چکیده یک مقاله فشرده یک مقاله است که آن را با حداقل کلمات ممکن معرفی می‌کند. چکیده‌ها عمدتاً بر دو نوعند: تمام‌نما و راهنما. نوع معمول در مجلات، چکیده‌ تمام‌نماست که کامل‌تر و دقیق‌تر است. چکیده با دیگر انواع نوشتار تفاوت دارد و نوشتن یک چکیده خوب مستلزم آموزش و تمرین است. مقاله حاضر سعی دارد با نگاهی به تاریخچه چکیده‌نویسی و تعاریف و انواع چکیده، خواننده را به اهمین چکیده و چکیده‌نویسی واقف سازد و فرآیندی علمی را برای نوشتن یک چکیده مؤثر معرفی کند.

منابع مشابه بیشتر ...

658846839b31b.jpg

راه راستان (زندگانی چهارده معصوم (ع))

دایره المعارف تشیع

زندگانی یا سیره معصومین همواره چیزی فروتر یا فراتر از تاریخ نگاری و تراجم احوال دیگران بوده است. زیرا عنصر اعتقاد و مبالغه دوستانه و دوستدارانه در این کار دخالت می کرده است و تاریخ زندگانی بزرگان دین را بعضا با هاله ای از افسانه و اسطوره و خوارق عادات می پوشانده است. چنانکه از قرون اولیه تا نگارش ناسخ التواریخ همین دید حاکم بوده است. در عصر جدید تاریخ نگاری روشمندتر شده است و امروزه نسبت ندادن علم غیب و معجزات شگرف به ائمه اطهار به حساب کم اعتقادی یا بددینی تاریخ نویس یا سیره نگار گذاشته نمی شود. معصومین چهارده گانه دارای شخصیت قدسی و مقام عصمت اند و تصویر تحقیقی به دست دادن از زندگی و آثار آنان در عصر ما موثرتر از توصیف تبلیغی است. سیره های چهارده گانه این مجموعه با همین دید تاریخی – تحقیقی واقع نگاری نوشته شده است. زندگی ائمه اطهار که به قلم دکتر سیدمهدی جعفری است کلیه مقالات یازده گانه به همت شادروان محمدحسین مشایخ فریدنی، رفع الله درجته، تنقیح و تهذیب شده و بخش مناقب به هریک اضافه شده است.

652d4541c2a90.jpg

دست‌افزار نویسندگان: راهنمای اصول شیوانویسی

جان‌بی. کارلز, رونالد زیمانسکی‌

نویسنده در كتاب حاضر، سعی دارد تا با زبانی ساده به همراه تعدادی دروس عملی و به اثبات رسیده و كارآمد، جرات و جسارتی را كه یك نو قلم به آن احتیاج دارد، به او بدهد. در واقع این كتاب، پر از نصایح عملی، تمرینات كارگاهی و روش‌های ساده است. نویسنده می‌خواهد بیاموزد كه؛ روی كاغذ "حرف بزنید" و آن‌چه قصد گفتنش را دارید، كشف كنید و به ذهن خود نظم و ترتیب داده و از پراكندگی آن اجتناب كنید. كتاب به پنج بخش تقسیم شده است كه به مباحثی چون، نوشتن در برابر حرف زدن روی كاغذ، نویسندگی در مقابل بازنویسی و...