کتاب حاضر شامل سه سفرنامه است که دو سفرنامه مرو و هرات آن، شرح سفر دو مأمور دولت ناصرالدین شاه به این شهرها و سومی، سفرنامه هوتم شیندلر مأمور نصب تلگراف در خط تهران مشهد است که در دارالترجمه ناصری به دست حسین محبوبی ترجمه شده است. نویسنده سفرنامه هرات، نامعلوم است ولی از قراین برمی آید که در سال 1267 ق نگاشته شده است. ناامنی در خراسان از غارت ترکمنها و نابسامانی هرات به دنبال مرگ یارمحمد ظهیر الدوله از خاطرات روزانه وی فهمیده می شود. سفرنامه مرو را محمد لشکرنویس نوری در 1277 ق درباره نبرد ناشیانه حمزه میرزا حشمت الدوله با ترکمنها ثبت کرده که به شکست سپاه قاجار و از دست رفتن هرات و افغانستان انجامید. سفرنامه خراسان را نیز شیندلر، نویسنده غیرایرانی به زبان انگلیسی با جزئیات بسیار دقیق در سال 1293 ق ثبت کرده است. نسخه اصلی این کتاب به همت قدرت الله روشنی از کتابخانه دانشگاه تهران تصحیح شده که چهارمین نسخه خطی احیا شده توسط این انتشارات است. در پایان کتاب، فهرستی از اعلام، نامهای جغرافیایی، قبایل و ایل زعفرانلو درج شده و شرح حال مختصری هم از احوال آنان آمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65b90e28c37f6.jpg

نظام سياسي و سازمانهاي اجتماعي ايران در عصر قاجار

غلامرضا ورهرام

در پژوهش حاضر کوشیده شده ضمن بررسی تاریخی تحولات اجتماعی مانند نقش مذهب و چگونگی حرکت‌های مذهبی سیاسی، تغییرات تشکیلات اداری در چارچوب رویدادهای سیاسی و اقتصادی ایران عصر قاجار معرفی و ارزیابی شود. افزون بر آن مباحث تنظیمات و قوانین در دوران‌ قاجار تاسیس انجمن‌ها و احزاب و گسترش آن‌ها از جمله موارد قابل توجه در بررسی حاضر است. در آغاز کتاب منابع این اثر و محتوای آن‌ها معرفی شده است. روند گسترش تاریخی قاجار، حکومت‌های عصر قاجار، ساختار حکومت در دوران قاجار (نظام و تشکیلات اداری حکومت، و تقسیمات کشوری و اداری)، سازمان لشکری در دوران قاجار، سیاست مذهبی در عصر قاجار، طبقات و سلسله مراتب اجتماعی در عصر قاجار، تنظیمات و قوانین در دوران قاجار، سیاست‌های فرهنگی در عصر قاجار، روابط خارجی ایران در دوران قاجار، امتیازها و قراردادهایی که از جانب اتباع و یا دولت‌های بیگانه با ایران منعقد شده است، جنبش‌های اجتماعی ایران در عصر قاجار، و گسترش گروه‌ها و احزاب سیاسی در عصر قاجار.

651193224521a.jpg

کتابشناخت القاب دوره ی ناصرالدین شاه

صادق سلطان قرایی

بطور خلاصه روش کار در این رساله این است که اسم اشهر رجال را با مراجعه به منابع و ماخذ مختلف انتخاب کرده و شرح مختصری از زندگانی این کسان را در چند سطر آورده است. بطور کلی در این رساله اسامی اشهر و مختصری از شرح حال رجال سیاسی و مولفین و اشخاص مهم بین سالهای 1264-1313 ق به ترتیب الفبایی حرف به حرف و با ارجاعات هر کدام آورده شده است. در انتخاب اشخاص به این نکته توجه شده که این فرد اگر رجل سیاسی است و بیشتر در فاصله این دوره بازیگر صحنه سیاست بوده است، شرح حال آن آورده شده است و اگر چنانچه این شخص مولف است بیشتر توجه شده که تالیفات این شخص در این دوره تالیف و یا نشر گردیده باشد. در غیر این صورت از آوردن شرح حال رجالی که فقط در این دوره متولد شده و در دوره های بعد به نضج و کمال رسیده و یا اثراتی از خود باقی گذاشته اند، خودداری شده است. برای پیدا کردن و انتخاب هر اسم اشهر سعی گردیده در سه الی پنج ماخذ مورد بررسی قرار گیرد و ماخذ نیز عینا در پاورقی هر صفحه با شماره صفحات ماخذ ذکر شده است.