جعفر کازرونی در این کتاب، آثار علی محمد افغانی را نقد و تحلیل کرده است. علی محمد افغانی (متولد 1304 ش) نویسنده شاخص معاصر در کرمانشاه زاده شد. وی با هوشی سرشار مدارج تحصیلی را با موفقیت سپری کرد و در تهران وارد دانشکده افسری شد. وی پس از فراغت از تحصیل به امریکا فرستاده شد اما در مراجعت به ایران توسط دولت وقت زندانی گشت. وی در مدت چهار سال و نیم محبوس بودن، دست به خلق اولین رمان خود یعنی شوهر آهو خانم زد. وی این اثر زیبا را از روی تجارب خویش و پاره یادداشتهایی خلق کرد که توسط اقوام او به وی سپرده می شد. او وقایع و سرگذشت واقعی نزدیکان خود را به بهترین وجه در قالب داستانی جذاب و اثرگذار گنجاند و در این کار از معلومات اجتماعی، ادبی، فلسفی، علمی و موضاعات روانشناختی مردم خود بهره برد. این کتاب، تحولی در داستان نویسی معاصر ایجاد کرد. محمد کازرونی پیش از این هم نقد و تلخیصی بر این اثر نوشته بوده و آثار دیگرعلی محمد افغانی را نیز نقد کرده که این کتاب اولین آنهاست. کتاب حاضر در سال 1373 تلخیص و بررسی شد و به طبع رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

65818ffa7895c.jpg

انتقاد از دوهزار و پانصدسال شاهنشاهی ایران

محمدجعفر طاهری

محمدجعفر طاهری میگوید: دورنمای جشن دوهزار و پانصد ساله ایران آنچنان نظرم را به خود جلب نمود که لازم دانستم حقیقت را که در یک عمر طولانی از طریق الهامات و تجربیات و اطلاعات صحیح بدست آورده برای بیداری هم میهنان عزیز و آیندگان بی خبر از واقعات در این دفتر به رسم یادگار به رشته تحریر در آورم و به دلیل جشن دوهزار و پانصد ساله بنام کورش کبیر درصدد برآمدم بدانم این شخص کیست و این همه تشکیلات و غوغای عظیمی که برای او فراهم نموده اند چیست؟ ....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64f08a27a63e3.jpg

پهلوانان: تاریخ پهلوانی در کرمانشاه در دو قرن اخیر، ‭ ۱۳۷۴-۱۱۷۴)‬ه‍. ش.) - جلد دوم

جعفر کازرونی

هدف از تالیف این کتاب: 1. این تنها اشیاء عتیقه و آثار باستانی نیست که بایدحفظ و حراست شود بلکه مهم تر از آن حفظ و نگهداری سنت ها آداب و رسوم ملل و اقوام است. 2. فرهنگ ورزش باستانی نشأت گرفته از فرهنگ آباء و اجدادی و آمیخته با اعتقادات ملی ماست پس باید در زنده نگهداشتن آن همواره کوشا بود تا شناسنامه رفتاری ما همیشه معلوم باشد. 3. نام مردان این سلک و پیشه کماکان باید زنده بماند. از کارهای سترگ آنان و خلق و خوی نیکشان یاد شود تا نوباوگان جامعه ما بدانند و از این اسلاف درستکار عبرت کنشی و رفتاری بگیرند. 4. با زبان ریاضی اگر بگوییم عدد (یک) به مثابه ظرفی خالی است که به خودی خود ارزشی ندارد. ولی میتواند از ارزشهای بسیار والا برخوردار باشد. حال یک رقم صفر جلوی آن قرار می دهیم رقم (10) به دسن می آید.یهنی ارزش عدد (یک) ده برابر افزایش می یابد. هر فرد نیز به مثابه همان عدد (یک) و ارزشها و سازه های فرهنگی هر جامعه نیز همانند ارقام صفر می باشد پس اگر وجود خود را از ارزشها و فاکتورهای فرهنگی اجتماع خویش تهی سازیم درست مثل همان ظرف خالی وجود ما تهی می شود. بنابراین نباید چنین اندیشه ای برای مردم خوبمان پیش بیاید که در عصر اتم دیگر نیازی به ارزشهای گذشته و حال جامعه خود دربین نیست و ناگزیر باید به آداب و رسوم سایر اقوام و ملل متمسک شد. که این عین زیان و فاجعه بزرگ و نابخشودنی فرهنگی به شمار می رود. یک فرد ایرانی باید الگویی از مجموعه ارزشها و رفتارهای مطابق موازین جامعه خویش باشد، در راه تکامل و ترقی آن بکوشد تا به صورت موجودی ایستا و غیر پویا در نیاید. مسخ نشود، مات و متحیر نشود و آنی از تکاپو و حرکت بازنماند. جلد دوم مشتمل بر مطالبی در مورد تاریخچه ورزش در ایران مقدمه ای در زمینه جامعه شناسی ورزشی، شرح حال قهرمانان، کشتی دوبندی، جداول مربوط به مسابقات آنان، شرح مراحل سه گانه تکامل کشتی، همراه با عکس و تصاویر و آلبوم ضمیمه.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
64f08791ee396.jpg

پهلوانان: تاریخ پهلوانی در کرمانشاه در دو قرن اخیر، ‭ ۱۳۷۴-۱۱۷۴)‬ه‍. ش.) - جلد اول

جعفر کازرونی

هدف از تالیف این کتاب: 1. این تنها اشیاء عتیقه و آثار باستانی نیست که بایدحفظ و حراست شود بلکه مهم تر از آن حفظ و نگهداری سنت ها آداب و رسوم ملل و اقوام است. 2. فرهنگ ورزش باستانی نشأت گرفته از فرهنگ آباء و اجدادی و آمیخته با اعتقادات ملی ماست پس باید در زنده نگهداشتن آن همواره کوشا بود تا شناسنامه رفتاری ما همیشه معلوم باشد. 3. نام مردان این سلک و پیشه کماکان باید زنده بماند. از کارهای سترگ آنان و خلق و خوی نیکشان یاد شود تا نوباوگان جامعه ما بدانند و از این اسلاف درستکار عبرت کنشی و رفتاری بگیرند. 4. با زبان ریاضی اگر بگوییم عدد (یک) به مثابه ظرفی خالی است که به خودی خود ارزشی ندارد. ولی میتواند از ارزشهای بسیار والا برخوردار باشد. حال یک رقم صفر جلوی آن قرار می دهیم رقم (10) به دسن می آید.یهنی ارزش عدد (یک) ده برابر افزایش می یابد. هر فرد نیز به مثابه همان عدد (یک) و ارزشها و سازه های فرهنگی هر جامعه نیز همانند ارقام صفر می باشد پس اگر وجود خود را از ارزشها و فاکتورهای فرهنگی اجتماع خویش تهی سازیم درست مثل همان ظرف خالی وجود ما تهی می شود. بنابراین نباید چنین اندیشه ای برای مردم خوبمان پیش بیاید که در عصر اتم دیگر نیازی به ارزشهای گذشته و حال جامعه خود دربین نیست و ناگزیر باید به آداب و رسوم سایر اقوام و ملل متمسک شد. که این عین زیان و فاجعه بزرگ و نابخشودنی فرهنگی به شمار می رود. یک فرد ایرانی باید الگویی از مجموعه ارزشها و رفتارهای مطابق موازین جامعه خویش باشد، در راه تکامل و ترقی آن بکوشد تا به صورت موجودی ایستا و غیر پویا در نیاید. مسخ نشود، مات و متحیر نشود و آنی از تکاپو و حرکت بازنماند.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب