در جلد نخست این مجموعه بیست و هشت مقاله با عنوان چرند پرند و برخی طنزهای کوتاه با عنوان اعلان و ... از سی و دو شماره روزنامه صوراسرافیل دوره اول (در تهران) و سه مقاله از دوره دوم در اروپا نقل شده است. همچنین سلسله مقالاتی از چرند پرند با عنوان فرعی «مجمع الامثال دخو» از شماره های چهارم، پنجم،‌ هفتم و هشتم،‌ نهم، دهم، یازدهم و ‌دوازدهم چاپ شده در روزنامه شفق سرخ قدیم است که از منابع اصلی (یادداشت های دهخدا) نقل شده است. «هذیان های من» نیز سه مقاله اجتماعی سیاسی دهخداست که بر اساس امثال فارسی طرح ریزی شده است. کار جمع آوری این یادداشت ها به همت دکتر محمد دبیرسیاقی انجام شده. وی در این مجموعه،‌ معنی برخی لغات و اصطلاحات مشکل هر مقاله را در پایان آن آورده است. زندگی نامه دهخدا نیز به قلم وی در مقدمه این کتاب آورده شده است. جلد دوم شامل مقالات سوراسرافیل دوره اول (تهران) و دوره دوم (سویس و پاریس) و مقالات سروش (استانبول) و مقالات باختر امروز و اطلاعات و نیز خاطراتی از زبان دهخداست که به مناسبت صدمین سال تولد علامه دهخدا در سال 1358 به طبع رسید که کتاب حاضر سومین چاپ آن است.

منابع مشابه بیشتر ...

661fc62c65934.jpg

برگ های زرد

هاشم اعتماد سرابی

هاشم اعتماد سرابی نویسنده کتاب، در مورد موضوع کتاب می گوید: این نوشته ها یک قسمت از مقالاتی است که در این چند ساله در روزنامه خراسان چاپ شده است، چیزهایی که پیرامون مسائل مختلف نوشته ام. که البته مثل نماز آن مردک گلستان چیزی نبوده که به کار آید. از سستی و نقص اما چرا باز به شکل کتابی در می آید منکه هنوز از رنج شرم "اسائه ادب" فارغ نیامده ام، واقعه ایست مشکلم... احساسی است و امیدی گنگ و خام و اگر با این همه، کمک کوچکی به درک درست شده باشد خود را ماجور یافته ام.

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62c98c0d3ec01.jpg

قند و پند

علی اکبر دهخدا

این کتاب فراهم آمده ایست از نوشته های کوتاه دهخدا، نوشته هایی جذاب، خواندنی و داشتنی که برخی از آنها بی تردید نمونه هایی ماندگار از نثر فارسی است و می تواند در نوع خود شاخص و الگوی کار نویسندگان باشد. این ها، در کتاب بزرگ و پرمطلب "امثال و حکم" پراکنده بود و گم و در همان حال به جای خود. به گلبوته های نیستان می مانست یا به ستاره هایی که ازدحام آسمان، تشخص آنها را گرفته باشد. از این نوشته ها آنچه نمودی داشت و از چند سطر می گذشت، گرد آمد. از داستان و مثل تا شرح واژه ها و کلمات قصار و جز آن. آنجا که نوشته دهخدا متکی به نوشته ای از دیگران بود، نوشته پیشین هم آورده شده تا سخن نویسنده معلق نماند. اگر نویسنده "نقل به معنی" کرده بود، از آن نگذشته و هر جا که با داستان و مثل، شعری دست به گردن بود، شعر را نیز آورده شده است.

فرهنگ و تمدن/امثال و حکم
کتاب
5c83e2e647b6d.png

دیوان دهخدا

علی اکبر دهخدا

شعر دهخدا جلوه پرفروغ دیگری است از چهره تابان او، کلامی است آهنگین با بافتی ویژه همانند مقالات طنزآمیزش که در آن جوهر سیال خیال و اندیشه‌های باریک انسانی به لطافت و نرمی می‌تراود و همچون جویباری زلال که گاه در مسیری هموار سیر دارد و زمانی در خم و پیچ سنگ‌های سربرکرده از فرازها بر نشیب‌ها می‌لغزد و پیش می‌رود، از مضامین کلمات ساده بر لغات عامه می‌غلتد و از درون عبارات فصیح ادبی به مثل‌ها و اصطلاحات مردم کوچه و بازار نقل می‌کند. این کتاب دربرگیرنده مجموعه اشعار استاد علامه شادروان علی‌اکبر دهخداست که در صدمین سال زاده شدن آن بزرگمرد مقارن با فرخنده آیینی که انجمن ملی یونسکو به همین مناسبت در ایران و همه جهان برپا داشت، منتشر گردید.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب