کتاب نگاهی به ادب فارسی در هند از گامهایی در زمینه شناساندن گوشه هایی از نفوذ زبان توانای فارسی در شبه قارده هند است که به کوشش دکتر توفیق سبحانی نوشته شده است. مولف کتاب،‌ تحقیق خود را از آغاز دوره غزنویان تا پایان سلسله تیموریان هند در نه بخش تقسیم بندی کرده و به تصوف و سلسله های عرفا،‌ آداب و ارکان آن ها در این شبه قاره نگاهی مفصل و دقیق انداخته است. مزیت این کتاب علاوه بر جامع و کامل بودن دایره زمانی تحقیق (قریب هزار سال تاریخ ادبیات)، مستند بودن و زبان روان و سلیس آن است. تنها ایراد این کتاب این است که از مراکز زبان فارسی چون دکن،‌ بنگال، راجستان و سلسله های نامداری چون نظام شاهیان،‌ قطب شاهیان،‌ عادل شاهیان و ... یادی نکرده است که آن هم با توجه به گستردگی کانون های ادبی، از عهده یک نفر خارج بوده است. نخستین شاعران فارسی گوی هند،‌ غوریان یا آل شنسب،‌ ممالیک (سلاطین هند)،‌ خلجیان،‌ تغلقیان، سادات، افغانان، گورکانیان هند، بابر، صوفیان هند، شاعران دربارهای همایون شاه، محمد اکبر، جلال الدین اکبر، محمد جهانگیر، خان خانان،‌ محمد شاه جهان و اورنگ زیب از سر فصل های این کتاب است که در آن شاعران و نویسندگان ادوار و دربارها و اوضاع سیاسی و اجتماعی آن زمان مورد بررسی قرار گرفته اند. این اثر تحقیقی در سال 1377 ش به همت دبیرخانه شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در تهران به چاپ رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

64db93cb7fdc7.jpg

اشارات (فرهنگ اصطلاحات صوفیه)

حیدر شجاعی

در این مجموعه قریب به 1400واژه و اصطلاح عرفانی اهل تصاوف به ترتیب حروف الفبای فارسی جمع آمده است .ذیل هر مدخل ابتدا مفهوم لغوی، زبانی و ریشه‌ای آن بیان شده، سپس جملاتی از بزرگان و مشاهیر عرفانی نقل گردیده است .علاوه بر آن نشانی هر مدخل در پاورقی هر صفحه ذکر شده است .

6321b46a297ce.jpg

تاریخ ادبیات عصر اوستایی

عباس مهرین (شوشتری)

عصر اوستایی، باستانی ترین عصر زبان و ادبیات ایران است که تخمینا در هزار یا یکهزار و پانصد سال پیش از میلاد مسیح آغاز گشت و آنچه از این عصر بدست ما رسیده است منحصر به نوشته اوستاست. در آغاز این عصر تیره های آریایی هند و ایران نزدیک بهم زندگی میکردند وگرچه در لهجه مختلف سخن می گفتند ولی به سخن یکدیگر آشنا بودند و قهرمانان مشترک داشتند رسوم و عبادت هم یکسان بود. ایزدان شان زمین و آسمان و مظاهر طبیعت و برخی ستارگان بودند. اینها را "دیوا" می نامیدند بهترین و باستانترین نمونه شعر این عصر را در سروده های گاتا و فصیح ترین نثر را در عبارت وندیداد می یابیم...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

614aec3939be0.png

شهید راه حقیقت و عشق؛ حسین بن منصور حلاج و آثار او

حسین بن منصور حلاج در تاریخ بشریت یکی از ستون‌های رفیع ایمان، عشق و شرف است، به عنوان شهیدی که همه مکتب‌های تفکر اسلامی را تحت تأثیر قرار داده، در دل‌ها جایگاهی خاص برای خود فراهم کرده است. این کتاب یکی از اهداف آن نشان دادن ارتباط حلاج و اقبال است. اثر به دو صورت کتاب طراحی شده و از هفت بخش شکل یافته است: زندگانی حلاج، مجادلات او، اندیشه‌ها و تأثیر او در کتاب اول در چهار بخش آمده است: روزگار او و محیط وی، حیات او و مجادلاتش، اندیشه‌های او تأثیرات او. کتاب دوم به آثار حلاج اختصاص داده شده و از این بخش‌ها تشکیل شده است: کتاب الطواسین، دیوان حلاج، سخنان حلاج و مناقب او.

شرح حال/تک نگاری
کتاب
60b4cdf869bff.jpg

مثنوی 1 (نظم 4 بخش 1)

توفیق سبحانی

کتاب مثنوی ۱؛ (نظم ۴ بخش ۱) نوشته توفیق هاشم‌پور سبحانی یکی از کتاب‌های تخصصی انتشارات دانشگاه پیام نور است که برای تدریس در رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه طراحی و تدوین شده است. درس مثنوی 1 گزیده ای از قصص سه دفتر اول، دوم و سوم مثنوی است. تمام دیباچه دفتر اول و گزیده دیباچه‌های دفتر دوم و سوم که حاوی نکته‌هایی درباره مولانا، مثنوی و مسائل مربوط به مثنوی است آمده است.

نظم/شعر کلاسیک
کتاب