عقیده به این که زبان فارسی زبان مادری است بسیاری از مردم را از دانستن قواعد و ریزه کاری های نگارشی بازداشته است. در حالی که انتقال مفاهیم ذهنی و مقاصد قلبی به دیگران در قالب کلمات نیاز اصلی هر انسانی است. اطلاع از قواعد و اصول نگارشی در کنار استعداد نویسندگی به خلق اثر ادبی می انجامد. در این کتاب فنون و رموز نگارش برای دوستداران نویسندگی آمده که البته مطلع شدن از قواعد بدون تمرین و ممارست تبدیل به مهارت نمی شود. این مطالب در 18 گفتار بیان شده است. مطالبی همچون: پیرامون نویسندگی، مشخصات نویسنده و نوشته خوب، روش تحقیق، مقاله نویسی، خلاصه نویسی، هنر داستان پردازی،مکتب های ادبی، انواع شعر و اصول ترجمه. نمونه هایی از شعر، نثر، نامه ها، داستانها و حکایات کهن نیز آورده شده است. این تحقیق را نادر وزین پور عهده دار شده است که به عنوان کتاب درسی تدریس و به چندین چاپ رسید. چاپ هفتم آن در سال 1374به مشتاقان نویسندگی عرضه شد.

منابع مشابه بیشتر ...

64d4f3a643085.jpg

شیوه نگارش فارسی

محمد جوادی پور

موضوع کتاب شیوه نگارش فارسی در مورد دستور زبان، روش صحیح املاء، نامه نویسی و برگزیده آثار نویسندگان بزرگ ایران است که محمد جوادی پور در سال 1368 آن را تالیف و توسط انتشارات بنیاد منتشر شده است

6385ff77266f7.jpg

تاریخ مختصر خط و سیر خوشنویسی در ایران

علی راهجیری

تاریخچه مختصری از به وجود آمدن خط و تحول خط در زبان فارسی و مباحث گوناگونی در زمینه های شیوه‌ٔ نگارش زبان فارسی و بحث در مورد «پیوسته‌نویسی»، «جدانویس» و «بی‌فاصله‌نویسی»؛ بحث و بررسی پیرامونِ مصوبات شورای بازنگری در شیوهٔ نگارش و خط فارسی مباحث عمدهٔ این کتاب را تشکیل می‌دهد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60ae39e9c1282.jpg

آفتاب معنوی، چهل داستان از مثنوی

آفتاب معنوی، محتوی چهل داستان از مثنوی معنوی است. مرحوم نادر وزین پور، در مقدمه ای مفصل در ۸۰ صفحه به «زندگانی، احوال، افکار و آثار» و «شیوه های داستانسرایی» جلال الدین محمد و «گفتاری دربارة تصوف» و… پرداخته است و روش گزینش داستانها را توضیح می دهد. سپس متن داستان ها را نقل کرده و لغات و اصطلاحات و ابیات را شرح نموده است. در هر بخش همچنین علاوه بر دیگر مأخذ داستان، به نقد و بررسی آن داستان پرداخته است.

نظم/شرح شعر
کتاب
5ee79da732669.png

یوسف و زلیخا از هفت اورنگ جامی

نورالدین عبدالرحمان بن نظام‌الدین احمد جامی یکی از سخنوران و نویسندگان نامدار قرن نهم هجری است. او سال‌ها در عالم تصوف و عرفان گام برداشته و به سیروسلوک پرداخته و از پیروان طریقه نقشبندی بوده است. او دارای آثار منظوم و منثور بسیاری است؛ از جمله دیوان اشعار، هفت اورنگ، نفحات الانس، نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص و .... . یکی از آثار منظوم او کتاب «هفت اورنگ» است که مرکب از هفت قسمت بدین قرار است: مثنوی سلسلة الذهب در مسائل دینی و اخلاقی، سلامان و ابسال که داستانی است عاشقانه و عرفانز، تحفه الاحرار، سبحه الابرار، لیلی و مجنون، خردنامه اسکندری و یوسف و زلیخا که از بهترین مثنوی‌های جامی و به نام سلطان حسین است. در این کتاب این مثنوی با شرح لغات و تعبیرات دشوار آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/مثنوی‌ها
کتاب