی با اشعار پرشور و معانی بدیع و بکر خود سهم به سزایی در تکامل و رواج مکتب ادبی سبک هندی داشته است. تولد او را سال 1637 و سال وفات او را حدود 1711- 1707تخمین زده اند. سیدا از کودکی به شعر و شاعری دلبستگی پیدا کرده و با تطور در آثار گذشتگان به سرودن شعر دست زده است و از آنجا که شاعر نو پرداز و بدیع گویی بوده سبک هندی را برای بیان مضامین خود برگزیده است. او ناهنجاریهای سیاسی و اجتماعی زمان خود را در شعر منعکس کرده و همین سبب شهرت او در ماورالنهر شده است. با وجود مخالفت حاکم تاجیکستان با ظلم ستیزی او نسخه های فراوانی از اشعار و کلیات سیدا وجود دارد که در اتحاد جماهیر شوروی پراکنده بوده است. برخی نیز او را با سیدای کروخی اشتباه گرفته اند. این تصحیح انتقادی کامل ترین و جامع ترین تصحیح اشعار سیدا محسوب می گردد که توسط دادعلیشایف به طبع رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

61b4beac7282e.png

رساله چهار مقاله مدنی

سیدمحمدرضا مدنی

این کتاب دربرگیرنده چهار نوشتار از نویسنده در موضوعات ذیل است: در جواب شیخ مردوخ کردی، مصلحی که اهل عالم در انتظار اویند، قرآن و تهمت تحریف آن، درباره پیدایش بابیان و بهائیان و معرفی سران سازندگان این سازمان. گفتنی است در پایان کتاب، بخشی از اشعار نویسنده در قالب‌های مختلف آورده شده است.

61ae129f937da.png

دیوان التخمیس (الجزء الثانی)

محمد صادق محمد الکرباسی

فی هذا الجزء من اجزاء دائرة المعارف الحسینیة الکبری المبارکة، الجزء الثانی من دیوان التخمیس تجد أنه یضم بین دفتیه مائة و اثنتین و ثلاثین مقطوعة شعریة مخمسة، استهلکت من الوقت الکثیر و من الجهد الوفیر من مساعی مؤلف هذه الموسوعة فی البحث و التنقیب فی مطاوی الکتب و من خلال المتابعة الشخصیة مع الشعراء المعاصرین.