مخاطبان اصلی این کتاب هنرجویان رشته های هنری و کسانی هستند که برای آموختن اصول و کلیاتی درباره زیبایی شناسی و فلسفه هنر تلاش می کنند و می کوشند سررشته مطالب مربوط به مسائل هنری و دانش چگونگی تفسیر و تحلیل آثار هنری را بدست آورند. محمد مهدی فولادوند در نگارش این کتاب کوشیده تا در بیان مبانی علم زیبایی شناسی، در عوض استفاده از کلمات ناهنجار و نارسایی که بعضا متداول تر هستند از کلمات معادل پیشنهادی خویش استفاده نماید. برخی از موضوعاتی که در کتاب حاضر مورد بحث قرار گرفته اند عبارتند از: استتیک، هنرمند، آراء مختلف در پیدایش هنر، ریشه های اجتماعی هنر، مراتب زیبایی، تفاوت هنر و علم، تعریف هنر، اثر هنری، موسیقی، نقاشی و شعر در ایران.

منابع مشابه بیشتر ...

651d84e94644d.jpg

فرهنگنامه موسیقی ایران

نصرت الله حدادی

این کتاب مرجع شامل: تئوری موسیقی، قواعد موسیقی ایرانی، سرگذشت موسیقی و موسیقیدانان گذشته و حال و شرح احوال و آثار آنان، ایقاع در موسیقی قدیم ایران، وزن شناسی، اوزان مشهور و متداول موسیقی قدیم ایران و تبدیل آن به خط نت می باشد. شناخت مقامها، دستگاهها، مایه ها، آوازها، گوشه ها و تصانیف مشهور و رایج موسیقی ایرانی، سازشناسی علمی، چگونگی ساختمان آلات موسیقی و طریقه ساختن آنها، معرفی آلات موسیقی ایرانی از قدیم ترین ایام تا زمان حاضر، تشریح علمی و موسیقی قدیم ایران و مطابقت آن با موسیقی معاصر، آهنگ ها و ترانه های محلی، آوازها و کوچه باغی ها، معرفی و شناخت کتابها و رساله هایی که در زمینه موسیقی ایرانی تدوین شده است و آنچه مربوط به حوزه موسیقی ایرانی است از جمله مندرجات این "فرهنگنامه "است. این کتاب بنابر رعایت اصل اختصار در شیوه فرهنگ نویسی تدوین شده است و نمی تواند دربرگیرنده تمام آثار و جزئیات مربوط به فعالیت های هنری اشخاص باشد. بنابراین اطلاعات ارائه شده در آن ناظر بر این محدودیت و نیز تاحدی است که در دسترس مولف بوده است. به این ترتیب اگر نام عده ای از هنرمندان در این کتاب نیامده و ذکری از آثارشان نشده است صرفا به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد درباره ایشان و آثارشان بوده است...

63beb3b1b1164.jpg

تاریخ تحول ضبط موسیقی در ایران

ساسان سپنتا

مجموعه حاضر گزارشی درباره شیوه‌ها و تمهیدات ضبط و پخش صداست که در آن سیر تکاملی ضبط موسیقی در ایران به تدریج از زمان ساخت فونوگراف آغاز می‌شود ;سپس با اولین ضبط آثار موسیقی ایران، سیر تحول صفحه گرامافون، و صداگذاری فیلم ناطق ادامه می‌یابد .مباحث دیگر کتاب درباره ضبط موسیقی، مربوط به اختراع رادیو و تلویزیون، صفحه ریزشیار، ضبط استریو، نوار کاست و سرانجام آخرین ابتکار در کار ضبط صدا و ساخته شدن دیسک فشرده (CD)است .در این اثر همچنین، شرح حال بعضی از چهره‌های برجسته موسیقی ایران و نحوه حفظ و نگهداری از وسایل صوتی به تفصیل بیان شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64a2d4e609f4d.jpg

حدود یا تعریفات تصنیف ابن سینا

ابن سینا این رساله را به خواهش برخی دوستان و به اصرار ایشان به رشته تالیف کشیده و در طی آن از هفتاد و دو کلمه فلسفه مشاء تعریف منطقی کرده و در آغاز رساله، صعوبت تعریف و دشواری قبول پیشنهاد یاران را با صراحت خاطرنشان کرده است و این امر از نظر علمی شایان اهمیت بسیار است. عنوان رساله الحدود یا تعریفات است که مراد از آن در این کتاب قصاص یا کیفر شرعی و مرز و اندازه و معانی دیگر واژه حد نیست، بلکه مقصود در حد منطقی است یعنی تعریف چیزی به جنس قریب و فصل قریب آن با اینکه کتاب مزبور به منزله "یادنامه" ای از حکمت مشاء است و شیخ با تفصیل داخل جزئیات نمی شود، با این همه ابن سینا همان نظم و ترتیبی را که می برد و شاید اعمال همین انظباط است که کتابهای ابن سینا را در شرق و غرب درسی و معرفی کرده و حتی کتاب معروف طبی او قانون نیز به علت همین نظم و ترتیب اصولی، کتابهای رازی و عباس مجوسی را در درجه دوم اهمیت قرار داده و زیر شعاع درخشان خود نهفته است.

فلسفه
کتاب
599993592f8d1.png

نقش روشنایی؛ اشعار و نوشته‌های محمدمهدی فولادوند

محمدمهدی فولادوند

محمدمهدی فولادوند نویسنده، مترجم، قرآن‌پژوه و ادیب ایرانی، نوه آیت‌الله العظمی حاجی‌آقا محسن اراکی و فرزند مرحوم حسین بختیاری، اول دی سال ۱۲۹۹ هجری شمسی در اراک متولد شد. در سن 12 سالگی به تهران آمد و در سال 1318 از مدرسه دارالفنون تهران دیپلم ادبی گرفت و برای ادامه تحصیل به دانشکده حقوق دانشگاه تهران رفت. در شهریور 1329 عازم فرانسه شد و مدت 14سال در پاریس در دانشگاه سوربن در رشته ادبیات، هنر، فلسفه و زبان شناسی عرب تحصیل کرد و رساله دکتری خود را که درباره عمر خیام بود در خارج از دانشگاه چاپ کرد. در سال 1344 شمسی به عنوان عضو دائمی انجمن نویسندگان فرانسه‌زبان و عضو وابسته انجمن شعرای فرانسه برگزیده شد. در آبان سال 1344 شمسی به تهران بازگشت و در اکثر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور از جمله هنرکده هنرهای دراماتیک و هنرهای زیبای تهران و مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجه علوم تربیتی به تدریس دروس مختلف فسلفه، زیبا‌شناسی‌، ادبیات‌فرانسه، تاریخ مذاهب، فرهنگ و تمدن پرداخت. فولادوند ضمن آشنایی عمیق و تسلط وافر بر زبان‌های فرانسه و عربی و آشنایی با زبان انگلیسی و مقدمات چند زبان دیگر اروپایی، دارای مجموعه آثاری بیش از 40 مجلد کتاب است. ترجمه قرآن کریم وی به زبان فارسی جزء ممتازترین ترجمه‌های 50 سال اخیر معرفی شده و جایزه و پنج لوح تقدیر بدست آورد. وی در زبان فارسی به مهدا تخلص دارد و دیوان اشعار فارسی او به حدود بیست هزار بیت و به زبان فرانسه هفتصد صفحه می‌رسد. محمدمهدی فولادوند 15 مرداد 1387 به علت کهولت سن درگذشت. این کتاب دربرگیرنده برخی اشعار و همچنین نوشته‌ای از وی درباره شعر فارسی با عنوان «سرنوشت شعر فارسی در ایران» است.

نظم/شعر کلاسیک
کتاب