اين پژوهش، با نگرش اسطوره‌اي به سفرهاي قهرمان در جست و جوي جاودانگي فراهم شده است. بنابر آن که اسطوره، در ساده‌ترين تعريف، داستان نمونه است و همواره تکرار مي‌شود، به داستان تاريخي اسکندر ـ که تکرار الگوي اسطوره گيل گمش در سرآغاز تاريخ است ـ پرداخته‌ايم و ضمن توجه داشتن به ناکامي گيل گمش و اسکندر از سعادت جاودانگي، به راز جاودانگي اوتناپيشتيم و خضر اشاره کرده‌ايم که در هر يک از داستان‌ها از موهبت بي‌مرگي بهره‌مند مي شوند و آن راز، اين است که خدايان يا خدا، تنها بي‌مرگي، را بهره انساني مي‌کنند که در راستاي اهداف آنان/ او کوشيده باشد، اوتناپيشتيم بنابر آيين سومريان، هدف خدايان از آفرينش انسان را تحقق داده است و به خدمت آنان کوشيده است که از توفان بلا خيز، جان سالم به در برده است، با بهره‌گيري از نظريه ناخودآگاهي جمعي يونگ و آرکي تايپ‌ها و نظرات فرويد به سفر نمادين هريک از قهرمانان پرداخته‌‌ايم و زندگي و مرگ را در تقابل با هم معنا کرده‌ايم. به کوتاه سخن بنابر نظريه جوزف کمبل و آدامز ليمينگ همه سفرهاي قهرمان در جست و جوي جاودانگي بر اساس تکرار مثالي سفر کهن الگوي اساطيري قهرمان شکل گرفته‌اند و رفتن گيل گمش به سوي اوتناپيشتيم و رفتن اسکندر در جست و جوي آب حيات از اين قاعده مستثني نيست.

منابع مشابه بیشتر ...

65eef36f66c48.jpg

راز جاودانگی

علی اصغر هدایتی

مجموعه حاضر مشتمل بر مقالاتی از نگارنده درباره راز سعادت و جاودانگی انسان است که عمدتا بهره‌گیری از مطالب علمی، دینی و ادبی نگاشته شده‌اند .برخی از مقالات از این قرارند" :در مقوله شناخت"، "بار امانت"، "راز هستی"، "علم آزاد و علم در بند"، "غم زبان"، "پرواز به ابدیت"، "غم عشق "و "انسانم آرزو است ."مقالات یاد شده از سال 1370به بعد به تدریج در روزنامه اطلاعات چاپ شده است .

64a56706a9b58.jpg

فرهنگ اساطیر یونان

ف. ژیران

کتاب اساطیر یونان اثری است از ف. ژیران به ترجمه دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور و چاپ انتشارات مکتوب. کتاب حاضر به معرفی اسطوره های یونانی که موجوداتی فرازمینی با ویژگی های شگفت آور بودند می پردازد و تحلیلی از تاثیراتی که این اسطوره ها بر فرهنگ بشری و ادب و هنر یونان و جهان برجای گذاشته اند ارائه می دهد. “اساطیر یونان” مطالبی درباره چگونگی پیدایش ایزدان و اطلاعاتی پیرامون ایزدان زمین، ایزدان قهرمان و اسطوره هایی چون آتنا، هرا، آپولن، هرمس، آرس، آفرودیت، پوزئیدون، ایزدبانوی جهان زیرین و… در اختیار می گذارد و داستان ها و افسانه هایی را که پیرامون آن ها وجود دارد ارائه می دهد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5c86824c1d301.png

عاشق مسافر؛ تلخیص و بازنویسی مثنوی گل و نوروز اثر خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی جزء دسته‌ای از شاعران است که غزل‌های آنان در سلسله تحول غزل میان سعدی و حافظ قرار داشته، یعنی آنکه قسمتی از غزل‌هایش مضامین عرفانی و اندرزی و حکمیات را همراه با مضامین عاشقانه و آمیخته با آنها، شامل بوده است. یکی از منظومه‌های برجای‌مانده از خواجوی کرمانی، مثنوی «گل و نوروز» است. این مثنوی داستانی عاشقانه است مربوط به نوروز شاهزاده ایرانی با گل دختر پادشاه روم. خواجو این مثنوی را به پیروی از کتاب خسرو و شیرین نظامی سروده و به جز وزن و ترتیب، بسیاری از ابیات خسرو و شیرین با اندکی تفاوت در این مثنوی آمده است و خواجو نیز به شاگردی نظامی اقرار کرده است. در این کتاب این مثنوی با تلخیص و بازنویسی آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب
57ee8e091f0ab.PNG

نگاهي تازه به معني چند بيت از شاهنامه فردوسي (داستان رستم و اسفنديار)

محمدحسین کرمی

اين مقاله به بحث و بررسي شرح و معني چند بيت از داستان رستم و اسفنديار اختصاص دارد. بدين صورت كه نگارنده در آغاز طرح مساله كرده و بيت يا ابياتي كه در معني آنها دشواري و در نتيجه، اختلاف نظر وجود داشته است، نقل كرده و سپس توضيحات و معاني آنها را از كتاب‌هايي كه به وسيله دكتر اسلامي ندوشن، دكتر انوري و دكتر شعار، دكتر رستگار فسايي، دكتر جويني، دكتر شميسا و دكتر نظري و مقيمي نوشته شده نقل كرده است. نويسنده پس از نقل توضيح و معني بيت‌ها از آثار هر كدام از نويسندگان بالا، اشكال يا نقص احتمالي آنها را مطرح كرده و در نهايت معني تازه يا كامل‌تر بيت‌ها را نوشته است.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
مقاله