در نوشته‌هاي فارسي ميانه زردشتي يا پهلوي، چند واژه درباره خانواده محل بحث و جدل است. در مقاله زير، طرحي براي بررسي آنها و ارتباط اين واژه‌ها با يکديگر و با ساحت خانواده ساساني مي‌آيد.

منابع مشابه بیشتر ...

6145ec03d51ed.jpg

چهره باو (از کیوس تا سرخاب) گوشه ای از گذشته طبرستان

چراغعلی اعظمی سنگسری

موضوع کتاب پیشینه خاندان باو، سرگذشت خاندان ساسانی است از کیوس تا سرخاب و گوشه ای از تاریخ گذشته طبرستان را روایت می‌کند. نگارنده چراغعلی اعظمی سنگسری است و این مقاله در ضمیمه مجله بررسیهای تاریخی شماره 4 سال هشتم به چاپ رسیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6125b88e7d65a.png

داغ گل سرخ و چهارده گفتار دیگر درباره اسطوره

کتایون مزداپور

این کتاب مشتمل بر پانزده مقاله درباره اسطوره در ادبیات و فرهنگ ایرانی است. مقاله نخست با اشاره به نمونه‌هایی از اساطیر، شرح و توضیحی از اسطوره را در بر دارد. دیگر مقالات این کتاب عبارتند از: ’نیکی‌های ماه، ’تحلیلی بر اسطوره باران کرداری، درباره پیوند اسطوره و زبان، درباره جایگاه زن و زبان پهلوی، خسرو و شیرین در دو روایت، حادثه در عشق رودابه و زال، اسطوره نوآیین کیخسرو، رستم داستان، نشان‌های زن سروری، کرم هفتواد و اژدهای جیرفت، گرمابه باستانی ایرانی، آلایش رنگ، پنداشته ناپاکی و تطهیر در کتاب شایست ناشایست و نو بارانی.

فرهنگ و تمدن/اسطوره و فرهنگ
کتاب
6125b8304c285.png

داستان گرشاسب، تهمورس و جمشید، گلشاه و متن‌های دیگر

کتایون مزداپور

«داستان گرشاسب، تهمورس و جمشید، گلشاه و متن‌های دیگر» نام فارسی دستنویسی به خط و زبان پهلوی (فارسی میانه زرتشتی) است که اصل آن به کتابخانه «نخست دستور مهرجی رانا» در هندوستان تعلق دارد. چاپ عکسی این دستنویس توسط دانشگاه شیراز منتشر شده و در این کتاب برای نخستین بار آوانویسی و ترجمه آن انتشار یافته است. همچنین این اثر از نخستین آثاری است از زبان‌های کهن ایرانی که بار نخست قرائت، ترجمه و انتشار یافته است. این دستنویس متنی شگفت است: زبان آن پهلوی متأخر و حد وسط میان فارسی میانه و پهلوی کلاسیک با فارسی دری است. همچنین مضامین آن نیز گاهی دستخوش دگرگونی گشته است. این کتاب به‌ویژه از این نظر شایان توجه است که به داستان‌سرایی می‌پردازد و بیشتر داستان است تا اندرزنامه یا نوشتاری صرفاً آیینی.

نثر/متون کهن/ادبی
کتاب