اين نوشته مبحث مجاز را از ديدگاه بلاغيون و معني‌شناسان بررسي مي‌کند و سپس ضمن توضيح نظريه شعري ياکوبسن و تعريف او از قطب مجازي زبان، مي‌کوشد تا چگونگي سازوکار اين پديده را در اشعار شاعران مديحه‌پرداز توضيح دهد. به اين منظور شعر منوچهري را به عنوان بهترين نماينده سبک نيمه اول قرن پنجم از نظر تصاوير شعري، مورد دقت نظر قرار مي‌دهد؛ عملکرد دو محور ترکيب و انتخاب را در ابياتي از شعر او بررسي مي‌کند و نشان مي‌دهد که چگونه کارکرد اين دو محور بر قطب مجازي زبان، مدلول را از نظام زبان به مصداق موجود در جهان خارج از زبان نزديکتر مي‌کند. تمامي اين فرآيندها شعري را پديده مي‌آورد که به رغم بهره‌گيري از آرايه‌ها و زيبايي‌هاي هنري از لحاظ زباني هر چه بيشتر به زبان ارجاعي نزديک و همواره معني انديش است.

منابع مشابه بیشتر ...

5894b01f0e11c.PNG

تاریکی و روشنایی چیست؟

حسین رزمجو

مقصود از «تاریکی»: ظلمت نفسانی ـ یا فضای تیره و پره ـ خافتِ هوی و هوس ـ آدمی است که رذائل اخلاقی، نادانیها و کجرویها، مظاهر و نمود‌های آنند و منظور از «روشنائی»: فروغ باطنی نشأت گرفته از انوار الهی ـ انسان است، که مکارم اخلاقی و فضائلی چون: دانائی و خردمندی و ایمان و اخلاص و پاکدامنی و ... جلوه‌هائی از آن به شمار می‌روند. هدف اصلی از رسالت پیامبران الهی و نزول کتاب‌های آسمانی ـ بویژه قرآن مجید ـ هدایت ابناء بشر به سوی روشناییها و رهائی آنها از تاریکی‌ها است.

58870ea3db195.PNG

فروغ یزدان

احمد نیکوهمت

در این کتاب درباره فضایل و مکارم حضرت علی (ع) مطالب جامع و ممتعی نگاشته شده است. یکی از محاسن این کتاب آن است که چهار ترجمه شیوا از فرمان امام علی (ع) در آن طبع شده و همچنین چاپ و انتشار نمونه‌هایی از اشعار منسوب به علی (ع) و ترجمه‌های منظوم و منثوری که از آن اشعار به عمل آمده و با ترتیب بدیعی انتخاب و به طبع رسیده است. طبع چکامه‌ها و چامه‌های شعرا و سخن‌سنجان که در منقبت و ستایش حضرت سروده شده نیز حکایت از لطف طبع و حسن انتخاب مؤلف محترم دارد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5873fa2304392.PNG

مجموعه مقالات همایش بزرگداشت ملابمانعلی راجی کرمانی

استان کرمان از دیرباز مهد پرورش عالمان و عارفان و شعرای بزرگی بوده که همچون ستارگان فروزانی بر تارک آسمان کویر درخشیده‌اند. از جمله این فرهیختگان عرصه شعر و ادب می‌توان ملابمانعلی راجی کرمانی را نام برد که یکی از بزرگ‌ترین شاعران قرن سیزدهم و از عاشقان مولا علی (ع) است که این عشق و علاقه او در اثر ماندگارش «حمله حیدری» متجلی است. در مهرماه 1376 انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان کرمان ضمن بازشناسی و بزرگداشت این شاعر گرانمایه، جهت باقی ماندن آثار مکتوب این همایش اقدام به جمع‌آوری و چاپ مجموعه مقالات همایش نموده است که در این کتاب آورده شده است. سبک‌شناسی حمله حیدری ملابمانعلی راجی کرمانی/ محمود فضیلت؛ بررسی عناصر سازنده شعر در حمله حیدری/ محمدرضا صرفی؛ شیوه سخن‌سرایی راجی کرمانی/ اسماعیل حاکمی؛ راجی کرمانی، حمله حیدری و ویژگی‌های آن/ ابوالقاسم رادفر؛ تأثیر شاهنامه فردوسی بر حمله حیدری/ اسماعیل شفق و .... برخی از مقالات این کتاب را شکل می‌دهند.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
5833f87878244.PNG

روايت‌هاي مطايبه‌آميز هزار و يک شب

نجمه حسینی سروری

مطايبه جهان طرفه‌اي از واقعيت‌هاي معکوس است که همزمان به واقعيت و ضد آن مي‌پردازد. بنابراين براي بررسي دقيق متن مطايبه‌آميز بايد به اشکال، انواع و شگردهاي مطايبه توجه کرد. مطايبه مي‌تواند به شکل هزل، هجو و يا طنز ظاهر شود و شوخي‌هاي مبتني بر هر يک از اين اشکال را مي‌توان در قالب‌هاي لطيفه، حکايت، قصه و... بيان کرد. در اين مقاله ضمن تعريف انواع و اشکال مطايبه و ذکر نمونه‌هايي از قصه‌هاي مطايبه‌آميز هزار و يک شب، ابتدا اين حکايت‌ها از لحاظ عنوان به سه دسته طبقه‌بندي گرديده، سپس از منظر صفات نوعي تيپ ـ قهرمان قصه‌ها مطالعه شده و در نهايت شگردهاي خنده‌آور اين قصه‌ها، از جمله واژگونگي موقعيت، عدم تجانس، تضاد و اغراق و تصادف، پايان غيرمنتظره، اعمال غيرعادي اشخاص و ... مورد واکاوي قرار گرفته است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون فرهنگ و تمدن/افسانه و حکایات
مقاله