56b40d858b85a.jpg

در مکتب استاد گفتارهای رادیویی درباره زبان فارسی

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات فروغی تاریخ چاپ: ۱۳۴۵ هجری شمسی تیراژ: ۲۰۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

این کتاب ادامه مباحث در مکتب استاد است که از اواسط سال 1341 در برنامه گلهای رادیو به سمع مردم ایران می رسید و مباحث ادبی و قواعد دستوری در آن به صورت پاسخ به سؤالات مطرح می شد. به دلیل سفر دکتر نفیسی، این مباحث توسط دکتر ضیاءالدین سجادی اداره و تنظیم شد. این کتاب شامل سلسله مباحث این برنامه تا سال 1344 شمسی است. این برنامه رادیویی با کتاب حاضر، تفاوت در دسته بندی اصلی و فرعی دارد. بخش اول شامل تفسیر اشعار، دستور زبان، آیین نگارش و املا و بخش دوم تفسیر لغات و فهرستهاست. در پایان فهرست مطالب نیز ترتیب داده شده است. این کتاب در اواخر سال 1345توسط کتابفروشی فروغی به چاپ رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

65df2b914395a.jpg

گلچینی از گفتارهای مختلف صدای آمریکا

کتاب حاضر به مناسبت ششمین سال تاسیس صدای آمریکا به زبان فارسی این مجموعه خواندنی را که متضمن گفتارهایی از برنامه های متنوع صدای آمریکاست به عنوان ارمغان نوروزی به شنوندگان صدای آمریکا تقدیم کرده است

658ae967ade05.jpg

شرح گلشن راز شیخ محمود بن عبدالکریم شبستری

شیخ محمود شبستری

کتاب حاضر مشتمل بر دو گفتار به زبان فرانسوی، به خامه توانای استادان گرامی دکتر صفا و لیوه روسای محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و استراسبورگ و یک مقدمه از نویسنده در معرفی کامل نسخه خطی کتابخانه ملی و دانشگاهی استراسبورگ و شرح یکصد و شصت و هشت بیت از مثنوی گلشن راز که متاسفانه شارح عارف آن تاکنون ناشناخته مانده است. و در آخر تعلیقاتی که برای حل مشکلات و توضیح و تعریف لغات و مصطلحات عرفانی و فلسفی به کوشش نویسنده فراهم گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

612dbca55993c.png

دیباچه نگاری در ده قرن: از قرن چهارم تا قرن چهاردهم هجری قمری

سیدضیاءالدین سجادی

بیشتر بحث نویسنده در این کتاب درباره دیباچه فارسی به معنی سرآغاز و عنوان و خطبه کتاب است که در نظم و نثر فارسی به همین معنی به کار رفته و شواعد فراوان دارد و این معنی مجازا از کلمه دیباچه گرفته شده از آن روی که دیباچه کتاب «روی کتاب» و «رخسار کتاب» یا قسمت زینت و آرایش‌یافته کتاب است. در این کتاب حدود نود دیباچه گردآورده شده و تحت هفت عنوان آمده است: کتب: ادبی، تاریخی و جغرافیایی، تفسیر و علوم قرآنی، داستانی، دینی و اخلاقی، عرفانی، و کتب علمی. سهم بیشتری از این دیباچه‌ها را بخش اول یعنی کتبی ادبی گرفته است؛ زیرا آن دسته از کتب بیشتر و متنوع‌تر و غالباً دارای دیباچه‌های مفصل‌تر و ادیبانه‌تر و لطیف‌تر است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب
5ec2526785597.png

گزیده اشعار خاقانی شروانی با مقدمه و شرح لغات و ترکیبات و معنی ابیات

خاقانی دارای نیروی خلق و ابداع است و ترکیبات تازه و بدیع ساخته و موضوعاتی ساخته و موضوعاتی تازه در شعر درآورده که پیش از او در شعر نیامده بود. او اندیشه‌ها و احساسات و افکار نو را در قالب‌هایی که خود ساخته بود ریخت و به جای آنکه در شعر مقلد و دنباله‌رو باشد، مبدع و مبتکر شد و سخنش در این‌باره از ادعای شاعران گذشته و به حقیقت پیوسته و مورد قبول سخن‌سنجان واقع شده است. در این کتاب برای استفاده دانش‌پژوهان و علاقمندان به شعر و ادب فارسی، گزیده‌ای از اشعار گوناگون خاقانی با شرح و توضیح کافی و نسبتا کامل فراهم آمده و سعی شده آنگونه فراهم آید که خوانندگان با مراجعه به شرح لغات و ترکیبات و معنی ابیات، به آسانی شعرهای برگزیده را درک کنند و از آن برخوردار شوند.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب