مفهوم اصلاح‌طلبي و تجددخواهي يکي از موضوعات اصلي، گسترده و متنوع در دوره مشروطه بود و روشن فکران و مشروطه خواهان، هر کدام برداشتي خاص از آن داشتند، که بعدها تناقضات و مشکلات بسيار تاريخي، فرهنگي و سياسي ايجاد کرد. فرخي يزدي نيز با توجه به گرايش‌هاي سياسي و انديشه‌هاي مسلکي و سبک انتقادي شديد خود، بطور جدي به اصلاحات زيربنايي و انقلاب فکري و اخذ علوم و فنون غربي مي‌انديشيد و در مبارزات سياسي و قلمي، بدان مي‌پرداخت. از اين رو بيش‌ترين بسامد موضوعي سرمقالات وي «انتقادات مستقيم عليه حکومت و دولت خودکامه» و «مجلس پوشالي» و سپس «اصلاح‌طلبي، آرمان‌خواهي و نوگرايي» بود، که تاکنون تحقيقي مستقل در اين باره پديد نيامده است. نگارنده در اين نوشتار مي‌کوشد براساس نتايج بازخواني و تجزيه و تحليل روزنامه‌ها، سرمقالات و اشعار فرخي، از سه منظر زير به نقد و بررسي ديدگاه‌هاي وي درباره اصلاح‌طلبي و نوگرايي بپردازد: الف. موانع و مشکلات بر سر راه مشروطه‌خواهي، اصلاحات انقلابي و فکري؛ ب. ضرورت اصلاحات انقلابي و فکري و عوامل موثر در آن؛ ج. شيوه‌هاي نوگرايي و اخذ علوم و فنون غربي.

منابع مشابه بیشتر ...

6363c33f35dda.jpg

تقی زاده و مشروطیت (یادنامه تقی زاده به مناسبت وفات سیدحسن تقی زاده)

دکتر شفق

به مناسبت وفات سیدحسن تقی زاده یادنامه ای منتشر شده است با مقاله ای از سناتور دکتر شفق.عنوان مقاله عبارتست از: تقی زاده و مشروطیت. این یادنامه در سال 1349 منتشر شده است

633aef13781bd.png

فرهنگ لغات و اصطلاحات اشعار فرخی یزدی

غلامرضا محمدی

فرخی یزدی به چنان درک و شناختی از به‌کارگیری اصطلاحات و تعبیرات نوین در غزل سیاسی دست یافته بود که غزل‌هایش با وجود روانی و زلالی، سهل ممتنع به نظر می‌آمد؛ از این‌رو جای آن دارد که واژگان و اصطلاحات ناب اشعار او گردآوری شود که در این کتاب به این مهم اقدام شده است. در این کتاب تقریباً کلیه اصطلاحات، ترکیبات، تعبیرات، واژه‌های خاص و تمثیلات از خلال اشعار او گردآوری شده و آنگاه با استفاده از فرهنگ‌های رایج به جستجوی معانی و توضیح آنها پرداخته شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57f3399851f51.PNG

بررسي سبک نثر مقالات فرخي يزدي

محمود صادق زاده

روزنامه «طوفان» فرخي يزدي به مدت هشت سال از سال 1300 تا 1307 ش. منتشر مي‌شد و فرخي، خود بسياري از سرمقالات و بعضي از مقالاتات را مي‌نوشت و بيشتر از نظر سبک انتقادي، گرايش‌هاي سياسي و پيام رساني در نثر مشروطيت اهميت داشت و طبعا شيوه نگارش و جنبه ادبي آن در درجه دوم اهميت قرار مي‌گرفت. نثر فرخي يزدي را به سه نوع مي‌توان تقسيم کرد: نثر روزنامه‌اي، نثر توصيفي، ادبي و نثر منشيانه، اما نثر غالب وي همان نثر روزنامه‌اي (انتقادي، خطابي) است، که هر چند بيشتر تحت تاثير نثر روزنامه‌نگاري مشروطيت به ويژه روزنامه‌نويسي دهخدا بوده، به لحاظ امتيازات روزنامه‌نگاري و مختصات مقاله‌نويسي قابل توجه و بررسي است و در اين مقاله سعي مي‌شود به شاخصه‌هاي مقاله‌نويسي، انواع نثر ويژگي‌هاي سبکي نثر فرخي پرداخته شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون پژوهش‌ها/سبک شناسی و مکتب‌های ادبی
مقاله
5757cbafdcbb5.PNG

بررسی کاربرد معنایی و ادبی عدد هفت و چهل در مثنوی معنوی

محمود صادق زاده

در این جستار، با تجزیه و تحلیل ابیات شش دفتر مثنوی و نیز با بهره جستن از دیدگاه‌های صاحب نظران و منتقدان، کوشش می‌شود، ضمن اشاره به دیدگاه‌های فلسفی، دینی و علمی درباره اعداد و نقش عدد هفت و چهل در ادبیّات فارسی، ابتدا کاربرد معنایی و ادبی اعداد هفت و چهل در مثنوی تحلیل، بررسی و ارزیابی و سپس بسامدهای آنها به صورت کمّی ارائه شود. اعداد هفت و چهل، متناسب با موضوع، در مفاهیم قلّّت،کثرت و مساوات در مثنوی به کار می‌روند. در بسیاری از موارد نیز به تناسب موضوع، از هردو عدد برای بیان مفاهیم عرفانی و خلق صورخیال و آرایه‌های ادبی استفاده می‌شود.

مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
مقاله