موضوع این مقاله بررسی تمثیل شعر معاصر ایران است. در این بررسی، نخست تمثیل رؤیا به‌ عنوان یکی از انواع ادبیات خیالی معرفی می‌شود و سپس به پیشنه کاربرد آن در اساطیر و ادبیات به اجمال اشاره می‌گردد. در گذشته این شکل تمثیلی اغلب نوعی سیروسلوک معنوی‌ را در ساختاری از سفر خیالی بازگو می‌کرده است. اما در سده‌های اخیر غیر از آن مضمون‌ سنتی، مضامین تازه‌تری نیز در قالب آن بیان شده است. بررسی این نوع تمثیل در شعر معاصر ایران می‌تواند چندوچون آن مضامین را نشان بدهد. نمونه‌های برجسته تمثیل رؤیا را در شعر معاصر، در سروده‌های عشقی، نیما، شهریار، سپهری و شفیعی کدکنی می‌توان یافت.

منابع مشابه بیشتر ...

65b7c4242d64e.jpg

پروا مکن که رویا ببینی

مارگوت بیکل

برای ترجمه اشعار، شعرها به تمامی از متن اصلی آنها به زبان آلمانی به فارسی برگردانده شده است. شیوه مترجم بدانگونه بوده است که جوهر کلام شاعر در قالب شعر فارسی ریخته شود. و این او را ناگزیر کرده که ضمن وفاداری به متن اصلی تغییراتی را متناسب با شعر فارسی بپذیرد. زیرا اگر شعر شاعران غیرفارسی را عینا واژه به واژه به فارسی برگردانیم چیزی خواهد شد خشک و چه بسا که زیبایی کلام شاعر و گاه حتی خود مفهوم نیز در ترجمه رنگ خواهد باخت...

65ae77668570b.jpg

چهل کلید

سیاوش کسرایی

مجموعه شعر چهل کلید سروده سیاوش کسرایی است. او در سال ۱۳۰۵ در اصفهان متولد شد. وی سرودن شعر را از جوانی آغاز کرد.بسیار زود به همراه خانواده اش به پایتخت آمد. او در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درس خواند و علاوه بر فعالیت‌های ادبی و سرودن شعر، عمری را به تکاپوهای سیاسی (حزب توده ایران) گذراند. اما سرانجام، ناگزیر از مهاجرت شد و دوازده سال پایانی زندگی اش را ابتدا در کابل و سپس در مسکو بسر برد. وی سال‌های پایانی عمر خویش را دور از کشور خود و در تبعید در اتریش و شوروی گذراند؛ وی در سال ۱۳۷۴ به دلیل بیماری قلبی در وین، پایتخت اتریش در سن ۶۹ سالگی بر اثر بیماری ذات الریه زندگی را بدرود گفت و در گورستان مرکزی وین (بخش هنرمندان) به خاک سپرده شد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65748688c8e74.jpg

سعدی در کیش

سیدجعفر حمیدی

چنانچه از متن کتاب گلستان سعدی در باب سوم- در فضیلت قناعت- بر می آید این شاعر و سخنسرای بزرگ علاوه بر سفرهای بسیار که یک دوره طولانی سی ساله را در برمی گیرد سفری نیز به جزیره کیش داشته است اما زمان وقوع و علت این سفر و محل دقیق توقف او در جزیره از گزارس گلستان مستفاد نمی شود. در این کتاب با شواهد و مدارک تاریخی، زمان سفر او به کیش مشخص شده است. چنان که می دانیم جزیره کیش در زمان اتابکان فارس در قلمرو این خاندان بوده و از امنیت و رونق بسیار برخوردار گردیده بود و سعدی به اتکای همین امن و آسایش که در آن عصر در فارس و بنادر حاکم بوده با خیالی راحت و آرام به جزیره کیش سفر کرده است...

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
کتاب
64847c623ad89.jpg

جانگدازان

سیدجعفر حمیدی

در این نوشتار، درباره اعتیاد و تاریخچه هر یک از مواد مخدر مطالبی ذکر می‌گردد ;سپس درباره راه‌های مقابله با آن، نکاتی مطرح می‌شود .در این کتاب، همچنین در خصوص چند و چون مواد مخدر و اعتیاد، نیز زیان‌های آن، اشعاری گردآوری و درج گردیده است .

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب