این مقاله ابتدا غزل‌های سعدی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و آنها را به لحاظ سادگی واژگان، بی‌نیاز از تفسیر و شرح معرفی می‌نماید و آنها را با گلستان و بوستان مقایسه می‌نماید. نویسنده هدف سعدی در گلستان و بوستان را «نصیحت‌گویی» می‌داند و در مقایسه غزل‌های سعدی با حافظ، غزل‌های حافظ را نیازمند شرح و توضیح دانسته است. در ادامه مقاله نیز به بررسی تشابهات و تفاوت‌های حکایت‌های سعدی در گلستان و بوستان و غزل‌های حافظ می‌پردازد.

منابع مشابه بیشتر ...

655b63dfbae17.jpg

بوستان سعدی

مصلح‌الدین سعدی شیرازی

بوستان، همتای جاودانه‌ی گلستان، با این تفاوت که منظوم است. این منظومه‌ی چهارهزار بیتی همانند گلستان داستان به داستان و مواعظ شیرینی در آغاز یا انجام هر داستان در آن آمده است. وزن این منظومه، همانند شاهنامه‌ی فردوسی (بحرمتقارب) است. این اثر درخشان هم‌مانند گلستان مخاطب عام و خاص دارد و مطبوع هر طبعی است، و بیش از هفتصد سال است که در اقلیم فارسی زبان (علاوه بر ایران، شبه قاره‌ی هند، افغانستان و آسیای میانه به ویژه سمرقند و بخارا و تاجیکستان) در مکتب‌خانه‌ها و سپس در عصر جدید در آموزشگاه‌ها و مدارس عالی و دانشکده‌ها کتاب درسی آموزشی است و مهمترین درسی که می‌دهد درس زندگی است. بوستان مشتمل بر 10 باب است : 1. در عدل و تدبیر و رای 2. در احسان 3. در عشق و مستی و شور 4. در تواضع 5. در رضا 6. در قناعت 7. در عالم تربیت 8. در شکر بر عافیت 9. در توبه و راه صواب 10 .در مناجات و ختم کتاب.

61a77a8d1ed54.jpg

اسرار محبین

سید محمدحسین مدرس صادقی اصفهانی

مناجات نامه از مضمون دعای ابوحمزه ثمالی ضمیمه قطعاتی در مدح و مراثی ائمه طاهرین (ع) و بحر الطویل از شرح مختصر مسافرت اعلیحضرت اباعبدالله الحسین ارواحنا فداه و نصایح سودمند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61e03fa35be1b.png

جزء و کل

این کتاب تاریخچه فیزیک جدید را از زبان یکی از بنیان‌گذاران آن حکایت می‌کند و نیز به رابطه فیزیک با مسائل فلسفی و تاریخی و اجتماعی می‌پردازد و به‌ویژه نشان می‌دهد که کار فیزیکدان به آزمایش کردن و سرهم‌کردن فرمول‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه فیزیکدان اصیل نمی‌تواند از مسائل فکری و فلسفی غافل بماند و کار فیزیکی او از مشغله‌های فکری‌اش جدایی‌ناپذیر نیست.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب