پنجمین شماره این نشریه همزمان با چهارمین کنگره سعدی شناسی در سال 1380 به دست علاقمندان و سعدی پژوهان رسید. در این شماره، مقالاتی از احمد سمیعی، بهروز ثروتیان، ضیاء موحد، ابوطالب میرعابدینی، منصور رستگار فسایی، محمود عبادیان و چند نویسنده دیگر به چاپ رسید که شامل موضوعاتی چون: مقایسه سعدی با امرسون و ساموئل جانسون، خردورزی در غزلیات سعدی، ساختار ادبی و اندیشه های حکایات گلستان، تحول و تجلی در غزل فارسی، نگاهی بر انسان در گلستان و بوستان، بررسی بسامدی اوزان و بحور غزل های سعدی و حافظ، سعدی و حکومت و کارنامه سعدی پژوهی در آن سال است. در این شماره چکیده مقالات به زبان انگلیسی نیز آمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

629621faf1522.png

مجله تحقیقات فارسی: ویژه‌نامه مطالعات سعدی، گروه فارسی دانشگاه دهلی

گروهی از نویسندگان

مجله «تحقیقات فارسی» از گروه فارسی «دانشگاه دهلی»، شهر دهلی، هندوستان به زبان فارسی، سالی یک‌بار منتشر می‌شود. در سال 2022 «ویژه‌نامه مطالعات سعدی» را منتشر نموده است. فهرست مقاله‌ها بدین ترتیب است: «سخن آغاز»/ ویراستار؛ «معرفی ترجمه بوستان از ظهور بخش به زبان هندی»/ علیم اشرف خان؛ «خیابان گلستان آرزو»/ راجَندر کُمار؛ «معرفی (باغ اردو) ترجمه گلستان سعدی از میرشیرعلی افسوس»/ مهتاب جهان؛ «بررسی مختصر طرز نگارش شرح بوستان به نام (انهار الاسرار)»/ علی‌اکبر شاه؛ «بررسی و تحلیل ژانر ادبی زبان حال در آموزه‌های حکیمانه بوستان و گلستان سعدی»/ فرزانه اعظم لطفی؛ «بررسی تحقیق روزگار و آثار سعدی در تاجیکستان»/ عبدالفتاح حاجی‌اف؛ «تحلیل غزلیات سعدی بر اساس فضیلت شجاعت»/ مرتضی محسنی؛ «خدا در غزل عاشقانه سعدی»/ صادق مدرس زاده، رضا شجری؛ «آه دردآلود سعدی پژوهشی در غزل غنایی سعدی شیرازی»/ حمیدرضا ئویدی‌مهر؛ «روان‌شناسی جبر و اختیار در کلام سعدی»/ علیرضا صادقی؛ «سعدی ِمعلم؛ تعلیم و تربیت از دیدگاه سعدی با تکیه بر قصاید مفاخرات سعدی»/ جواد جلایرنیا، زکیه ریحانی، سارا نظام‌دوست، محمدامیر مشهدی؛ «مَهاتما شیخ سعدی: معرفی کتابی نوشته پریم چَند»/ ضیاء الرحمان؛ «گزارشی درباره (بهار گلستان)»/ خورشید احمد؛ «مقالات مطالعات سعدی در مجله (معارف)»/ نازنین؛ «معرفی فرهنگ‌نامه گلستان از فرانسیس گلادوین»/ رضیه سلطانه؛ «نگاهی به تراجم (گلستان سعدی) در زبان هندی»/ محمد عامر؛ «پیشنهادی برای پرهیز از بازنشرهای غیرانتقادی (با تأملی در چاپ‌ها و شرح‌های بوستان سعدی)»/ داود پورمظفری؛ «بررسی نماد و نقش پرندگان در آثار سعدی»/ معصومه کیان‌پور؛ «طنزهای انتقادی در غزل‌های سعدی نسبت به صوفیان ریایی»/ زینب طاهریان؛ «گلستان کتابی از مسجد تا دانشگاه در افغانستان»/ سمیه رامش؛ «ارتباط خدا و انسان از دیدگاه سعدی»/ زهرا قزلسفلی؛ «(ریاحین بستانگه)؛ ترجمه منظوم گلستان سعدی»/ مهدی ییلاقی؛ «بررسی توازن واژگانی در بوستان سعدی»/ بهنام کیانی شاهوندی، یعقوب کیانی شاهوندی؛ «سیاست در اندیشه سعدی»/ عبدالمقیم نجرانی؛ «مطالعه تطبیقی گلستان سعدی و ترجمه سنسکریت آن به نام (سادنه پشپلوکه)»/ چَندَر گُپت بهارتیه.

61385a0b36804.png

سعدی و فلسفه زندگی

حیدر رقابی

در آثار سعدی آنجا که فلسفۀ شناخت دچار ابهام و تناقض می‌شود و فکر آزاد او در برابر جبر و اختیار قرار می‌گیرد، فلسفه هنر به حل مسئله می‌پردازد و آزادی را در این مبارزه پیروز می‌سازد. در آثار این گوینده بزرگ و فیلسوف جامعه‌شناس و عارف دل‌آگاه، جبر «فکری» با «آزادی» در حال تعارض است و در این گیرودار، عنصر متحرک فلسفه، عنصر شناخت هنری است. و هنر آزاد پیشگام تعالی زندگی. در این جهان‌بینی، هنر راه گشاینده فلسفه می‌شود و فلسفه. در این کتاب به فلسفه زندگی از دیدگاه سعدی پرداخته شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5d1a4c952db43.png

مجموعه مقالات نخستین یادروز حافظ

به پاس ارج‌گذاری شاعر و اندیشمند فرزانه ایران‌زمین یعنی حافظ شیرازی و به دلیل تداوم حافظ‌‌پژوهی و نیز آشنایی نسل امروز با مفاخر فرهنگی به پیشنهاد بنیاد فارس‌شناسی بیستم مهرماه هر سال به نام «زادروز حافظ» نام‌گذاری شد. آنچه در این مجموعه گردآوری شده، مقالات ارائه شده در مراسم نخستین یادروز حافظ است که در روزهای 20 و 21 مهرماه 1376 در شیراز برگزار گردید. عناوین برخی از مقالات به این ترتیب است: حافظ شاعر تمامی قرن‌ها/ غلامرضا صحرائیان، هنر حافظ/ سیدعطاءالله مهاجرانی، جبرگرایی حافظ/ اصغر دادبه، مهر در دیوان حافظ/ غلامحسین ابراهیمی دینانی، فلسفه حافظ/ رضا داوری اردکانی، حیات و شعر حافظ/ سیدمحمدرضا جلالی نائینی و .... .

کلیات/مجموعه مقالات مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/پژوهش درباره حافظ
کتاب
56e65bd49a3e9.PNG

دهه سعدی‌شناسی 95 ـ 1385

کوروش کمالی سروستانی

در این مقاله، با توجه به کارنامه تنک مایه سعدی‌پژوهی و نیز ضرورت پرداختن دقیق به زندگی، آثار و احوال شیخ، پیشنهاد دهه سعدی‌شناسی در فاصله سال‌های 1385 تا 1395 را ارائه نموده که طی آن در هر سال محققان به یکی از مبانی اصلی پیرامون دوران‌شناسی سعدی، زندگی، اندیشه، زبان و شخصیت سعدی، گلستان (نسخه‌شناسی، تحلیل معنوی، فرم و زبان، صنایع ادبی، زیبایی‌شناسی و ...) و ... بپردازند.

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
مقاله