صمد بهرنگی (1347 – 1318 ش) معلم، منتقد اجتماعی،‌ محقق، مترجم و داستان نویس معاصر است. وی در هجده سالگی با مدرک دانشسرای مقدماتی تبریز، تدریس در مدارس روستاهای تبریز را شروع و در کنار آن، ‌تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی ادامه داد. از آثار او می توان به داستان های عادت، تلخون، بی نام، تحقیق در زمینه فولکور آذربایجان، آذربایجان در جنبش مشروطه، فولکور و شعر، ترجمه خرابکار، کلاغ سیاهه و ... اشاره کرد. وی در کتاب کند و کاو در مسائل تربیتی ایران به دلیل نبودن شرایط و امکانات اولیه تحصیل، ترجمه کتابهای روانشناسی و تربیتی زمان خویش را نقد کرده و ناکارآمد دانسته است. وی به عنوان کسی که سالها به دانش آموزان درس می داده و با فضای آموزشی و امکانات محدود روستاها دست و پنجه نرم کرده، روش های غربیان را در محیط و شرایط ایران بلا استفاده می دانست. مدخل، چرا معلم خوب حکم کیمیا را دارد،‌ بازرسی فرهنگی و انواع و اقسام آن،‌ تنبیه بدنی، مشکل کتاب های درسی، تدریس زبان فارسی در آذربایجان،‌ روستا و روستازاده، زیر میکروسکوپ مطالب این کتاب را تشکیل می دهد که پیش از آن هم در نشریات مختلفی چون بامشاد به چاپ رسیده بوده. کتاب حاضر، چاپ پنجم این کتاب در انتشارات بامداد است.

منابع مشابه بیشتر ...

65bfa9df2c7a4.jpg

تذکره شبگرد (معاریف علم و ادب و هنر آذربایجان غربی)

غلامرضا دانش فروز

این مجموعه مشتمل است بر معرفی شاعران، نویسندگان، عالمان، عارفان، خوشنویسان و دست اندر کاران موسیقی در استان آذربایجان غربی در دوره معاصر .در کتاب نمونه‌ای از اشعار شاعران به ترکی یا فارسی درج گردیده است ;همچنین علاوه بر ذکر احوال و آثار، پاره‌ای از مختصات شعری و دیدگاه‌های اشخاص نیز به اجمال بررسی شده است .

63ecef8340148.jpg

از پوشکین تا شولوخوف

کتاب تحلیلی است بر ادبیات روسیه در آثار پوشکین، لرمانتوف، داستایفسکی ، گوگول، گنچاروف، تولستوی و چخوف. ادبیات روس یکی از مهمترین ادبیات ملی جهان است که سهمی مهم در ادبیات جهانی دارد. از قرن ۱۱ میلادی آثار و نویسندگانی به زبان اسلاو شرقی وجود داشته اند. در زمان تزارها، اروپایی نمودن جامعه و فرهنگ روس بیش از ۱۲۰ سال طول کشید. در دهه ۳۰ قرن بیست، مکتب ادبی رئالیسم سوسیالیستی کوشید تا مکتب ادبی حاکم در شوروی سابق گردد. روسها وابسته به خانواده زبانی و قومی اسلاو هستند. قرنها ترکهای تاتار و خزرها از همسایگان جنوبی اسلاوهای روس بوده اند. در سال ۹۸۸ میلادی، مسیحیت دین رسمی روسیه شد. تاتارها بعدها سه قرن بر روسیه حاکم شدند. سرانجام خانواده رومانف در سال ۱۶۱۳ به تخت سلطنت روسیه نشست. پتر کبیر در سال ۱۶۸۹ تزار روسیه شد و ۳۰ سال حاکم این کشور بود. وی میگفت که او "آموزنده ای میان آموزنده ها است". ادبیات روس میان سالهای ۱۷۹۰-۱۷۰۰، میان باروک و کلاسیسم بود. در روسیه پیش از انقلاب اکتبر، مکتبهای ادبی مانند باروک، کلاسیسم، احساسات گرایی و روکوکو حاکم بودند. در سال ۱۷۴۸ آکادمی علوم، و در سال ۱۷۵۵ دانشگاه مسکو و مرکزی برای تحقیق و تبلیغ ادبیات افتتاح شدند در قرن ۱۸ اشرافیت روس بود که به دلیل باسواد بودن، قشر حامل ادبیات گردید. لوموسف یکی از آغازگرایان رفرم زبان و تئوری ادبی در روسیه تزاری است. در سال ۱۷۳۹ زبان اسلاوکلیسایی جای خود را به عناصر زبان امروزی روسی داد. گرچه لوموسف خود را خادم دولت و سلطنت تزار میدانست، از زمان او زبان ادبی امروزی روس آغاز به رشد نمود و زبان رسمی روسیه فعلی شد. آموزه رئالیسم سوسیالیستی با همان سهولتی که به دروغ، خود را وارث سنت ملی میدانست، خود را به مردم تحمیل میکرد. در واقع در قرن نوزدهم عده زیادی از روشنفکران روس بودند که هنر در نظر آنها مسئولیت اجتماعی سنگینی داشت، زیبایی هنری را فدای صداقت و حقیقت می کردند و میخواستند که هنرمند نقش نوعی پیامبر اجتماعی را ایفا کند. رمان "چه باید کرد؟" اثر چرنیشفسکی به صورت تیپیک بیانگر این طرز تفکر است که در آن روزگار آزادانه انتخاب شده بود. این رمان با مضمونی فمینیستی بر جنبش آتی ازادی زنان در روسیه تاثیر بسزایی داشت. بدین ترتیب میتوان نویسندگانی از قبیل نکراسف، پیساروف، دابرولیوبوف و نقاشانی مانند رپین را پیشاهنگان رئالیسم سوسیالیستی به حساب آورد. از نگاه فرمالیست ها، آموزه رئالیسم سوسیالیستی از آمیزش دید بی اندازه ساده انگارانه ای از واقعیت با تلاش مبتذلی دنبال نفع شخصی به وجود آمده است. جنبش فرمالیسم روسی در سال ۱۹۱۴ آغاز و در آخرین سالهای دهه ۱۹۲۰ در پی حمله های رژیم استالینیستی از هم پاشید.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6351477a7f928.jpg

تاریخ شناخت جهان و ادبیات کودکان از نظر صمد بهرنگی

این کتاب مجموعه مقالاتی است که صمد بهرنگی در سالهای مختلف نگاشته و با چند مقاله دیگر بصورت کتاب (مجموعه مقاله ها) چاپ شده است. این مقالات شامل عناوینی چون: سخنی درباره درس تاریخ؛ چند حرف درباره شناخت؛ در مرز علوم قدیمه و دانش نو؛ سخنی کوتاه درباره شعور، فکر، زبان؛ بررسی کتاب ساختمان خورشید...؛ ادبیات کودکان است.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
634c1c33a8d7e.jpg

مجموعه ای از اشعار آذری - کردی - لری - فارسی

موضوع کتاب حاضر مجموعه اشعاری است آذری، کردی، لری و فارسی از اوختای، رحمان دده و مرضیه اسکوئی با ترجمه هایی از صمد بهرنگی که توسط نشر اتحاد و دالقا به چاپ رسیده است

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب