استاد علی اصغر حکمت داستان درام رومئو و ژولیت شاعر شهیر انگلیسی را ترجمه و تلخیص کرد. شکپیر این داستان را در ایام جوانی و بر اساس منابع ایتالیایی در 1597 میلادی نگاشته است. استاد حکمت پیش از این آثار دیگر شکسپیر را ترجمه کرده بود. این درام یکی از شاهکارهای ادبیات جهان و از غم انگیزترین تراژدی هاست. «حکمت» در ضمن ترجمه این اثر به شباهت آن به منظومه لیلی و مجنون پی برده و آن دو را مقایسه کرده است. وی همچنین سیر این داستان عاشقانه تراژیک را در ادبیات زبان فارسی و ممالک مشرق زمین بررسی کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

60815968b7074.png

خلاصه ای از خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی گنجوی

ابو محمد الیاس بن یوسف بن زکی موید نظامی گنجوی

نظامی گنجوی از جمله چند تن شاعری است که به فیض نازک‌خیالی و فراوان هنری در ردیف سخن‌گستران طراز اول ادب فارسی جای گرفته است. آشنایی با آثار و شیوه بیان و مشخصات هنر او، از فرایض مقدماتی کار کسانی است که می‌خواهند با ادبیات فارسی آشنا شوند و در این راه دشوار به جایی رسند. در این کتاب برای استفاده بهتر از اشعار او، داستان «خسرو و شیرین» و «لیلی و مجنون» او تلخیص شده است؛ البته به گونه‌ای که طرح کلی و اساسی داستان محفوظ بماند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

59d8d653c7827.png

ریچارد سوم

ویلیام شکسپیر

ریچارد سوم نمایشنامه‌ای از ویلیام شکسپیر است. 33 نقش اصلى و ده‌ها نقش فرعى در این نمایشنامه حضور دارند. پنج پرده و 25 صحنه متفاوت در مکان‌ها و زمان‌هاى مختلف باعث شده تا ریچارد سوم به لحاظ اجرا یکى از دشوارترین آثار نمایشى شکسپیر به شمار آید. «ریچارد سوم» شکسپیر از زمان سلطنت هنرى پنجم بر خاک انگلستان و شکست و عزلت فرانسه دشمن دیرین و دیرپاى بریتانیا آغاز مى‌شود. اما با قتل هنرى پنجم و در حالى که پسرش تنها سه‌ماهه است، آرامش سرزمین برهم مى‌خورد. امرا و نجیب‌زادگان محلى علم طغیان به دست مى‌گیرند و از دیگرسو فرانسه نیز به رهبرى دخترکى جوان و کاریزماتیک به نام ژاندارک، به مقابله با سربازان اشغالگر انگلیسى دست مى‌زند. تا زمانى که هنرى ششم بزرگ شود و تخت و تاج مدعیان فراوان مى‌یابد و دورانى از جنگ‌هاى داخلى در انگلستان آغاز مى‌شود که به دوران جنگ‌هاى گل شهرت مى‌یابد. در این دوران پدر پسر مى‌کشد، پسر بر ضد پدر مى‌شورد.

هنر/متون نمایشی/نمایشنامه خارجی
کتاب
597386e97e21e.jpg

پنج حکایت

ویلیام شکسپیر

ویلیام شکسپیر (1564-1616 میلادی ) شاعر، نویسنده، بازیگر و نمایشنامه ‌نویس انگلیسی بود. نمایش‌های ابتدایی شکسپیر در میانه و اواخر دهه ۱۵۹۰ تاریخ گذاری شده و شامل هنری چهارم، تیتوس آندرونیکس، رویای نیمه شب تابستان، بازرگان ونیزی و ریچارد دوم می‌شوند. برخی تراژدی‌های مشهور او که در اوایل دهه ۱۶۰۰ نگاشته شده‌اند اتللو، شاه لیر و مکبث را دربرمی گیرند. در حدود سال ۱۶۱۰ شکسپیر به نوشتن ادامه می ‌دهد و تالیف طوفان، هنری هشتم، سیمبلاین و داستان زمستان حاصل این دوره می باشد. کتاب حاضر متشکل از ده حکایت از ویلیام شکسپیر در دو مجلد است که به قلم علی اصغر حکمت خلاصه و به نثر روان فارسی برگردانده شده اند. تاجر ونیزی، افسانه دلپذیر، مکبث پادشاه اسکاتلند، طوفان و قصه زمستان پنج حکایت جلد اول و خوابی در شب تابستانی، غمنامه اتللو یا مغربی ونیز، رومئو و ژولیت، غمنامه هملت، شهزاده دانمارک و حسن خاتمت حکایات جلد دوم را تشکیل می دهند. این کتاب در سال 1335 در لاهور به چاپ دوم رسید.

نثر/ادبیات داستانی
کتاب