اين پژوهش با هدف سنجش نگرش جوانان به خواندن رمان جدي در سال تحصيلي 87-88، به روش پيمايشي و با استفاده از ابزار پرسش نامه انجام شده است. نمونه تحقيق شامل 393 نفر از دانشجويان دانشگاه تهران است که با روش نمونه‌گيري طبقه‌اي متناسب با حجم انتخاب شده‌اند. سنجش نگرش به خواندن رمان با استفاده از نظريه فيش باين و آيزن و بر اساس مطالعه استاکمنز (1999) و اسکاتن و گلاپر (2002; 2004) انجام شده است. بر اساس نتايج تحقيق، تمايلات رفتاري (نيت خواندن) اکثر پاسخ گويان به خواندن رمان جدي مطلوب بوده است؛ اما کمتر از نيمي از پاسخ گويان گه گاه و يا اغلب به خواندن رمان جدي مي‌پردازند. عوامل موثر مهم در نيت خواندن عبارت‌انداز: نگرش افراد به خواندن رمان جدي، نظر ديگران مهم در رفتار خواندن، درک بيشتر فرد از عوامل بازدارنده يا تسهيل‌کننده خواندن، تجربه بيشتر فرد از خواندن در گذشته. ساير نتايج تبييني نيز عبارت‌اند از: همبستگي متوسطي ميان ابعاد شناختي و عاطفي نگرش، هنجار ذهني و نيت خواندن وجود دارد؛ رابطه متغير رفتار قبلي و نيت خواندن ضعيف است و متغير کنترل رفتاري ادراک شده با هيچ کدام از متغيرهاي ديگر رابطه ندارد؛ بين نيت خواندن و رفتار خواندن رمان جدي همبستگي متوسطي هست؛ متغيرهاي هنجار ذهني، رفتار قبلي و نيت خواندن توانستند رفتار خواندن رمان جدي را پيش‌بيني کنند.

منابع مشابه بیشتر ...

62b1b79dd52a6.jpg

فارسی آموختگان

شعبان آزادی کناری

استقبال روزافزون دانش پژوهان و به ویژه دانشجویان جوان کشورهای جهان از قبیل چین، هندوستان، کره، جمهوری تازه استقلال یافته شوروی سابق و حتی کشورهای اروپایی به فراگیری زبان و ادبیات فارسی و آشنایی با فرهنگ و ادب ایرانی نشانگر انگیزه های نیرومندی است که گنجینه ادب فارسی به بار آورده است. گواه این مطلب مجموعه حاضر تحت عنوان "فارسی آموختگان" است که به همت و کوشش فراوان آقای شعبان آزادی کناری تهیه و تدوین گشته است. این مجموعه که دربرگیرنده مشخصات و چکیده پایان نامه فارسی آموختگان و فارسی آموزان خارجی دوره دکترای زبان و ادبیات فارسی از سال 1334 تا 1377 ایران است که در سال 1377 منتشر شده است.

6114bbf1c699d.png

چرا ادبیات؟

ماریو بارگاس یوسا

کتاب «چرا ادبیات» اثر برجسته دیگری از ماریو بارگاس یوسا است که از متن انگلیسی با فارسی ترجمه شده است. در این کتاب که بخش اول آن درباره اهمیت ادبیات است، یوسا به این پرسش پاسخ می‌دهد که واقعا «چرا ادبیات؟» چرا خواندن رمان و داستان تا این اندازه اهمیت دارد و همه بزرگان آن را توصیه می‌کنند؟ این کتاب، که عنوان آن از مقاله نخست کتاب گرفته شده است، شامل دو مقاله و یک سخنرانی است که عنوان‌های آن چنین است: چرا ادبیات، فرهنگ آزادی، امریکای لاتین: افسانه ـ واقعیت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

589ce15acfe6b.PNG

روایتی زنانه از جنگ: تحلیل گفتمان کتاب دا

محمدرضا جوادی یگانه

خاطرات مربوط به جنگ تحمیلی، با قلم و سخن راویان مرد گره خورده است. زنان بیش‌تر به مثابه ابژه‌ای منتسب به مرد جنگ، هم‌چون همسر و مادر شهید، در این روایات نقش داشته‌اند. در این میان کتاب دا اثری متفاوت است. در این مقاله سعی شده است تا با کمک روش و نظریه تحلیل گفتمان انتقادی به بررسی دا بپردازیم. با توجه به نظریه و روش فرکلاف، یکی از مهم‌ترین این نظریه‌پردازان، به تحلیل و بررسی کتاب دا و رابطه‌ آن با گفتمان مسلط جامعه پرداخته می‌شود. فرکلاف به سه بُعد متن، پرکتیس گفتمانی و پرکتیس اجتماعی توجه دارد. به نظر می‌رسد کتاب دا قصد دارد تا بر خلاف گفتمان سنتی، نقش‌های دیگر زنان را در جنگ مورد تاکید قرار دهد. به علاوه، این کتاب سعی در برساخت زبانی زنانه نیز دارد که در آثار متناظر آن یافت نمی‌شود. کتاب خاطرات دا قصد دارد تا پا از حوزه‌ گفتمان سنتی فراتر نهد و به نظر می‌رسد در این راه موفق شده است. دا با کرداری مردانه و گفتاری زنانه از متون میان‌گفتمانیِ خویش فراتر رفته و به خلق متنی نو دست می‌زند.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی پژوهش‌ها/پژوهش‌های ادبیات پایداری
مقاله