میزان سفرها و سفرنامه نویسی با تمدن هر جامعه ارتباط مستقیمی دارد به بیان دیگر رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در میزان سیر و سفرها تأثیر مستقیم می گذارد. از زمان صفویه سیاحان خارجی به دلیل داشتن پیشینه فرهنگ و تمدن به ایران قدم نهادند و با انگیزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، مذهبی و ... به سفر در شهرهای مختلف پرداختند. ایرانیان نیز از آن زمان (صفویه) به کشورهای غیر مسلمان به طور قابل توجهی سفر کردند. با زیاد شدن این نوع اثر ادبی (سفرنامه ها) بررسی آنها خالی از فایده نیست چرا که از دل حوادث و تاریخ برخاسته و کمتر دستخوش جانبداری و مصلحت اندیشی شده است. فواد فاروقی در این کتاب سعی کرده از مشهورترین و جامع ترین سفرنامه ها، برای بررسی و دسته بندی کلی آنها نهایت استفاده را کند. وی مطالب کتاب را در سه بخش مجزا تقسیم کرده: سفرنامه نویسان خارجی، سفرنامه نویسان ایرانی و سفرنامه های برگزیده. هر بخش نیز به فصل های متعددی تقسیم شده که طی آن به سفرنامه های تبلیغاتی، سفرنامه های پژوهشی، سفرنامه های داستانی و سفرنامه نویسی در سال های اخیر پرداخته شده است. مختصری از شرح حال نویسندگان و هدفشان از سفر و برداشت های جالب توجه آنها نیز در کتاب آورده شده است. نویسنده این اثر پژوهشی را در سال 1361ش به طبع رساند.

منابع مشابه بیشتر ...

6623b91d579d2.jpg

سفرنامه حج و راهنمای حج

حسین ذوالقدر شجاعی

نویسنده این سطور حسین فرزند مرحوم محمدهاشم مشهور به ذوالقدر شجاعی کارمند پایه 9 وزارت دارائی (ممیز مستقل حسابهای اداره کل درآمدها) که در ذیحجه سال 1374 برابر با تیر 1334 شمسی توفیق تشرف به مکه معظمه را داشتم از همان روزهای اولیه مراجعت قصد داشتم که شرح جریان این سفر روحانی را به رشته تحریر درآورم که هم خاطرات این مسافرت ثبت و ضبط شده و هم آنکه شاید برای علاقمندان راهنمای مفید و سودمندی شود ولی از بدو ورود به تهران رعایت نزاکت های اجتماعی و دید و بازدیدهای سروران عزیز و دوستان گرام مجال شروع باین کار را نمی داد اینک که فی الجمله فراغتی حاصل گردیده است اقدام به تحریر نموده و از خداوند بزرگ حسن ختام آنرا مسئلت دارم.

6112161a8e1a6.png

جای پای اسکندر و سفری در بلوچستان

اسلام کاظمیه, حسین ملک

این کتاب از دو بخش تشکیل شده است. ابتدا «جای پای اسکندر» که گزارش سفر ده‌روزه اسلام کاظمیه به بلوچستان ایران است. او مشاهدات خود در حین سفر از زاهدان به بخش بمپور واقع در چهارصد وبیست کیلومتری جنوب زاهدان و سی کیلومتری غرب ایرانشهر و دهات و آبادی‌های اطراف آن و حوادث روزمره زندگی مردم بلوچ، فقر و فاقه و نداری آنها را روایت کرده و صحنه‌های ناراحت‌کننده‌ای از شرایط زندگی در بلوچستان را توصیف می‌کند. بخش دوم کتاب سفرنامه دکتر حسین ملک است. سفری در سال 1331 که در محدوده مکران صورت گرفته و ظاهراً برای ارزیابی وضعیت زراعت و منابع آبی استان در توسعۀ کشاورزی بوده است. در زمان نگارش این سفرنامه، ملک کارمند بخش تحقیقات و آمار وزارت کشاورزی است و نتیجه این سفر را در شماره‌های پیاپی 7 تا 9 مجلۀ «علم و زندگی» در سال 1331 منتشر کرد. در متن این سفرنامه کاملاً مشهود است که جامعه بلوچ در این دوران التزامی به قوانین داخلی کشور ندارد و تسلط قوای نظامی بر آن به حداقل رسیده است. آشفتگی مرزی و بحران هویت ملی در بلوچستان این دوران نتیجۀ سال‌های هرج‌ومرج سیاسی مرزی و مداخلات بریتانیا در منطقه و نیز وضع نابسامان ایران در سال‌های پس از جنگ دوم است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

615af916be45b.jpg

خواجه های تاریخ

فواد فاروقی

هدف نویسنده از نوشتن کتاب حاضر پرداختن به همان مسائل و مطالبی است که در تاریخ ایران چندان به آنها توجه نشده است. منتها با بهره گیری از شیوه ای که حلاوت داستان را در خود داشته باشد و ظرافت و طنز را در عین حال هم حرمت قلم حفظ گردد و هم استفاده از بیان داستان گونه و ریزه کاری های طنز، راه را بر واقعیت موجود در تاریخ نبندد. بدین ترتیب خواجه‌ها در واقع همدم و همراز سلاطین شده بودند و در روزگارانی که شاهان بی‌کفایت بر تخت تکیه می‌زدند، خواجه‌ها به همراهی خواتین حرمسرا ابتکار عمل را به دست می‌گرفتند، گاه ماجراهایی می‌آفریدند، دستان خود را به خون بیگناهان می‌آغشتند و مرتکب جنایاتی می‌شدند که انجامش از عهده هرکسی بر نمی‌آید. در ایران از کلمه «خواجه» یا «خوجه» برای مردان اخته شده استفاده می‌شد. اخته سازی اغلب در سنین کودکی پسران انجام می‌شد. با ایجاد و گسترش حرمسرا در ایران، استفاده از مردان اخته شده (خواجه) برای خدمت به زنان حرمسرا اهمیت بیشتری یافت، و این وضعیت تا پایان دوره قاجار ادامه داشت. گرچه خواجگان بعضاً به پست‌های مهمی نیز در دربار دست یافته و در تصمیمات شاه و وضعیت کشور اثر گذار بوده‌اند. همچنین از خواجگان گاه برای تربیت و نگهداری از ولیعهد نیز استفاده می‌شد.....

نثر/ادبیات داستانی/داستان کوتاه
کتاب
5d012efa16e6b.png

کارنامه ادبی ایران

فواد فاروقی

تنظیم و ترتیب جنگ‌ها و منتخبات ادبی از قدیم زمان مطبوع اهل ذوق بوده است. در واقع دو تن از این کار برای صرف وقت سود می‌برند؛ یکی آنکه سرگرم انتخاب است، سلیقه و شوق خود را در این کار صرف می‌کند و آن‌که خواننده است هم سود وقت دارد و بیش از مؤلف سود وقت دارد؛ زیرا به جای خواندن صدها کتاب و رساله و دیوان، حاصل تجربه و ممارست یک عمر مؤلف را در اختیار دارد. نویسنده این کارنامه ادبی افزون بر این دو منظور، بسیاری از مسائل فنی ادب و هنر را در سرلوحه منتخبات هر فصل، مطمح نظر قرار داده و کتابی دلپذیر فراهم کرده که هم متعلمان را به کار آید و هم مترسلان را بلاغت افزاید. این کتاب که از قدیمی‌ترین نمونه شاعر فارسی تا امروز را دربر گرفته است، می‌تواند در ادب فارسی نشانه مناسبی برای راهنمایی سرگردانان بی‌انتهای ادب فارسی باشد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب