572e7fa477454.jpg

مجموعه مقالات چهارمین کنگره تحقیقات ایرانی جلد سوم

مکان چاپ: شیراز ناشر: انتشارات دانشگاه شیراز تاریخ چاپ: ۱۳۵۳ هجری شمسی تیراژ: ۱۰۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

به دلیل حجم گسترده مقالات ارسالی، بخشی از این مقالات برای کنگره به چاپ نرسید ولی پس از بررسی و تصویب شورای انتشارات دانشگاه پهلوی شیراز، به عنوان جلد سوم مجموعه مقالات چهارمین کنگره به طبع رسید. این جلد، شامل نوزده سخنرانی است که در موضوعات مختلف و به ترتیب نام سخنرانان به کوشش دکتر محمدعلی صادقیان دسته بندی شده است: ایوان مدائن از دیدگاه دو شاعر نامی تازی و پارسی (بحتری و خاقانی) سخنرانی دکتر امیرمحمود انور، حاضرجوابی های ادبی و طنز در شعر پارسی از علی باقرزاده (بقا)، مراسم سومین روز عروسی بهدینان خرمشاه یزد، خداداد خنجری، نکات و مسائل صرفی، نحوی و دستوری اسرارالتوحید دکتر محمد دامادی، تجلی عشق در اشعار مولوی دکتر پوران شجیعی، سه نکته از ایرادات دکتر جعفر شعار، تأثیر رساله حلیه الابدال محیی الدین عربی در سلسله الذهب عبدالرحمن جامی از دکتر علی شیخ الاسلامی، کلمه از نظر هجاهای آن دکتر خسرو فرشیدورد، عطار در تذکره الاولیا گیتی فلاح رستگار، گیلکی دکتر عبدالکریم گلشنی، ابوحیان توحیدی خدامراد مرادیان، هنر استادان شیرازی در افق های دور و نزدیک، سید محمدتقی مصطفوی کاشانی، بررسی آماری از نسخه های خطی مثنوی معنوی احمد منزوی، شرح شروح قانون بوعلی و معرفی شرح قرشی دکتر محمدتقی میر، شرح حال صدرالافاضل شیرازی (دانش) فخرالدین نصیری امینی (فخری)، بررسی اجتماعی در داستان مهستی و ابن خطیب، پریمرز نفیسی، علوم قدیم ایران در سخن سعدی از جهانبخش نوروزی، سخنی چند پیرامون موضوع «خنده و گریه» و ترجمه رساله «فی سبب الضحک و البکاء» دکتر اسماعیل واعظ جوادی و فولکلور و گلستان سعدی صادق همایونی.

منابع مشابه بیشتر ...

6586e4a482919.jpg

در برابر....؟

جمعی از نویسندگان

سلیم نیساری در مقدمه کتاب در مورد دلیل گردآوری این مطالب می گوید: وقتی که چاپ کتاب "درس انشای فارسی" را آغاز می کردم به فکرم رسید که دفتری از بهترین نوشته های دانش آموزان کشور نیز تهیه و منتشر کنم. برای اینکه مقایسه ای بین نوشته ها به عمل آید و در ضمن تنوعی هم بین آنها موجود باشد و ذوق و سلیقه و طرز فکر هر دانش آموز نیز معلوم گردد عنوان "در برابر...؟" انتخاب گردید و به اطلاع دبیران محترم انشاء رسید تا نوشتن این موضوع را به دانش آموزان خود تکلیف بدهند و بهتریم نوشته ها را برای چاپ ارسال فرمایند.

6575b949510ac.jpg

نمونه های انشاء فارسی شامل مقالات متنوع درباره موضوعات گوناگون

محمود سعیدی پور

نثر در لغت به معنی پراکندن است و در عرف ادیبان به معنی عام کلمه سخنی است که به بند وزن و قافیه نیاید مانند سخنانی که مردم در گفتگو های عادی خود به کار می برند و با آن کتاب و نامه می نویسند. این گونه سخن در صورتی ارزش هنری دارد که از سطح معمولی و عامیانه بالاتر و دارای فصاحت و بلاغت باشد. پس نثر به معنی خاص (نثری که ارزش ادبی و هنری دارد)سخنی سنجیده و زیبا و غیرمنظوم است. نثر یا ساده است و در آن صنعتی دیده نمی شود و یا به صنایع بدیعی آراسته است. در صورت اول نثر را مرسل و در صورت دوم مصنوع می گویند. در ادبیات امروز نثر هر قدر ساده و شیرین و زیبا باشد ارزش هنری بیشتری دارد. نثرهای ادبی سنگین و عالی ادبیات فارسی در گذشته گلستان سعدی و کلیله و دمنه و نظایر آنها بوده است و امروز گرچه ما نمونه ای عالی مانند گذشته نداریم ولی در میان استادات و نویسندگان هستند کسانیکه نثر ساده و زیبا دارند...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
6613ebd54fc03.jpg

اسنادی از مطبوعات و احزاب دوره رضاشاه

جمعی از نویسندگان

اسناد کتاب حاضر بیانگر جو محدود و بسته حاکم بر مطبوعات و احزاب دوره رضاشاه است، متعلق به بایگانی وزارت دربار و ریاست وزرای دوره پهلوی اول است. قسمت اول اسناد این کتاب به مطبوعات و قسمت دوم به احزاب اختصاص داده شده است. در قسمت مطبوعات بخش اول اسناد عمدتا شامل مکاتبات مدیران مطبوعات با عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار رضاشاه در خصوص درخواست رفع سانسور یا توقیف از نشریه خود و یا ابراز وفاداری نسبت به دستگاه حاکمه است. بخش دوم مربوط به انتشار روزنامه های پیکار و نهضت در برلن و اقدامات دولت ایران در جلوگیری از انتشار این روزنامه ها و ممانعت از ورود نسخ آن ها به ایران و سایر کشورهاست. قسمت احزاب نیز که بخشی کوچک از اسناد این مجموعه را به خود اختصاص داده، دربرگیرنده اسناد وزارت دربار در فاصله سال های 1304 تا 1311 ه.ش است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب