طنز بیان واقعیات اجتماعی به زبان هزل و شوخی است. این شیوه از قدیم الایام مورد توجه شاعران بوده و مردم از زبان لطیف طنز بهره می برده و می برند. کتاب حاضر مجموعه شرح حال و نمونه آثار تعدادی از طنزسرایان مشروطه (1285 شمسی) تا زمان معاصر است که به همت محمدباقر نجف زاده بارفروش (متولد 1339) و مرتضی فرجیان در سه جلد گردآوری شده است. تدوین و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این مجموعه حاصل تلاش چندین ساله مؤلفین آن است. این اثر اولین و جامع ترین اثر تحقیقی در مقوله طنز ایران به شمار می رود. طنز مفهومی گسترده و وسیعی دارد. هنر طنز از دیرباز در فرهنگ و تمدن ایران جایگاه ویژه ای داشته و در صد سال اخیر به اوج خود رسیده است. علاوه بر طنزسرایان نشریات فکاهی، کسانی چون پروین اعتصامی، سهراب سپهری، فریدون مشیری، باستانی پاریزی و ... نیز در این دسته بندی به عنوان شاعر طنزسرا معرفی شده اند. نام طنزسرایان به ترتیب الفبا و همراه تصویری از آنان آمده است. تعریف طنز و فکاهی، انواع طنز، طنز در فکلور، کمدی یا نمایش های طنز،‌ کاریکاتور، تاریخ تحلیلی مطبوعات طنز و فکاهی معاصر و نشریات طنز و فکاهی از مطالب این مجموعه است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5a6b9273991a9.png

تحمیدیه در ادب فارسی

محمد باقر نجف زاده بارفروش

از نخستین آثار نظم و نثر فارسی تا زمان حاضر، رسم و روش بسیاری از شاعران و نویسندگان و دانشمندان این بوده است که در صدر دیوان و در مقدمه کتاب منثور یا اثر علمی خویش شکر و سپاس ایزد متعال را به جای آورده و سخنانی پرورده و شیوا در حمد و تسبیح خدا به رشته نظم یا در سلک عبارت کشیده‌اند. سپس به ستایش پیامبر اکرم پرداخته و با همان کلام متین و مزین به صنایع لفظی، بر بنیان قرآن و مضمون احادیث، در شأن و منزلت و مقام پیامبر داد سخن داده‌اند. این کتاب شامل تحمیدیه‌های قرن هشتم تا پایان قرن دهم در متون نظم و نثر فارسی است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب
56c11c048a30b.jpg

طنزسرایان فارسی از مشروطه تا انقلاب

طنز از نگاه مشاهیر، انواع و اشکال طنز در فرهنگ ایران، طنز در فکلور و نمونه های نظم و نثر فارسی، فکاهی، کمدی یا نمایش های طنز، مطبوعات طنز و فکاهی قسمتهایی از جلد سوم این مجموعه را تشکیل می دهد. در بخش اخیر نشریات طنز و فکاهی به ترتیب الفبا معرفی شده و در آن نام صاحب امتیاز، سال چاپ و مشخصات دیگر نشریه گردآوری و معرفی شده است. کتاب حاضر مجموعه شرح حال و نمونه آثار تعدادی از طنزسرایان مشروطه (1285 شمسی) تا زمان معاصر است که به همت محمدباقر نجف زاده بارفروش و مرتضی فرجیان در سه جلد گردآوری شده است. تدوین و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این مجموعه حاصل تلاش چندین ساله مؤلفین آن است. این اثر اولین و جامع ترین اثر تحقیقی در مقوله طنز ایران به شمار می رود. طنز مفهومی گسترده و وسیعی دارد. هنر طنز از دیرباز در فرهنگ و تمدن ایران جایگاه ویژه ای داشته و در صد سال اخیر به اوج خود رسیده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی نثر/طنز نویسی
کتاب