573d0aa8574d8.jpg

مجموعه سخنرانی های نخستین سمینار پیوستگی های فرهنگی ایران و شبه قاره جلد دوم

زبان فارسی چنان در شعر و ادب و زبان اردو ریشه دوانده که هرگز پیوندشان گسستنی نیست و به جرأت می توان گفت که واژه ها و ترکیب های مشترک بین دو زبان به بیش از شصت و پنج درصد بالغ می شود. با وجود سابقه طولانی و اهمیت زبان فارسی در شبه قاره هند، از اواخر عهد مغول، به دلایل گوناگون و همچنین نفوذ خارجیان در شبه قاره و متداول شدن زبان اردو و انگلیسی، زبان فارسی از رونق پیشین افتاد ولی با این وجود شاعران و محققان بسیاری این زبان را حفظ کرده اند. از همین رو و به دلیل آشنایی دانشجویان به زبان فارسی و گنجاندن آن در مواد درسی، برگزاری سمیناری در زمینه پیوندهای زبان و فرهنگی کشورهای شبه قاره هند امری ضروری به نظر رسید. کتاب حاضر جلد دوم مجموعه سخنرانی های این سمینار و شامل ده مقاله است. این سمینار با همکاری و رایزنی مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان و مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی بین المللی تهران به عنوان اولین گام در ایجاد پیوستگی فرهنگی در مسائل زبانی و ادبی در سال 1372ش برگزار شد. تأثیر زبان فارسی بر زبان بنگالی و اردو، اهمیت زبان فارسی در ترویج ادبیات اردو، خدمات دانشمندان به زبان فارسی، داستانسرایی در شبه قاره هند از جمله موضوعات این سخنرانی هاست.

منابع مشابه بیشتر ...

64e0bdcfa656b.jpg

فرهنگ اصطلاحات علوم ادبی

ساجدالله تفهیمی

یکی از وجوه اهمیت زبان و ادب فارسی در شبه قاره پیوستگی عمیق زبان های ملی و محلی این منطقه با زبان فارسی است. تاثیرات عمیقی که زبان فارسی هم در زمینه واژه ها و اصطلاحات و هم در زمینه قواعد و دستور زبان بر زبان های رایج این منطقه داشته است، مورد تاکید و اذعان اهل فضل و ادب پاکستانی و سایر محققان بوده که در کتاب ها، سخنرانی ها و .... بدان پرداخته اند. این پیوستگی بویژه در ادبیات منظوم بیش از ادبیات منثور به چشم می خورد و به عنوان نمونه بافت و ترکیب شعر اردو و اصطلاحات و قواعد آن به روشنی میزان این تاثیرپذیری را نشان می دهد. بنابراین منابع و مآخذی که بتواند این رابطه و پیوند عمیق را نه فقط برای فارسی گویان و فارسی سرایان این خطه، بلکه برای اردو سرایان نیز روشن تر و معنی دارتر سازد، ضروری می نماید. چه بسا شاعر و نویسنده ای که اصطلاحی را شنیده است ولی معنی دقیق و کاربرد صحیح آن را در شعر و نثر نمی داند و به متون اصلی و مفصل هم یا دسترسی ندارد و یا از چنان تبحر و تسلطی در زبان فارسی برخوردار نیست که به راحتی بتواند از آنها معنی و کاربرد اصطلاح مورد نظر را دریابد...

6390a66925c96.png

مصطلحات طهگی

علی‌اکبر اله‌آبادی

علی‌اکبر اله‌آبادی یکی از مصلحین، شاعران و میهن‌پرستان بنام شبه‌قاره هند و پاکستان بود که به عقیده علامه اقبال: «در جهان ادب در آسیا شخصیت بی‌نظیری بود». او در شعر بی‌رقیب بود؛ زیرا هنر و قدرت و تسلط کاملی که او به زبان اردو داشت یا آن افکار و عقاید شاعرانه خود را به رشته تحریر درمی‌آورد، در تمام شبه‌قاره مثل و مانند نداشت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65f2eb4522afc.jpg

مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران (مقالات سومین کنگره دین پژوهان)

جمعی از نویسندگان

ایرانیان در گستره فرهنگ و دانش، سابقه ای طولانی دارند. آنان با تلاش های خستگی ناپذیر، گذشته درخشانی را آفریدند و در فرهنگ انسانی، نقش عمده ای ایفا کردند. وزش نسیم آزادی بخش اسلام بر ایران و تلاقی دو فرهنگ ایرانی و اسلامی مناسبات دین و فرهنگ را به همراه داشت و ثمرات میمون و مبارکی برای بشر به بار آورد. این فرهنگ ایرانی-اسلامی پویا، غنی و گسترده بود، به طوری که مرزهای جغرافیایی را درنوردیدند و در شمال آفریقا هند و حتی اروپا راه یافت. بررسی این مناسبات و چگونگی خدمات متقابل ایران و اسلام ازبایسته های پژوهشی روزگار ماست. از همین رو دبیرخانه "دین پژوهان" با دعوت از متفکران و اندیشوران، غوررسی در این موضوع را وجه همت خویش قرار داد و در سلسله مقاله هایی که اینک پیش روی شماست زوایای این مهم را کاوید...

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
65e488b53602d.jpg

سریر سخن: مجموعه مقالات دومین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی

جمعی از نویسندگان

این مجموعه دربرگیرنده‌ی 65 مقاله‌ی دومین همایش پژوهش‌های ادبی است. این همایش در سال 1381 به همت مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه الزهرا برگزار گردید. مقالات عرضه شده در این مجموعه "زبان و ادبیات ایران باستان"، "ادبیات فارسی کلاسیک"، "ادبیات معاصر"، "زیباشناسی و بلاغت"، "نقد ادبی و ادبیات تطبیقی"، "زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزها"، "مطالعات زبان‌شناسی".

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب