در هشتمین سال این نشریه سخنرانی اساتید سعدی شناس و سعدی پژوهی چون ابراهیمی دینانی، اصغر دادبه، بهاء الدین خرمشاهی، میرجلال الدین کزازی، اکبر صیادکوه، فرح نیازکار، کامیار عابدی،‌اکبر نحوی و سعید حمیدیان و به همت کمالی سروستانی به طبع رسیده است. الهام کرمی زاده هم کتابشناسی تحقیقات و پژوهشهای مربوط به این شاعر بی بدیل در سال 1383 را در این نشریه فراهم آورده است. ابن جوزی گلستان، حکمت عملی سعدی، طنز سعدی، شخصیت پردازی در حکایات سعدی، سعدی در ادب معاصر و شخصیت سعدی و پیوند آن با تنوع آثار وی از موضوعات سخنرانی های سعدی پژوهان در این شماره بوده است. چکیده انگلیسی مقالات نیز در پایان کتاب تهیه شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65748688c8e74.jpg

سعدی در کیش

سیدجعفر حمیدی

چنانچه از متن کتاب گلستان سعدی در باب سوم- در فضیلت قناعت- بر می آید این شاعر و سخنسرای بزرگ علاوه بر سفرهای بسیار که یک دوره طولانی سی ساله را در برمی گیرد سفری نیز به جزیره کیش داشته است اما زمان وقوع و علت این سفر و محل دقیق توقف او در جزیره از گزارس گلستان مستفاد نمی شود. در این کتاب با شواهد و مدارک تاریخی، زمان سفر او به کیش مشخص شده است. چنان که می دانیم جزیره کیش در زمان اتابکان فارس در قلمرو این خاندان بوده و از امنیت و رونق بسیار برخوردار گردیده بود و سعدی به اتکای همین امن و آسایش که در آن عصر در فارس و بنادر حاکم بوده با خیالی راحت و آرام به جزیره کیش سفر کرده است...

64e36f0cb1eed.jpg

کتاب کشف‌الابیات بوستان و گلستان سعدی

برات زنجانی

دکتر برات زنجانی در توضیح موضوع کتاب کشف الابیات بوستان و گلستان سعدی می گوید: شهرت بوستان و گلستان سعدی از نیمه دوم قرن هفتم یعنی اندکی بعد از تالیف آنها شروع شده و در امتداد زمان به درازای قرنها و اعصار کشیده شده است. هر چند اغلب بیتهای بوستان پاره ای از روح بلند سعدی و هر کدام مستقلا دارای معنی و مفهوم بایسته و شایسته است اما برای درک مسیر فکری شاعر گاهی دانستن رابطه و بستگیهای بیتی با بیتهای دیگر و یافتن جای آن لازم می گردد و به همین منظور برای مثنویها "کشف الابیات" ساخته اند و کمترین فایده این کار نشان دادن این است که بیت منسوب به شاعر در کتاب او آمده و یا نیامده است. در تنظیم کشف الابیات بوستان سعی کردم و روشی پیش آوردم که در تمام چاپهای بوستان بتوان از این بیت یاب استفاده کرد....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5d1a4c952db43.png

مجموعه مقالات نخستین یادروز حافظ

به پاس ارج‌گذاری شاعر و اندیشمند فرزانه ایران‌زمین یعنی حافظ شیرازی و به دلیل تداوم حافظ‌‌پژوهی و نیز آشنایی نسل امروز با مفاخر فرهنگی به پیشنهاد بنیاد فارس‌شناسی بیستم مهرماه هر سال به نام «زادروز حافظ» نام‌گذاری شد. آنچه در این مجموعه گردآوری شده، مقالات ارائه شده در مراسم نخستین یادروز حافظ است که در روزهای 20 و 21 مهرماه 1376 در شیراز برگزار گردید. عناوین برخی از مقالات به این ترتیب است: حافظ شاعر تمامی قرن‌ها/ غلامرضا صحرائیان، هنر حافظ/ سیدعطاءالله مهاجرانی، جبرگرایی حافظ/ اصغر دادبه، مهر در دیوان حافظ/ غلامحسین ابراهیمی دینانی، فلسفه حافظ/ رضا داوری اردکانی، حیات و شعر حافظ/ سیدمحمدرضا جلالی نائینی و .... .

کلیات/مجموعه مقالات مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/پژوهش درباره حافظ
کتاب
56e65bd49a3e9.PNG

دهه سعدی‌شناسی 95 ـ 1385

کوروش کمالی سروستانی

در این مقاله، با توجه به کارنامه تنک مایه سعدی‌پژوهی و نیز ضرورت پرداختن دقیق به زندگی، آثار و احوال شیخ، پیشنهاد دهه سعدی‌شناسی در فاصله سال‌های 1385 تا 1395 را ارائه نموده که طی آن در هر سال محققان به یکی از مبانی اصلی پیرامون دوران‌شناسی سعدی، زندگی، اندیشه، زبان و شخصیت سعدی، گلستان (نسخه‌شناسی، تحلیل معنوی، فرم و زبان، صنایع ادبی، زیبایی‌شناسی و ...) و ... بپردازند.

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
مقاله