احمد شاملو (1379 – 1304ش) متخلص به الف. بامداد، شاعر، نویسنده، روزنامه نگار، پژوهشگر، مترجم و فرهنگ نویس معاصر و از بنیانگذاران کانون نویسندگان ایران در قبل و بعد انقلاب است. وی را پدر شعر سپید می نامند. هوای تازه،‌ باغ آینه، آیدا در آِینه، آیدا: درخت و خنجر و خاطره، لحظه ها و همیشه ها از مجموعه اشعار اوست. «کتاب کوچه» او نیز بزرگترین اثر پژوهشی در باب فرهنگ عامه به شمار می رود. تا کنون درباره زبان شعر وی بررسی های بسیاری شده و فصلنامه گوهران دو شماره خود را به این شاعر بزرگ اختصاص داده است. این ویژه نامه (شماره نهم و دهم) در چندین بخش تدوین شده: یاد (شامل اشعاری در سوگ منوچهر آتشی)، سرمقاله، ویژه نامه شامل مقالاتی درباره اشعار و ویژگی های شعری شاملو و ترجمه شامل مقالاتی درباره چند ترجمه شعر شاملو و هنر ترجمه او مطالب این شماره را تشکیل می دهد. شماره دهم نیز شامل اشعار دیگران در رثای شاملو، شاملو و ادبیات کلاسیک (شامل کنکاش شاملو در آثار نظامی و مقاله بهروز ثروتیان از روایت شاملو درباره افسانه های هفت گنبد نظامی)، زن در آثار شاملو، بازخوانی و نقد آثار شاملو، شعاع زندگی و در بازار گوهریان (شامل مقالاتی درباره شعر و زندگی شاملو) است. اخبار ادبی، معرفی کتاب و معرفی سایت نیز بخش های دیگر این شماره را تشکیل می دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

662132c25ccdf.jpg

دیوان بینش (جزء دوم از کتاب دوم) مشتمل بر آثار خامه تقی بینش آق اولی

تقی بینش آق اولی

دیوان بینش در سه جلد چاپ شده است. جلد اول اشعاری که از سال 1277 تا 1299 سروده شده؛ جلد دوم آنچه از 25 شهریور 1320 به بعد تراوش یافته و خواهد یافت. اشعاری که تا سال 1277 سروده شده و کودکانه بوده و هزلها و هجوهای زننده و آنچه با مقتضای وقت ناسازگار تصور شود به چاپ نمی رسد. چاپ جلد دوم به مناسبت اینکه راجع به دوره اختناق ادبی و سیاسی بوده و بیشتر مورد توجه جامعه است بر قسمتهای دیگر مقدم خواهد بود.

65e47a9b5caab.jpg

گنجینه شهاب - جلد چهارم

جمعی از نویسندگان

مديريت كتابخانه ي آية الله العظمي مرعشي (رحمت الله عليه) مي نويسند: آنچه اينك با عنوان «گنجينه ي شهاب» تقديم دانشوران و كتاب ورزان مي شود، مجموعه ي مقالات و رساله هايي است در پاسداشت مقام علي حضرت آية الله مرعشي نجفي (رحمت الله عليه) و فَروَست جديد از منشورات اين كتابخانه ، اين آثار از تنوع موضوعي برخوردار است ، امام وجه غالب آن ، كتابشناسانه و شناساندن شخصيت و مقام علمي مرحوم آية الله العظمي مرعشي نجفي (رحمت الله عليه) است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
6613ebd54fc03.jpg

اسنادی از مطبوعات و احزاب دوره رضاشاه

جمعی از نویسندگان

اسناد کتاب حاضر بیانگر جو محدود و بسته حاکم بر مطبوعات و احزاب دوره رضاشاه است، متعلق به بایگانی وزارت دربار و ریاست وزرای دوره پهلوی اول است. قسمت اول اسناد این کتاب به مطبوعات و قسمت دوم به احزاب اختصاص داده شده است. در قسمت مطبوعات بخش اول اسناد عمدتا شامل مکاتبات مدیران مطبوعات با عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار رضاشاه در خصوص درخواست رفع سانسور یا توقیف از نشریه خود و یا ابراز وفاداری نسبت به دستگاه حاکمه است. بخش دوم مربوط به انتشار روزنامه های پیکار و نهضت در برلن و اقدامات دولت ایران در جلوگیری از انتشار این روزنامه ها و ممانعت از ورود نسخ آن ها به ایران و سایر کشورهاست. قسمت احزاب نیز که بخشی کوچک از اسناد این مجموعه را به خود اختصاص داده، دربرگیرنده اسناد وزارت دربار در فاصله سال های 1304 تا 1311 ه.ش است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب