مقاله حاضر معرفی و قرائت گورنوشته‌ای نویافته از منطقه بخنگ کازرون است. این گورنوشته از کتیبه‌های یادبودی اواخر دوره ساسانی و آغاز دوره اسلامی است. تاکنون تعداد بسیار زیادی گورنوشته در این منطقه یافت شده است. این کتیبه‌ها هم به لحاظ مسائل کتیبه‌نگاری و هم به سبب اطلاعاتی که درباره نوع تدفین به دست می‌دهند حائز اهمیت‌اند. خط این نوع کتیبه‌ها پهلوی کتابی است. این کتیبه شکسته شده است و به طور اتفاقی در کنار مسجدی در کازرون یافت شده است. نام خوانده شده بر روی این کتیبه «ماهبام» است.

منابع مشابه بیشتر ...

61658b66d97ea.jpg

کتیبه های تاریخی لرستان از قرن چهارم هجری قمری تا قرن چهاردهم

حمید ایزدپناه

کتیبه های تاریخی استان لرستان از قرن چهارم تا قرن چهاردهم نوشته حمید ایزدپناه است که در سال 1351 منتشر شده است. کتیبه ها به خط کوفی و فارسی است و مربوط به نیمه دوم قرن چهارم تا اوایل قرن چهاردهم است. کشف و جمع آوری آنها حاصل کوشش هشت ساله ای است که به مناسبت تالیف و تدوین کتابی به نام (آثار باستانی و تاریخی لرستان) در دو جلد و به توصیه انجمن آثار ملی سعادت و توسط مولف این کتاب انجام شده است. برخی از این سنگ نوشته ها تاریخ ساختمان پل و یا بنایی است و بعضی دیگر قوانین و دستورات امراء و حکام عهد سلاجقه و صفویه است که بخشش چیزی است و یا تحریم و ممنوعیت اعمال و رفتاری را اعلام می نماید و یا از فرمانروایانی نام برده که تاریخ کمتر از آنها ذکری کرده است.

60339da481066.png

کازرون در آیینه فرهنگ ایران

منوچهر مظفریان

ایرانیان با گذر از فرازونشیب‌های کوه‌های عظیم ارتفاعات جنوبی فارس، قدم به دشت وسیع و باصفای برم می‌نهند که عملاً به منطقه جغرافیایی کازرون رسیده‌اند؛ منطقه‌ای که از جهت حاصل‌خیزی خاک، وفور آب‌های زیرزمینی، عظمت آثار تاریخی، تنوع منابع طبیعی و بالاخره نعمت‌های گوناگون الهی، یکی از غنی‌ترین مناطق مملکت ایران است. در این کتاب ابتدا مطالبی درباره جغرافیای طبیعی و انسانی این منطقه گفته شده و سپس تقسیمات اداری، آثار باستانی و بناهای تاریخی، امامزاده‌ها و بقاع متبرکه، تاریخچه آموزش و پرورش، و کتابخانه در این منطقه در بخش‌های بعدی بررسی شده است. بخش دهم کتاب اختصاص به ذکر نکاتی با عنوان «کازرون در آیینه سخن شاعران» دارد. در مهم‌ترین بخش این کتاب نیز ناموران ادب و فرهنگ و هنر این سرزمین معرفی شده‌اند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61d9a64eaa3d0.png

نام تبارشناسی ساسانیان از آغاز تا هرمز دوم

سیروس نصراله‌زاده

زمینه اصلی این کتاب، مطالعه شخصیت‌های یک دوره یا یک سلسله است. در حقیقت نقطه آغاز این روش شرح حال افراد است؛ اما صرفا شرح حال یا بیوگرافی نیست. این روش مطالعه دربردارنده تاریخ سیاسی، اجتماعی، مطالعه نهادهای اجتماعی دوره مورد بررسی نیز هست. در این روش نام اشخاص، تاریخ سیاسی، اجتماعی، نسب‌شناسی، ساختار خانواده و نهادهای اجتماعی بررسی می‌شوند. در این کتاب از لحاظ درزمانی تاریخ و گاهنگاری سلسله ساسانی از آغاز تا هرمز دوم پرداخته شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
618a763ee80c7.jpg

چهار سپاهبد شاهنشاهی ساسانی بر اساس شواهد مهرشناسی

این کتاب، پژوهشی است براساس شواهد مهرشناسی عصر ساسانی که به بررسی مهرهای مربوط به چهار "سپاهبد" در آن عصر اختصاص دارد. سپاهبد به معنای فرمانده‌ی سپاه، منصبی نظامی بود که هریک در بخشی از قلمروی ساسانیان انجام وظیفه می‌کردند. بررسی این مهرها برای اواخر دوره‌ی ساسانی اهمیت به سزایی دارد. تا زمان خسرو انوشیروان، ایران دارای منصبی به نام "ایران سپاهبد" بود که از زمان انوشیروان تشکیلاتی شامل چهار سپاهبد جای این منصب را گرفت. مهرهای بررسی شده در کتاب بیش‌تر گل مهرهایی است که کالاها را با آن ممهور می‌کرده‌اند. این مهرها نام‌های سپاهبدان و عنوان‌های دقیق قلمروهایی که به آن‌ها واگذار شده بود و هم‌چنین عناوین اندک نظامی را که تاکنون ناشناخته بوده در اختیار می‌نهد. در پایان کتاب تصاویری از مهرهای بررسی شده و مشخصات آن‌ها آمده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب