جامی در میان مردان متصوف جایگاهی ممتاز دارد. او از یک سو با پیش گرفتن نوعی پارسایی پرخلوص، از سلسله صوفیان دروغین بیرون می‌آید، از سوی دیگر با ابراز دغدغه و نگرانی از معاش و معشیت انسان‌ها و معضلات و موانع زندگی آنان، تصوف را با زندگی و زمین آشتی می‌دهد، برخلاف بسیاری از نام آوران این آیین، دامن از درگیری با زمانه خود در نمی‌چیند! یکایک عوامل و انگیزه‌های اضمحلال و انحطاط زندگی مردم را در نظر می‌آورد، بر روی ریشه‌ها و رخنه گاههای آن انگشت می‌نهد، و بدین گونه الگویی ارزشمند از صوفی‌گری را عرضه می‌دارد که آن از دغدغه‌های دینی و عارفانه، بدون امعان نظر به دغدغه‌های روزگار، راه به جایی نمی‌برد.

منابع مشابه بیشتر ...

61068c0e75bec.jpg

بوی جان، مقاله هایی درباره شعر عرفانی فارسی

مقاله های این مجموعه در فاصله سالهای 1365 تا 1370 نگاشته شده است و غالباٌ بلافاصله در نشر دانش چاپ شده است. موضوع کلی تمام این مقاله ها به مبانی تصوف عاشقانه شعر فارسی اختصاص دارد. عنوان این مقالات را می آوریم: «حکمت دینی و تقدس زبان فارسی»، «حکمت دیوانگان در مثنویهای عطار»، «فقع گشودن فردوسی و سپس عطار»، «شعر حرام، شعر حلال»، «شیرین در چشمه»، «عشق خسرو و عشق نظامی»، «کرشمه حسن و کرشمه معشوقی»، «بوی جان»، «رندی حافظ». کتاب حاضر فهرست راهنمای موضوعی دقیق و کارآمدی دارد که خوانندگان را در یافتن دقایق مقالات آن یاری می رساند.

5ee8f7222cb3c.png

گزیده هفت اورنگ

نورالدین عبدالرحمن جامی

جامی آخرین شاعر شیوه‌ای است که آن را سبک عراقی یا سبک شیرازی نامیده‌اند. او اگرچه کتاب «هفت اورنگ» را به تقلید از نظامی سروده است؛ اما مرتبه شعر او بی‌گمان در برخی موارد از نظامی و همه جا از امیر خسرو دهلوی و دیگر مقلدان نظامی بالاتر و والاتر است. سروده‌های او از آنچنان غنای شاعرانه و عنصر تخیل و ترکیبات تصویری و تشبیهی سرشار است که شعر کمتر شاعر پارسی‌گویی از این جهان با او برابری تواند کرد. مأخذ نگارنده در این گزینش، متن کامل «هفت اورنگ» به تصحیح مرتضی مدرس گیلانی بوده است. برای این گزیده واژه‌نامه نسبتا کاملی فراهم شده و در آن معانی واژه‌ها و ترکیبات و شعرهای دشوار با توجه به مورد استفاده آنها در متن آورده شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

655e17e23b7d5.jpg

رسول آفتاب (مولوی از شریعت تا شوریدگی)

محمود درگاهی

رسول آفتاب (مولوی از شریعت تا شوریدگی) تألیف محمود درگاهی، این کتاب، شامل دو بخش نثر و نظم می‌شود؛ بخش نثر دربارۀ زندگی و اندیشۀ مولاناست و بخش دوم گزیدۀ غزلیات او را دربر می‌گیرد. در بخش نخست، با عنوان مولوی از شریعت تا شوریدگی به بررسی ماجرای دیدار و دلدادگی مولانا و شمس و تبعات آن پرداخته و در ادامه، برخی از اندیشه‌های عرفانی، دینی و اجتماعی مولانا را مورد نقد و بررسی قرار داده است. نگارنده که چندان همسویی با فضای فکری و سیرۀ مولانا و مطلف صوفیان ندارد، بیشتر دربارۀ نقد و رد اندیشۀ او و دیگر صوفیان سخن گفته است و در توجیه و شیوۀ نقد خود می‌گوید در این کتاب اگر در کنار اقرار به عظمت‌های مولوی به کاستی‌هایی در آیین او انگشت می‌گذارد، ناشی از این حقیقت است که مانند بسیاری از مردم زمانۀ خود در چنین روزگاری (روزگار بمب اتم، فقر و بی‌عدالتی) نمی‌تواند خود را به سیل خروشان اندیشه‌های صوفیانه بسپارد، زیرا در این روزگار چنین کاری را دور از شأن انسانی و اجتماعی خود تلقی می‌کند و نقد و نکته‌گیری از آن را یک فریضۀ فرهنگی، اعتقادی و انسانی برای خویش! می‌داند، اما برای آنکه انتقاد از آیین مولوی مستحکم و متکی بر معیار دینی بوده باشد، آن را بر اندیشه و آرای دو متفکر برجستۀ دین و عرفان؛ یعنی اقبال لاهوری و علی شریعتی عرضه کرده است! مهم‌ترین مطالب و عناوینی که در بخش مورد بحث مورد بعضا مورد نقد قرار گرفته عبارت است از: دیدار مولوی و شمس؛ مولوی پیش از دیدار و بعد از دیدار؛ تولد دوبارۀ مولوی؛ عشق آیین نو مولوی؛ خودشکنی و نفی خویش؛ سماع، سرود و دست افشانی، هستی شناسی مولوی؛ زندگی؛ مرگ و رستاخیز از نگاه مولوی؛ شادی و غم، معیشت و نان از نظر مولوی؛ جبر و اختیار و برخی اندیشه‌های خیام وار, انسان در شعر مولوی؛ وحی، دین، پیامبران، ادیان، مذاهب و اندیشه‌ها در تعبیر مولوی؛ مولوی و ابلاغ؛ انتقادهای اجتماعی مولوی؛ مولوی و قدرت‌ها؛ حماسه مولوی؛ هنر و شاعری؛ شیوۀ نقادی مولوی. در بخش دوم، 200 غزل مولانا را گزینش نموده و می‌گوید در گزینش غزل‌ها کوشیده است که محتوای آن‌ها با مباحث بخش نخست کتاب همسو و هم جهت باشد. در پایان کتاب، برخی از واژه‌ها، تعبیرها و بیت‌های دشوار غزل‌ها را به ترتیب، شرح و توضیح داده و فهرست منابع را در پایان بخش اول درج کرده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/آثار مولوی
کتاب
62dd4d1fd89c8.jpg

طلایه دار طریقت (نقد و شرح شعر و اندیشه سنائی با گزیده ای از حدیقه الحقیقه)

موضوع کتاب طلایه دار طریقت، نقد و شرح شعر و اندیشه سنایی با گزیده ای از حدیقه الحقیقه با مقدمه و توضیحات محمود درگاهی است که توسط نشرهای ستارگان و خواجوی کرمانی در سال 1373 به چاپ رسیده است

نظم/شرح شعر
کتاب