فرانتس کافکا به عنوان یک نویسنده فلسفی، در پی یافتن حقیقت است و به تجربیات شخصی زندگی خود بعدی اسطوره‌ای می‌بخشد. این دورنمایه افلاطونی، این اشتیاق روح برای یافتن حقیقت، مضمون اصلی داستان‌های بلند و کوتاه او به شمار می‌آید. در این مقاله، شاهکارهای کافکا، در ارتباط باکتاب مقدس، تفسیر می‌شوند. در تمام نوشته‌هایش، حقیقت غایب است و قهرمانان می‌کوشند تا به آن برسند: حقیقت به صورت نمادین در دادگاه، قصر یا سرزمینی دیگر، نشان داده می‌شود. از این لحاظ، کافکا را می‌توان با منصور حلاج یا مولانا مقایسه کرد، ولی فرقشان در این است که این عارفان به معشوق خود دست می‌یازند در حالی که قهرمانان نوشته‌های کافکا همواره در عطش وصل می‌سوزند.

منابع مشابه بیشتر ...

62b06c4555c08.jpg

شناخت حقیقت از نظر فلاسفه یونان از طالس تا زنون رواقی

مهرداد مهرین

کتاب شناخت حقیقت از نظر فلاسفه یونان از طالس تا زنون رواقی تالیف مهرداد مهرین است که در آذرماه 1335 توسط شرکت چاپ میهن منتشر شده است

6130d8a967f8d.jpg

جریان محاکمه دکتر مظفر بقائی در دادگاه جنائی نظامی

دکتر مظفر بقايي کرماني استاد فلسفه دانشگاه تهران در انتخابات مجلس فرمايشي شاه- قوام السلطنه مجلس پانزدهم وکيل منتخب و مورد نظر قوام السلطنه از کرمان و مسوول حزب دموکرات ايران در آن خطه بوده است. پس از پايان انتخابات و حضور نمايندگان سراسر مملکت در مرکز که ظاهراً 80 نفر آنان قسم خوردگان به حزب دموکرات ايران و قوام السلطنه بوده اند در محل باشگاه حزب که در پارک دانشجو فعلي )کافه شهرداري آن زمان( قرار داشته است نمايندگان منتخب و گروهي از سران حزب و وزرا و شخصيت هاي مملکت اجتماع کرده و کنفرانسي تشکيل دادند تا از قوام السلطنه تجليل به عمل آورده با وي تجديد پيمان کنند. در اين کنفرانس دکتر بقايي در يک اقدام قوام السلطنه و اطرافيانش را مورد سرزنش و انتقاد و اتهام هاي شديد قرار داد و نسبت هاي زننده و تندي به آنها وارد کرد به حدي که قوام شديداً آشفته و عصباني شد و با اعتراض صحنه کنفرانس را ترک کرد. بقايي در مجلس پانزدهم ظاهراً براي استيفاي حقوق ملت ايران که مجلس موظف به تعقيب آن بود با نمايندگاني که اين امر را پيگيري مي کردند هم آواز شد و از اين راه وجهه يي کسب کرد و در مجلس شانزدهم به نمايندگي مردم تهران انتخاب شد و مجدداً به مجلس راه يافت. وي در سي ام ارديبهشت سال 1330 متعاقب نخست وزيري دکتر مصدق حزب زحمتکشان ملت ايران را تاسيس کرد. در روزهای پس از عزل مصدق در ۲۵ مردادماه ۱۳۳۲ نیروهای مظفر بقایی، اعضای حزب زحمتکشان ملت ایران نیز در کنار کاشانی و نیروهایش نقش فعال داشتند و حتی حمله به منزل شخصی مصدق را تدارک کردند. خط سیاسی آنها همواره از عزل مصدق توسط شاه، به قیام مردم علیه دولت غیرقانونی مصدق تعبیر می‌کردند. با پیشنهاد مظفر بقایی کرمانی رهبر کمیته مرکزی حزب زحمتکشان ایران و کمک حسن پاکروان رییس وقت ساواک، و امضای پنج روحانی از جمله آیت‌الله شریعتمداری، امام خمینی در پی دستگیری در جریان وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و تصمیم اسدالله علم به محاکمه او در دادگاه به عنوان مرجع تقلید معرفی و از خطر اعدام رهانیده شد. مظفر بقایی در روز رفراندوم قانون اساسی جمهوری اسلامی در یک سخنرانی (در دفتر حزب زحمت‌کشان) که به عنوان وصیت‌نامه سیاسی او معروف است در رابطه با قانون اساسی مطالبی مطرح کرد که با توجه به عضویت حسن آیت در هیئت رئیسه مجلس خبرگان قانون اساسی و ارائه ۴۰ صفحه اصلاحیه برای پیش‌نویس قانون اساسی توسط حزب متبوع او از اهمیتی والا در تاریخ سیاسی ایران برخوردار است. این وصیت‌نامه که در مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شد و تنها با اجازه شخص رئیس مجلس قابل دسترسی است و گفته می‌شود که در سال ۱۳۸۵ به سرقت رفت. او پس از انقلاب به اتهام توطئه علیه نظام زندانی شد.در خاطرات منصور رفیع زاده به ارتباط او با آمریکایی ها اشاراتی شده است.رفیع زاده از سال ۱۳۶۲ بخشهای مختلف خاطرات خود را به نام شاهد، عنوانی برگرفته از روزنامه بقایی در اواخر دهه ۱۳۲۰ و اوایل دهه ۱۳۳۰ش مینوشت و آن را برای انجام اصلاحات و دانستن نظر بقایی به آدرس او در تهران ارسال مینمود. کتاب مزبور در سال ۱۳۶۶ در امریکا منتشر شد. مظفر بقایی در سال ۱۳۶۶ بدرود زندگی گفت. جسد او در آرامگاه خانوادگی مظفر بقائی کرمانی در گورستان بهشت زهرا مدفون است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63e10d33db530.jpg

کیمیای سخن (پانزده گفتار درباره ادبیات ایران و جهان)

بهرام مقدادی

کیمیای سخن کتابی است درباره ادبیات و نقد ادبی که نویسنده اش، دکتر بهرام مقدادی طی سی سال تدریس ادبیات انگلیسی در دانشگاه تهران از سخنرانی هایش در کلاسهای ادبی و نقد ادبی در دوره کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی گردآوری کرده و در این کتاب تقدیم دانش پژوهان می کند. در این کتاب با استفاده از نظریه های جدید ادبی منتقدانی چون ژاک لاکان، تزوتان تودروف، ژاک دریرا، میخاییل باختین، میشل فوکو، رومان یاکبسون، رولان بارث و دیگران، شعر، نمایشنامه و داستان های ایرانی و خارجی، یا به عبارت دیگر، ادبیات جهان مورد بررسی و نقد و تحلیل قرار گرفته اند.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
602bda532df7d.png

هدایت و سپهری

بهرام مقدادی

هدایت و سپهری هیچ‌کدام در جستجوی پیگیر برای یافتن «حقیقت» به آن دست نیازیدند؛ هر دو در ذن ـ بودیسم مطالعاتی داشتند و هیچ‌یک از این دو با پاره زن در روان خود، در آشتی نبودند. در این کتاب نویسنده کوشیده تا نظریه‌های جدید نقد ادبی بر «بوف کور» صادق هدایت و شعرهای سهراب سپهری اطلاق شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
کتاب